Blogginlägget som slog an en ton


Retrobloggen Gamla Konsum visade nyligen en vägg med g-klavar från Bergdala
glasbruk. Bara någon dag senare såg jag den här blå på en loppis och drabbades
av ett sug. Jag vill också ha en sådan där vägg! Än så länge har den inga släktingar,
men trivs bra ihop med en tysk vas i samma intensiva blå färg.

Jag hittar nästan ingenting skrivet om Bergdalaklavarna, bara en artikel
i Smålandsposten. Där finns bild på en skylt från Bergdala med texten "Harrys G-Klav".
Harry Brandelius hette formgivaren bakom klavarna.
Bergdala gjorde även namn i glas samma stil. Jag minns att min systerson hade sitt
namn över dörren till pojkrummet. Då var det 1980-tal.
Men visst är Harrys G-klavar 70-tal?

1 Gila:

skriven

Ja nog är det 70 tal. Vasen som du visar har jag i tre andra varianter, utan hänkel. Din var väldigt fin!

Trevlig långhelg!

2 Annica:

skriven

Snygg! Underbar blå färg. Min kompis hade också sitt namn i ljusblått glas och jag var sååå avundsjuk. Det var i slutet på 70talet eller tidigt 80tal.

3 Gunnel:

skriven

Javisst är G-klaven fin. Hittade en röd på loppis för ca 10 år sedan och gav den till mitt musikaliska barnbarn.

4 Emma:

skriven

Oj! Kommer ihåg de där namnen. Alla hade ett!

5 Tusse:

skriven

Harry Brandelius? Samma gubbe som sjöng om Nordsjön?

6 form55:

skriven

Man ser både namnen och G-klavarna lite då och då på loppisar.

7 Benny:

skriven

Gamla Nordsjön hon svallar och brusar...du vet den gamla slagdängan, det var ju Harry Brandelius. Dotterna Pia Brandelius jobbade med nyheter, tror det var Aktuellt.

8 RETROKNOPPEN:

skriven

En Ton har jag inte men väl ett Namn: BARBRO! Jo, jag köpte det på loppis efter att mina kompisar hade skapat en föreställning vad min kommande kortnosiga hund skulle heta. Namnbeslutet blev ett internt skämt. Lät kul.

Det var för 15 år sedan, jag har ingen hund än men det mörkblåa namnet ligger all jämt kvar i bokhyllan,,, :)

9 Allt det gamla goda:

skriven

jag tycker g-klavarna och namnen i glas är hemska! men det är kanske bara jag. jag får skylla på många loppisar i småland, där de alltid finns.. :P

10 enannanhelena:

skriven

Åh, jag var tvungen att rusa in till min gröna reliefrandiga glaskatt som hänger på sovrumsväggen. Vet inte om det också är Bergdala? Ränderna är tunnare på katterna än namnen och G-klavarna, så kanske är det ett annat glasbruk?



Min bästis Lotta hade sitt namn på barnrumsdörren, just på åttiotalet, och jag var så avundsjuk, så när jag nu ganska posttonårig ;) hittade mitt namn, visserligen mitt andranamn, på Emmaus för trettio kronor så slog jag till!



Din G-klav är underbar med sin djupa blåa färg! Hoppas att du får god G-klavsjakt i sommar, en hel vägg låter fint. Hm, vore kanske något för musikermannen min?



:)

/helena

11 Sandra:

skriven

Oj, de där har jag aldrig sett! Däremot köpte jag när jag var åtta, 1987, en jättefin g-klav i glas på julmarknad på Skansen och gav till min mamma i julklapp. Den hänger alltsom oftast i ett fönster hemma hos mina föräldrar, där kvällssolen skiner på den. :)

12 Lena P:

skriven

Ja visst är det nostalgi. Jag hade mitt namn ovanför sängen i min lägenhet i mitten på 70-talet, 75-76 måste det ha varit. Vet att jag har ett foto nånstans på det, det måste nog letas fram:).

Lena

13 Tusse:

skriven

Min mormor hade en Bergdalafisk (gulgrön) som köptes någon gång i skarven mellan 60- och 70-talen. Följde med i bagaget när hon flyttade tillbaks till Tyskland (1972) eller också hade vi med oss den vid ett senare tillfälle.

Tror G-klavarna är från samma tid.

14 Värnamobloggen:

skriven

Jag har knyckt en Värnamo-bild från dig. Hoppas det är ok! (Det var i ett gott syfte.)

15 Borgmästaren:

skriven

Såg ett par Bergdalafiskar i veckan, tyvärr ingen g-klav.

16 Elï:

skriven

Gila: Kul, jag har bara sett min egen vas men då har den alltså kompisar!

Annica: Ja, den blå färgen är underbar.

Gunnel: Bra present till musikaliska människor.

Emma: Så var det nog!

Tusse: Jag vet inte. Verkar konstigt. Skulle han ha varit glasformgivare? Men Benny (se kommentar) tror det?

form55: Ja, jag har ju också sett dem. Men det var först när jag såg Gamla Konsums vägg som jag blev sugen.

Benny: Var det verkligen samme man?

Retroknoppen: Härlig historia!

Allt det gamla goda: Man får tycka så!

Enannanhelena: Tusse (se kommentar nedan) berättar om en Bergdalafisk. Då kanske din katt också är därifrån?

Sandra: Vad fint!

Lena P: Det verkar verkligen som om "alla" hade ett glasnamn på väggen.

Tusse: Aha! De gjorde alltså glasdjur till väggen också.

Värnamobloggen: Absolut. Mejlade dig en bättre bild där man ser hela namnet.

Borgmästaren: Nu börjar jag bli nyfiken på djuren också.

17 Charlotte:

skriven

Den är ju helt sjukt fin, g-klaven. Kunde tänkt mig en sådan, eller gett i present till min musikaliska syster.

18 Ylva Olsson:

skriven

Nostalgi!

Jag och min syster fick våra namn i Bergdalaglas av farfar på 70-talet. Bruna. Finns tyvärr inte kvar.

Min dotter har tre blommor i samma typ från Bergdala som hon hittat på loppis.

/Ylva

19 Marianne:

skriven

Ramlade in här helt apropå. Efter vad jag har hört så gjordes Bergdalanamnen på beställning av glasblåsarna på rasterna för att de skulle tjäna en liten extra hacka. Kanske det var samma sak med G-klavarna?

Kommentera här: