Här kommer julkort från Julköping - du kan vinna ett!

Vad gör man när duken "Julköping", Kajsa Nordströms klassiker från 1957, inte ser ut
så här - utan både är urblekt med fula fläckar och har stora revor efter en misslyckad maskintvätt? 
Håll i er nu... Klarar ni att höra svaret?
 
Jag klippte sönder duken!
 
... och gjorde 11 julkort av bitarna. 
Sex av korten skickas till retrogänget som jag var på loppisturné med i sommar.
Och ett kort kan bli ditt.
Här kommer julkorten, noggrant utvalda efter person:
 
Var skulle dukens katt hamna, om inte hos Porslinan? Men se upp, den ser lömsk ut,
akta alla retrofåglarna där hemma!
 
PORSLINSBLOGGEN
Det ska böjas i tid. Två barn står först i kön till second hand-butiken när
dess grindar slås upp. Till en man vars ättelägg skolas till att bli loppisfantaster. 
 
ALLTDETGAMLAGODA
Till en framstående ruinromantiker. Klart den gamla kyrkan ska till gamla Skåne!
 
SKAFFAREN & BALDER
Tyvärr var dukens pudel svårt skadad, annars hade den biten varit given.
Som tröst får handlaren och hans hund två motiv. Snögubben är Balders.
 
50-TALS KERAMIK
Till en sportig norrländska¨- flickan med skidorna, så klart.
  
Till gängets kräsnaste samlare: Stjärnan
från dukens mittparti, och...
 
... naturligtvis det hörn av duken där Kajsa Nordströms signatur finns.
 
TILL DIG?
Ett av de fem korten här nedan lottar jag ut bland er andra retrobloggare.
1. Flicka på släde.
 
 2. Pojke vid grind.
 
3. Flicka med två hus.
 
4. Pojke med snöboll.
 
5. Hus med litet flicka.
 
Berätta i en kommentar vilket kort du vill ha och varför,
och länka på din blogg till det här inlägget så är du med utlottningen.
Vinnaren dras nästa söndag, den 9 december.
 
PS. "Julköping???" undrar alla som ännu inte läst det senaste numret av "Hus & HemRetro".
Heter inte den här duken "Vinterstad", så kallas den ju i alla Tradera-auktioner? Nej, tydligen
heter den "Julköping".
Så nu vet vi det!
(Och den här och inläggets första bild är foton på min hela och nästan
helt fläckfria "Julköping".)
 
 
 
 
 
 
 
1 form55:

skriven

Åh - vilken trevlig överraskning! Kreativt!

Svar: Roligt att du tycker det!
Eli

2 Larsson:

skriven

Naturligtvis vill Larsson vinna ett julkort och inte vilket julkort som helst utan "Flicka på släde" då Larsson näästan bor i ett likadant hus. I alla fall med lite god vilja ;-)

3 Linda:

skriven

När valet står mellan att kasta eller klippa och göra något kreativt så är valet enkelt tycker jag!! :)
Och jag är väldigt tacksam för att en av bitarna kommer hamna hos mig, känner på mig att det är det finaste julkortet jag får i år! :)

4 Undantaget:

skriven

Vill gärna ha ett julkort från dig. Jag har lagt upp en länk på min sida till din. Du får gärna länka till min. :)
Gärna flicka med två hus eftersom vi i Hulebäck har bostadshuset plus vårt kära Undantag!

5 lybtar:

skriven

Önskar att jag hade en djupare motivering än detta.
Vi har bjudit på ja men ca 15 dukar på Tradera men de går ju för högt. Så om vi om än bara får en liten bit så blir det stor glädje :)

6 Emma:

skriven

Men så kul! Rolig idé :)

7 Monet:

skriven

Eftersom jag faller utanför konceptet retrobloggare (även om jag då och då bidragit här med inslag från det självupplevda femtiotalet) så skulle jag ha önskat mig ett pudelkort. Trots att den ser heknäpp ut!

8 Christin:

skriven

Hade jag varit bloggare hade jag blivit glad för vilket som helst av julkorten men allra helst nr 1 som har så många vackra detaljer.Nu är jag väl som blogglös utom tävlan förmodar jag men önskar lycka till !

9 Benny:

skriven

Supertack för det fina kortet, en lysande idé, kreativt att göra nåt bra av det som inte går som man tänkt sig!

10 Sanktolof:

skriven

Vilken kreativ och rolig ide, visst vill jag ha ett julkort från dig Eli. Flicka med 2 hus skulle passa alldeles utmärkt. (säger flicka med två hus)

11 Marika på Odlingspyssel:

skriven

Vilken rolig tävling!
Duken är underbar och den togs alltid fram till jul hos min lilla söta farmor, tyvärr omkom duken när min farmors dammsugare kortslöt sig, men som den rediga kvinna min då 92-åriga farmor var så släckte hon eldsvådan själv, men tyvärr förstördes bland annat duken. Jag skulle gärna få en del av min barndoms jul igen, om jag vinner ska jag rama in den som minne av min lilla söta farmor.

12 kerstin:

skriven

Har ingen blogg än, men önska sej en bit av en ovanlig fin tryckt duk kan man ju ändå göra.
Nummer ett skulle jag gärna ta.
Vid hyllorna med juldukar kom jag nyss att prata med en som berättade att hon skulle ge ut en bok om tryckta signerade dukar. Något att se fram emot!
kerstiniretron

Kommentera här: