Se inte ner på Grønette - här har du en underskattad servis

Fast... det är precis vad du gör just nu, ser ner på servisen "Grønette" från norska Stavangerflint.
Det är en servis med personlighet som förtjänar att bli mer poppis än hittills. För "Grønette" är
både snygg och tålig. Men än så länge billig, på gränsen till löjligt billig, på loppis. Antikbutiker
tar mer, men där behöver man inte handla den här servisen eftersom den är vanlig på loppisar.
 
Teservisen "Grønette" fanns i mitt barndomshem. Inköpt någon gång i slutet av 1960-talet.
Kopparna är de perfekta tekopparna, goda att dricka ur och nästan oförstörbara. Nu har jag kompletterat
med fler koppar, fat och assietter. De delarna brukar gå att hitta för 5-10 kr/st.
Gräddkannan gav jag 20 kr för.
 
Jag visste inte att vår teservis hade ett namn, och jag visste inte att den
även fanns som komplett matservis. Först härom året fick jag upp ögonen
för de delarna. Min favorit, designmässigt, är det jag gissar är en såssnipa
men som är ytterligt elegant som liten soppskål.
 
 Uppläggningsfaten, här i en låg och en högre variant, är inte dumma de heller.
 
En och en ser delarna inte så märkvärdiga ut på loppishyllorna men de höjer varandra.
Den knubbiga potatiskarotten är ännu en favorit. Karotten är den dyraste servisdelen hittills,
jag tror att jag gav 120 kronor.Enligt den norske bloggaren Ole Gustavsen, som gett mig svar
på en del frågor kring "Grønette" finns det en mängd delar. Så jag hoppas hitta ännu fler
än dem jag redan har.
 
Det var hos Ole på hans blogg Stavangerflint Bloggen som jag hittade den här bilden.
"Brunette" formgavs av Kåre Berven Fjeldsaa (1918-1991), konstnärlig ledare på Stavangerflint.
"Brunette" har, som ni ser, olikfärgade delar. "Grønette" är samma servis, men alltid helgrön. 
Det finns en blå variant av servisen också, men den har jag aldrig sett.
(Foto: Ole Gustavsen)
 
"Brunettes" färger. Jag är inte så förtjust i de beigea och ljusbruna nyanserna.
(Foto: Ole Gustavsen).
 
Därför fick den här nästan kompletta teservisen stanna kvar på loppisen i Dalarna där jag
såg den i somras. Jag har dessutom för mig att priset var relativt högt.
Men både Grønette och Brunette skiftar i många olika nyanser av sina grundfärger...
(se första bilden i inlägget).
 
... och de mörkare bruna "Brunette" är ljuvliga. Färgen är densamma som vår insjö
om hösten då höstlöven faller ner och multnar på botten i det grunda vattnet
invid strandkanten. Än så länge har jag bara hittat en kopp och ett uppläggningsfat
i exakt den färgen.
 
 

Märkningen då? Ja, "Grønette" står
det aldrig. Antingen Stavangerflint
eller Norway och ett nummer.
Eller så står det...
 
Flamingo. Detta fick mig först att tro att servisen
heter så, för man får upp en hel del "Brunette" och "Grönette"
om man googlar "Flamingo". Men, berättade Ole,
"Flamingo" var Stavangerflints märkning av allt eldfast gods.
Det är alltså inte ett servisnamn, utan betyder bara eldfast.
 
Hur är det, är jag ensam att samla till servis i Grønette/Brunette
- eller är ni fler där ute?
 

PS. Duken i inlägget är signerad "Maud".
Visst är den söt?
 
 
1 Emma:

skriven

Gillar verkligen den där servisen. Det är lite kul också att mixa och blanda färgerna tycker jag.

2 AL:

skriven

Barndomens servis. Den första mina föräldrar köpte när dom fick sin första lägenheten 1970. Det finns även en blå variant, men vad den heter har jag ingen aning om.

3 khina:

skriven

Jag har de flesta delarna av den gröna och även en del bruna. Fanns oxå i mitt barndomshem och jag gillar den skarpt.De har ju sålts oförskämt billigt så därför passar den ypperligt till större tillställningar eftersom jag har ett dussin av alla tallrikar och koppar.

4 Helena Högberg:

skriven

Jag tycker att generellt mycket av det bruna och gröna porslinet som fanns förr, i riktigt bra kvalitet är löjligt billigt på loppis.

5 Maria:

skriven

Jag köpte en del av den blå varianten för ett par veckor sedan på loppis, den lilla såsskålen eller vad det är på första bilden. Färgen är mörkt blågrön, väldigt snygg!

6 Undantaget:

skriven

Jag köpte en blå teservis på en idrottsloppis i Hässleholm i somras. Tyvärr är den på landet så jag kan inte lägga in den på bild i brådrasket, men ska göra det så fort jag får tillfälle.

Svar: Ja, vad kul. Skicka ett meddealnde när du gör dte så kan jag länka till ditt inlägg från detta inlägg!
Eli

7 lybtar:

skriven

Jag tycker att man ser delar till denna lite här och där, men jag har inte kommit mig för att köpa ngn ännu. Men visst är de snygga.
Jag får lite vibbar av vår gamla servis Old höganäs.

8 Christin:

skriven

Grönette är jättefin.Brunette också ganska fin.Jag har dock mest sett koppar och kanske någon skål på loppis.

9 Olivia:

skriven

Jag har precis som maria den mörkt turkosblå såskoppen!

10 Linda:

skriven

Jag har varit sugen på att börja samla å den här i blått många gånger, men bristen på skåpplats har fått mig att avstå. Men visst är den fin - särskilt när man ser så många delar tillsammans!

11 Sandra:

skriven

Jag har två gröna djuptallrikar som fanns hemma när jag var liten. Sedan hade jag ett ex som gillade servisen och han hade ett par assietter. Jag köpte sockerskål, gräddkanna och ett par assietter till honom, till överpris, precis innan han gjorde slut. ;) Sedan fick jag delade känslor inför att komplettera mina egna tallrikar, haha. Nä, mest är det för att de inte passar ihop med mitt andra porslin. Men jag älskar mina djuptallrikar! Som du skriver finns de ofta på loppis relativt billigt, ibland i bra skick men ofta rätt repiga. Jag har sett ett djupt blått uppläggningsfat/skål/karott också.

12 RETROknoppen:

skriven

Min barndomsporslin här åxå!
Jag har dessutom en kompis som har samlat ihop rätt så många delar.
Det ska bli kul att få berätta för honom att servisen har båda ett namn och att det finns ett designperson bakom!
Din visade bild höjer upp servisen nu när man ser den i flera delar,,,

13 Birgitta:

skriven

OJ vad fina och rejäla..!

14 Jonatan :

skriven

Hej!
Trevlig läsning! Vi har Brunette te-servis och lite mattallrikar. Du eller någon annan här på sidan kanske är intresserad av att köpa mattalrikar? De är den modell som är kantig och inte helt rund. Finns 12st likadana. Pris 150 för alla. + frakt. Eller byte mot de ljusbruna runda mattallrikarna. Eller tekoppar i samma serie.
MVH Jonatan

Svar: Själv sitter jag nöjd :-)
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: