En speceriaffär - och mycket mycket mer

Känner ni till Kornettgården? Det gjorde inte jag förrän alldeles nyligen, trots att detta
nostalgimuseum funnits i många år. Kornettgården ligger två mil utanför Linköping och
består av 650 kvm återskapade vardagsmiljöer och samlingar av bruksföremål.
Speceriaffären fångade förstås mitt intresse, eftersom min nya roman delvis utspelar
sig i en sådan, på 1930-talet

När jag lade ut bilder på Instagram kommenterade någon att det är så mycket prylar att det
blir för mycket. Och visst, man kan bli utmattad här, men man kan också göra som jag. Inte
titta på precis allting, utan stanna till en stund vid några utvalda ställen.
Stå och beundra förpackningar från förr...
 
... glädjas åt att så mycket vardagspynt bevarats här...
 
... och påminnas om att man inte alltid kunnat köpa
vad som helst i obegränsade mängder.
 
Och så kan man fika, i trivsam miljö.
 
Sedan kan man ta ett varv till.

Titta på alla detaljer i något av rummen. Som det busvassa köket.
 
Åhhh, kaffeburkarna från förr.
 
Och ett nostalgimuseum utan Elvis är väl inte tänkbart?
 
Hur upptäckte jag då Kornettgården? Jo, genom "Reseguide till 50-talet del 2" (till höger om gästboken
på bilden). Hos Retromega hittar du den och en rad andra guideböcker som tipsar om allt vad Sverige har att erbjuda av retromiljöer, gamla fik, ja, allt sådant som man vill se när det är dags att ta bilen ut i landet.

 
1 Åsa kiosktanten:

skriven

Jag kan rekomendera ett jättefint museum i Nynäshamn
Mopedum nostalgimuseum med nostalgikafet radiokakan
Väldigt fint med uppbyggda miljöer från 1952-1979
mackorna 2014 och väldigt goda.
Kornettgården är jättemysigt men kräver mer planering på grund av avståndet.
Nu väntar jag bara på den nya boken men tänker att det är härligt att vänta på nått gott.

Svar: Vad kul, det har jag missat. Skrivs upp på utflyktslistan!Flickorna i speceriaffären är ute nu, finns på Adlibris och Bokus!
Eli Åhman Owetz

2 Christin:

skriven

Vilket mysigt ställe! Kanske något att planera in till nästa års semester...

3 Tusse Katt:

skriven

Hurra för Kornettgården - smultronstället på östgötaslätten!

När du ändå är igång, glöm inte att besöka Loppis-Öppet-Massor i Fornåsa!

Kommentera här: