Ilande vackra pannor från Ilovan


Sista loppisskylten på gårdagens runda pekade in mot en väg jag inte kände till. Det var rätt att
svänga in. En gårdsloppis med en massa 10- och 20-kronorsfynd bjöd bland annat på den svarta
kaffepannan (20 pix). Det är en norsk Ilovan. Jag ägde redan en röd men hade aldrig sett den i svart.
De är inte helt lika. Den svarta har "räfflat" handtag och större pip.


Etiketten kvar! Det är alltid lika roligt. Om fabriken
Ilovan finns mycket litet att läsa på nätet. Men den ska tydligen
ha existerat 1922-68, och ha legat i norska Moss.


Att pannan är i så fint skick och har etiketten kvar beror
på att loppissäljarens mormor aldrig använde den, utan hade
den som prydnad. Så blir det nog även hos oss.


Vasen vet jag att Tusen vaser har i den här modellen plus fler varianter. Vill du ha fatet som
matchar också så tog jag telefonnumret! 60 pix skulle de ha.


En kopp märkt Rörstrand (och några nummer), men inget
dekornamn. 10 pix. Den fick stanna kvar.

Lördagens runda var ovanligt rolig och lyckad.
Det kommer mera. Stay tuned....
1 Ulrika på Leta Retro:

skriven

Kaffepannorna är jättefina. Tänk om du kunde hitta en tredje färg!

2 Kerstin:

skriven

Men åh, den tekoppen var ju otroligt fin! Stackars tekopp att bli ratad.

3 Anna:

skriven

Åh, jag älskar dessa kaffepannor. Jag har givit bort en i present en gång, och ångrade mig sedan bittert. Har sett en blå på en loppis efter det, som inte alls var lika fin. Den svarta var ju en dröm!

4 enannanhelena:

skriven

Så snygg "kombo", svart och guld. Alltid kul när man kan hitta oanvända saker, gärna med etiketten på! Kände inte till denna norrman, eller norske pike, ska det väl kanske va'? ;);) Tack för en lektion i norsk design!

/helena

5 eli:

skriven

Ulrika: De finns i blått också, och visst skulle en trio vara snyggt.

Kerstin: Nu fick jag dåligt samvete.

Anna: Ja, den svarta är vacker som en ur-saab. Är riktigt glad över den.

Enannanhelena: Det var kul att få ett namn på kaffepannan. Jag visste sedan tidigare att den var norsk, men inte mer. Tänk om fler grejer hade etiketten kvar...

6 Cinna:

skriven

Vilka läckra kaffepannor!! Jag som är i Norge varje sommar har aldrig stött ihop med dem, ska kolla när vi åker upp i juni. Telefonnumret till loppisen tar jag gärna, Eli.

7 Allt det gamla goda:

skriven

vi vill se mera, mera, mera!

8 Linda:

skriven

Vilken snygg kaffepanna, och självklart ska du komplettera med en blå också! ;)

Verkar vara en kul loppis med mycket fint till vettiga priser.

9 Erik N.:

skriven

Tackar så mycket, för att du lyft informationen om Ilovan!! Det var bland det första som dök upp, när jag kollade dagens loppisfynd. En annan form, på min panna. :)
http://nystartvid40.blogspot.se/2015/02/ilovan-vil-og-kan.html

Svar: Vad kul att se en Ilovan-panna i en form jag aldrig sett förr! Grattis till fyndet!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: