Teven full av retro


"Mad Men", "Pan Am", "The Hour"... De senaste åren har det varit en hel del drama på teve
för oss som gillar återskapat 1950- och 60-tal. Och det tar inte slut! Här är några av vårens
höjdpunkter.
Den som har Viasat Crime kan se fram emot vad vad kanalen kallar "Retro crime".
I mars sänds "See no evil", ett drama i två delar som berättar historien om Myra Hindley
och Ian Brady, paret som på 1960-talet mördade fem barn och begravde dem på engelska hedar.
Första delen av "See no evil", torsdag den 1 mars 21.00, andra delen den 8 mars.


Tillbaka! Vi har väntat på Joan och de andra på Madison Avenue sedan
oktober 2010. Snart är äntligen väntan över.
Första delen av "Mad men" säsong 5: Kanal 9, den 1 april kl. 22.00.


Ja, så har vi ju Kommisarie Gently,
som också utspelar sig i ett 1960-tal.
Den har jag aldrig riktigt fastnat för. Men den finns, med miljöer och kläder.
Nästa avsnitt nu på lördag den 18 februari, Kanal 9 kl 20.00.


Sedan ska man hålla ögonen på SVT:s matinéer. Måndagar och tisdagar
brukar de dyka upp, det gamla gardet. Från Sickan Carlson och Adolf Jahr
till Inger Taube och Thommy Berggren (bilden). Klassikern "Barnvagnen"
från 1963 med de sistnämnda sänds nu på måndag den 20 februari ,
i SVT1 kl. 13.55.


I antikgenren är Rutgers och min absoluta favorit "Antiques Road trip",
en brittisk antikdeckarvariant med witty antikexperter som åker Storbritannien
runt och försöker snuva varandra på de bästa fynden.
Gamla säsonger sänds i TV8, litet då och då, känns det som.
Nästa chans (säsong 1, avsnitt 4) nu på söndag. TV8 kl. 16.25.

PS. En del av detta sänds naturlitgtvis också på respektive kanals Play.
Men eftersom detta är en retroblogg så anges tv-tiderna.

Vilken/vilka är din retrofavorit på teve?

1 Emelie:

skriven

Min retrofavorit är utan tvekan Pan am. Alltså deras kläder är så fantastiska! (Jag kollar mest på serien för klädernas skull... haha) Sedan älskar jag designen på SVTs Äkta människor. Med allt pastelligt, och att scenerna är filmade i vitt och gammaskimmer. Fast det är inte retro såklart, men inspirerat av det måste jag tro :)

2 Ann:

skriven

Mad Men!! Och The Hour! (som ett low-key Mad Men i England på 50-talet, och på en tv-station istället för reklambyrå).

3 Gila:

skriven

Mad men är favorit nummer 1 efter det kommar Pan Am.

Fast jag läste i DN att Mad Men börjar sändas 24 mars...

4 Isis:

skriven

Jag har precis börjat titta på Mad Men. Vet inte riktigt varför jag inte sett den tidigare, för jag gillar den verkligen!

5 eli:

skriven

Gila: Den börjar i USA då.

6 Soffi:

skriven

JAAAAAaaa..!! Mad Men! Äntligen!! Jisses vad jag har längtat!



Och huuuujeda mej... Myra Hindley & Co.. Kanske norra Englands hemskaste mördare..

Var mycket i Manchester i jobbet ett tag o tyckte alltid att hedarna var riktigt kusliga efter att ha hört om the moor murders! - Vågar man titta tro?

7 khina:

skriven

Jag tillhör de få som inte har sett Mad Men så jag kan inye yttra mej om denna men min favorit är faktiskt...håll i er... Åsa-Nisse filmerna. Jag är ju mest intresserad av svenskt 50-tals mode och inredning.

8 Emma:

skriven

Oh! Toppen med dessa tips!

Ha en trevlig helg!

9 Randiga Tråden:

skriven

Mad Men är min favorit. Sedan gillar jag gamla svenska långfilmer, där miljöer av gamla Stockholm visas.

10 Tusse:

skriven

Jag ser inte så ofta på retro-tv, men Sparvöga (som gick våren 1989) var bra, åtminstone om man jämförde med den horribla lågbudgetproduktionen "Det var då" som gick ungefär samtidigt.

Då (1989) fanns det i alla fall fler förhållandevis orörda 1950-talsmiljöer att spela in retrofilmer i.

11 Mylla:

skriven

så synd att Pan Am är nedlagd, varför lägger den ned alla bra serier?

Kommentera här: