Gott och blandat i Frihamnen


Kom hem från årets upplaga av antikmässan i Frihamnen, Sthlm, nöjd, glad och med kassar
i båda händerna (nej, jag är inte med på bilden). Frihamnen har blivit en mässfavorit.  


Jag tror att det är blandningen av epoker och decennier i många montrar som gjorde Frihamnenmässan
så rolig den här gången. Hos Hoffmans Antik bodde popkonst, Sjuanstolar, empire och slagbord ihop.


Och Apollo antik lät den gustavianska taburetten av Stockholmsmästaren
Melkior Lundberg matcha en dansk 1950-60-talsmöbel.


Släng in en katt och det blir ett hem, eller hur var det Ernst sa?
Apollo antik även här.


Om jag blev ekonomiskt oberoende skulle jag börja okynnesköpa figuriner
från Goldscheider. Den här skönheten fanns hos Winterhagens Antik.


Sötast på mässan. Monica Bratts Reijmyre-tillbringare i miniatyr.
De fanns hos Gammalt på Nytt...


... som också hade ljuvliga rosor i glas. Snygga i drinken!


Mästerby Antik ockuperar alltid ett helt kvarter på mässorna, och känns alltid litet "party party".


En gråmulen dag som denna lyste Mästerby upp med stolarna av Yngve Ekström


Breger för hela slanten. Närmast Bibi Bregers plastservis "Bibo", bakom den burkar och citronmpress
av hennes make Carl-Arne Breger. Lifo Antik o Kuriosa hade Bregrarna...


... och en hel del annat kul. Golvvasen är Ingrid Atterbergs "Spiral" (Upsala-Ekeby).
Katten såg jag först när jag la in bilden i datorn. Har redan två varianter, men hm....
hade kanske slagit till och börjat samla (tre är en samling) om jag sett den på mässan.


Johannes Andersen-bord I stod hos F:a Hans Olsson Konsthandel. Snyggt ihop med kuddarna
i Estrid Ericsons elefanttyg, Svenskt tenn.


Hans Olsson hade ett helt gäng Olle Baertling (bilden) och annan tilltalande konst.
Jag föll pladask för en Corneille som följde med hem och piggade upp en litet
krasslig Rutger.


Johannes Andersen-bord II stod hos Asken Antik, som även de hade en attraktiv blandning av
1950-60-tal och äldre saker. Jugend-fotoramarna i trä funkar fint med bordet, eller hur?
(UPPDATERING: Eller är det Andersen? Se form55:s kommentar om bordet)


Fiskar var det gott om på Frihamnsnässan. Hos Fyndboa prydde ett helt stim ena väggen.
De var signerade L Lindmark Hälleviksstrand och märkta med årtal från mitten av 1950-talet
till slutet av 1960-talet. 


Förmodligen hemsniderier, men väldigt charmiga.
Alla med ett eget uttryck.


Jag såg ovanlogt många keramikfiskar, uppläggningsfat i form av fiskar, glasfiskar.
Och skärbrädor! Brädorna, de här och många fler, från 1920-tal och framåt, fanns hos
Lifo Antik o Kuriosa. Varför så många fiskar, har vi en trend på gång? "Nej, det är nog
för att den här mässan ligger vid havet", föreslog Lifo-handlarna. 


På höstens Kistamässa saknades viss finess i presentationen, få montrar bjöd
på något extra. I Frihamnen däremot hade handlarna ansträngt sig mer. Kul!
Så här snyggt var det hos Lilla Hönsahuset.


Stockholmsutställningarna och H55 är ju inte helt okända. Men kände ni till
Mosebackemässan 1933? Den anordnades till förmån för Söders fattiga, läser
jag här. Halvarson & Lamm hade affischen.


Inköp då? Jo, av alla fiskar på mässan föll jag för det här
lilla fatet från Jie. Det fanns hos Italcontact/Kära-Mik.
Och så blev det tre "Stina"-koppar (Helmer Ringström),
en blå julduk till min samling och tre ljuslyktor, till den samlingen.
Allt dyker upp på bloggen i sinom tid.

Och - det blir ett inlägg till från Frihamnsmässan, med litet julsaker.
Stay tuned...

PS. Du hinner fortfarande besöka Antikmässan i Frihamnen.
Öppet även i morgon söndag, info här.
1 form55:

skriven

Det är många som tvivlar på att Johannes Andersen har gjort det andra bordet. Tror att det mest är önsketänkande av handlarna. Trensum kan det eventuellt vara, men Johannes gjorde inte allt där.

2 Randiga Tråden:

skriven

Så mycket fint du visar, jag skulle gärna ha åkt dit om jag hade haft möjlighet. Nästa år ska inget hindra mig, hoppas jag. Blir så sugen efter dina fina bilder.

3 Anonym:

skriven

Tack för bilderna, roligt att få ett bildsvep för en som inte var där. Den mässan har jag faktiskt aldrig besökt så nästa gång får det bli!

4 Linda:

skriven

Kul med så många fina montrar där det ligger lite tanke bakom hur allt är placerat!

Jag satsade på loppisen i Gustavsberg igår och idag räckte tyvärr inte orken till riktigt. Det är synd att klaga men det händer nästan för mycket retrokul här i storstan nu, man hinner inte riktigt med allt.

Kommentera här: