Det här har jag läst i sommar

Det blir litet glesare med blogginlägg nu. Nästan all tid går åt till jobbet med böckerna.
Min nya roman  "Flickorna i speceriaffären" har ju precis kommit ut och nu handlar det om att
marknadsföra den (dvs försöka få tidningar, radio och tv intresserade) och att vara ute och signera.
Och så har jag börjat skriva den tredje boken i Anna-Lisa-serien. Den är planerad att komma ut
nästa höst. Sammanlagt fyra böcker ska det bli.

Litet har jag ändå hunnit läsa i sommar. "Me before you" (Livet efter dig)
av Jojo Moynes fick mig att både skratta och storgråta. Den perfekta feelgood-
romanen, alltså. Här bor den i en pocketstrumpa, en sak jag inte visste att jag
behövde förrän jag såg den på Instagram. Formgivaren heter Ann-Mari Ihs Dahlstedt
och här hittar du hennes blogg (tllika varumärke, tror jag) Astrid & Bosse.

Och så var det här sommaren då jag upptäckte Harry Martinson.
Först läste jag romanen "Vägen till Klockrike", och nu är jag inne på hans dikter.
Den fina utgåvan från 1956 med medbundet omslag av Bo Beskow hittade
jag på Bokbörsen. Jo, visst läste jag Martinson i gymnasiet, eller om det var under
mina kvasiintellektuella år i början av 1980-talet, men först nu fängslar hans
berättelse och dikter mig på riktigt.

Vad har du läst i sommar?

1 Annica:

skriven

Jag har läst massor, men fastnade för Erik Erikssons böcker om Grisslehamn och en släkts liv där. Första boken heter Det brinnande havet.

Svar: Ah, en Roslagsförfattare!
Eli Åhman Owetz

2 Åsa kiosktant:

skriven

Under sommaren har jag inte läst någon bok, det som blir är mest receptböcker med bakning och mat.
Men nu har jag läst om flickorna i speceriaffären, så himla bra. Det är trist när den är utläst men jag läser nog om den snart igen.
Jag skulle vilja se dina böcker som en tv-serie det skulle vara bra.

Svar: Åh, tack! Ja, jag skulle också vilja se mina böcker som tv-serie, eller allra helst film ...
Eli Åhman Owetz

3 Tusse Katt:

skriven

Jag har läst en bok som heter "konsten att skriva en bästsäljare" av Lina och Katarina nånting. Flickan i pocketshopen på Hötorget (som sålde boken till mig) kände mycket väl till dina böcker om Anna-Lisa.

Svar: Ska du skriva en bästsäljare nu då?
Eli Åhman Owetz

4 spinkfinger:

skriven

Jag har läst dina böcker ;) flickorna i speceriaffären slukade jag på ett dygn faktiskt :D

Svar: Aj, jag måste skriva tjockare böcker... :-)
Eli Åhman Owetz

5 Tusse Katt:

skriven

;-)

6 enannanhelena:

skriven

Aha, vad mysigt att (åter)upptäcka käre Harry M så där. Han är en av mina husgudar - miljökämpe som han var, långt före någon egentligen reflekterade över begrepp som "miljöförstöring".

Själv har jag nyss upptäckt Torgny Lindgren - en levande legend kan man nog kalla honom. Boken om konstnären Klingsor var fascinerande läsning.

Tidigare i sommar läste jag en annan bok om konst. Hm, konstigt egentligen, det var helt oplanerat. Hittade Ernst Brunners "Yngling på guld" i en second hand-affär och tyckte att den verkade spännande.

Den handlar om när tavlan, med samma namn som boken, stals från Nationalmuseet i december 2000. Dessutom förs läsaren tillbaka i tiden, i en del av boken, till tiden när Rembrandt, på 1600-talet, målade tavlan som sedan stals en sisådär 370 år senare.

Två bra böcker, fast inte direkt i lättsam feelgood-anda, är jag rädd.

Nu läser jag Berglins seriealbum om Kropp & Hälsa. Lite lättsam kompensation, så att säga. :)

Puh, det blev visst lite långt, sorry, men böcker engagerar ju så! Lycka till med din nya förresten!

/helena

Svar: Kul med ett långt tips! Och Torgny Lindgren - yesss!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: