Retroinredning - framtiden i demensvården?


En retroradio, vackra annonsaffischer från 1940-talet och en telefon i bakelit. Det kunde
vara en beskrivning av en retrofantasts hem - men är också hur sjukvården i brittiska
Surrey har börjat inreda sina demensboenden. I Guardian på nätet läser jag en intressant
artikel om detta, med rubriken "Retro-decorating - the future for dementia care?"


I köken på hemmen sätter man upp affischer från förr. Te- och
kaffereklam berättar vad som finns i skåpen. "Vi använder också
produkter som Pears-tvål, eftersom det är en doft som människor
känner igen från sin ungdom och som hjälper dem komma ihåg
att tvätta händerna", berättar en av cheferna inom demensvården.

Och jag tror att de gör så rätt. Ibland när jag ska fika med
mamma på demensboendet tar jag med hennes och pappas gamla
finkoppar från 1950-talet. Jag ser att hon vagt känner igen dem,
och fikastunden blir liksom litet - finare.


Men även om glada affischer är bra så konstateras
i artikeln att bäst är kanske ändå praktiska saker - som
att man valt svarta toalettsitsar.
"För det är så toalettsitsar ska se ut och de gör att folk känner
sig bekväma och säkra och kommer ihåg att gå på toaletten".
Och teknik som de dementa känner igen. En gammal telefon
i bakelit som man minns hur den används - till skillnad mot mobiltelefoner
som med sjukdomens förlopp blivit obegripliga.
Eller en radio utan en massa förbryllande knappar och val.


Mammas radio i hennes rum på demensboendet. Hon gillar den lika mycket
som jag gillar min, en likadan.
The Guardian-artikeln läser du här.


UPPDATERING: Jo, även i Sverige har många demensboenden förstått detta,
se intressanta kommentarer till inlägget. Det korttidsboende där mamma var först
hade gamla burkar, affischer och andra inredningsdetaljer. Men jag har svårt att se
Lux-tvålar (jfr Pears ovan) och svarta toasitsar i den svenska demensvården.
Hygienkrav och tidsbrist står i vägen för den sortens hemtrivsel.

1 Larsson:

skriven

Man har ju även på något ställe "retroskåp" från olika årtionden där det finns då 1930/40/50-talsprylar o bilder. Mycket uppskattat sägs det.

2 Randiga Tråden:

skriven

Du har helt rätt, så fint gjort av dig. Det var en kille på mässan som letade gardiner från 50 talet till ett dement boende.

3 Skaffaren:

skriven

Jag tror också på det här. För 7-8 år sedan sålde jag gamla bruksföremål till ett företag som hade affärsidén att stimulera dementa på äldreboenden.

Ungefär samtidigt donerade jag ett antal affischer till det lokala äldreboendet.

Något som verkade vara mycket uppskattat.

4 Sussi:

skriven

TACK för detta! Mycket klokt och mycket fint!

5 Viola_T:

skriven

Ja, detta måste väl ändå vara rätt tänk!!!



Undrar vad jag skulle vilja omge mig med om jag blir gammal?

6 Isis:

skriven

Rickard hade en radiogramofon från 40-talet som han gav till ett äldreboende som dekorerade efter den här principen. Det måste vara 10 år sedan- mjns att mannen som hämtade den sa att det var väldigt uppskattat av de som bodde där.



/Elisa

7 Christin:

skriven

Vilket fint inlägg. Jag tror detta tänk finns i viss skala i Sverige också, inte minst bland omtänksamma anhöriga som du.

8 Sofia i Bokmilaskogen:

skriven

Du och det engelska äldreboendet gör helt rätt! När man åldras, och det gäller inte bara dementa, så är det långtidsminnet som håller sig intakt bättre än korttidsminnet. Så att tala om saker som hänt förr i tiden och återgå till föremål som den äldre känner igen är en jättebra metod för att skapa sammanhang och trygghet.

9 MalinMatilda:

skriven

Tänk vad smart! Det är ju de senaste åren som förvinner ur minnet medan ungdomstiden känns oerhört levande. Din mor ska vara glad för att ha en så klok dotter, men kanske beror det på vad hon lärt dig också?!

10 Gila:

skriven

Dementa människor minns ofta sin barndom...så det är ju helt rätt tänkt...

11 Tusse:

skriven

Min mormor(+1982) bodde minst sagt retro de sista åren. Det var orört men välvårdat 1950-tal in i det sista.

12 Anta S:

skriven

Mycket fint inlägg, Eli! Det har ju talats om detta så länge, att dementa och/eller äldre människor, mår bra av att känna igen sin boendemiljö. Det känns bra att det äntligen händer något i verkligheten. Ofta är det mycket prat men "lite verkstad".

13 Loppismormor:

skriven

Fantastiskt intressant! Hoppas det kan smitta lite till Sverige också där vi är alldeles för bra på hygienkrav och andra system som ska följas. Vilket ofta gör att de mjuka värdena försvinner.

14 rutger:

skriven

jodå Eli.. redan för 23 år sedan ansvarade din make under en period för ett litet lägenhetsprojekt med äldre dementa.. känsel dofter och ljud förutom det visuella var medel för att stimulera.. dvs äldre möbler.. sång och spel.. och långkok och bakning.. det funkade bra då.. det funkar om man vill idag..

15 monamie ny blogg!:

skriven

min mormor hade gillat det!

16 Eli:

skriven

Alla: Vad roligt att ni tycker detta är intressant!

17 monamie ny blogg!:

skriven

Eli! Jag behöver ditt råd ang mitt kök :)

18 Annica:

skriven

Men vad fint tänkt. Jag blir alldeles glad när jag hör sånt här .)

19 Elisabet:

skriven

Åååå, ack att min Alzheimersjuka mamma hade fått vara med om detta! Så smart uträknat och så enkelt egentligen ...

Kommentera här: