Året som gick i bilder, bilder - och ännu mer bilder

 2014. Året då H och jag mitt i snöiga januari flyttade ut till gården i Roslagen där jag växte upp. Vi lämnade
vår fina lägenhet, byggår 1957, i Solna men har inte ångrat oss en sekund. Under 2014 har det blivit alldeles
för få blogginlägg men desto fler bilder på Instagram. Så jag kör en liten tillbakablick med snapshots därifrån.
 
FEBRUARI. Jag skrev slutet på "Flickorna i speceriaffären", min andra roman och fristående uppföljare
till "Anna-Lisas Antik". De där vinterveckorna när jag satt och skrev och såg ut över min barndoms sjö
var några av mitt livs lyckligaste. Och i februari hände fler roliga saker. @femtiotalsjakten kom upp i 1 000
följare på Instagram och jag besökte Antikmässan i Älvsjö. Där intervjuades Sara Axtelius om sin bok
"Barntyger vi minns från 60 och  70-talet" och när Benny Porslinsbloggen/@herrmovarp Movarp på en bild
från mässan visar upp just ett tyg är det en föraning om vad som ska bli den stora retrotrenden detta år:
Just det, designtyger från 1960- och 70-talen.
 
MARS. Jag plåtar "Anna-Lisa" i hyllan på Norrtälje stadsbibliotek, klyver ved till den vinter som nu börjat
och besöker en andakt i Roslagsbro kyrka. Jag skulle egentligen bara besöka minneslunden för att
dubbelkolla vyn därifrån till en scen i "Flickorna i speceriaffären" men hamnade i kyrkan och tog nattvarden
för första gången på tjugo år.
 
APRIL. Äntligen! "Anna-Lisas Antik" kom ut i pocket, med nytt omslag. I månadens "Antikvärlden" fanns sju sidor om trenden retrotyger, en guide skriven av mig och Maria "Gilas Grotta"/@mariaairamcarl Carlsén.
Och så hann jag med att sälja och signera böcker på loppisen hos Tid&rum i Årsta.
 
MAJ. Om man sprungit på loppisar ett antal år och flyttar från en trerummare till ett redan möblerat hus
- ja, då behöver man själv ha loppis.Tillsammans med två grannar hade vi byloppis hemma på gården
under kristi himmelfärds-helgens fyra dagar. Och så var jag med på loppisen hos den nya heta retrobutiken
i Sundbyberg, Retro och design-ateljén. Fast där sålde jag bara böcker.
 
JUNI. Jag visade upp omslag och baksida på kommande boken, fyndade en grön julduk på loppis och
sålde böcker på ännu en loppis. Det var The Retroblog Network (på bilderna: bloggarna Magnania, Tant
Emmas Bravader,  Gilas Grotta och Porslinsbloggen) som för andra året i rad stod på Täby galopp och
krängde grejer. Det var en blåsig dag och sanden blåste in i ögon och öron. Brrr... 
 
MER JUNI. Alla bilderna är från min researchresa inför den tredje Anna-Lisa-boken. Jag åkte ensam
på en tredagarsresa och besökte bland annat Regna, Arboga, Fellingsbro och Lindesberg för att fräscha
upp minnet av miljöer där.
 
JULI. Femårsjubileum! För femte året åkte vi, ett gäng retrobloggare, på loppisresa och rejdade allt som
kom i vår väg (fast jag skolkade en eftermiddag och badade och åt god middag med H istället ...). I år gick
resan till Österlen och Stina "Alltdetgamlagoda"/@alltdetgamlagoda var vår guide. Vi övernattade på
vamdrarhemmet Blå huset i Borrby, en ljuvlig upplevelse (Blå huset utsågs nyligen till Skånes bästa
övernattning 2014)  H och jag sov förstås i 50-talsrummet.
 
MER JULI. .. och mer loppisbesök. Men den stora händelsen var när min andra roman levererades hem
till dörren med fraktfirma en vecka tidigare än jag räknat med. Jag slet upp paketet och ni ser hur glad
jag blev när jag insåg att det mintgröna omslaget hade fått exakt rätt nyans. Lika glad var jag inte 50 år
tidigare när mamma badade mig.
 
AUGUSTI. Det här var året då jag gjorde många saker för första gången. När min första bok kom ut vågade
jag inte ha releasefest, men nu bestämde jag mig för att inte sätta något ljus under skäppan utan köra på
och fira ordentligt. Jag valde unika Östra stations järnvägsrestaurang, för den orörda miljön från tidigt
1930-tal och för att restaurangen finns med i två scener i "Flickorna i speceriaffären". Det blev en
underbar kväll tillsammans med gamla och nya vänner och bekanta.
 
SEPTEMBER. Tänk er, att jag aldrig hade varit i Italien innan H tog med mig till Sorrento i september i år!
Gooooood mat, bad i ett grönt och ljummet Medelhavet och det fanns till och med en antikloppis!
På bloggen berättade jag i början av månaden om ännu en retrotrend: Växten elefantöra som alla
plötsligt måste ha, i retrokruka naturligtvis.
 
OKTOBER. Som nybliven medlem i Författarförbundet gick jag en endagskurs på Författarnas hus.
Hemma på åkern steg älgarna fram när de tilldelade djuren var skjutna och de kunde beta säkert.
Katten Putte höll koll på det mesta, särskilt sorkarna som det ju är ständig tilldelning av.
 
NOVEMBER. En månad med två första gången-upplevelser! Jag var med i tv-frågesporten "Vem vet mest".
Hur det gick får ni veta när programmet sänds i slutet av april. Spännande var det i alla fall, att själv stå där
och svara (eller inte svara ...) så som man sett de tävlande göra på tv. Och så gick jag för första gången
till ett skrädderi (Orkanlias på  Söder i Sthlm @orkanlias) och blev tagen mått på. Några veckor senare
fanns en tunika i det orange-lila tyget uppsydd åt mig.
 
DECEMBER. Ffg-upplevelserna fortsatte. Jag besökte biblioteket i Mjölby på mitt livs första författarbesök
och pratade om mina böcker och "mitt sköna retroliv". Jag hann också signera böcker på Eksjö bokhandel,
butiken med Sveriges vackraste fåtölj och plåta neon i Eksjö. Och så skrev tidningen Land uppskattande
om "Flickorna i speceriaffären", något som gladde mig eftersom jag är lantis, läser Land och skriver
"landsbygdsmys" - som en annan recensent kallade min första bok.
 
MER DECEMBER. "När isen lägger sig den tredje gången, då ligger den", brukade min pappa säga.
Nu har den precis frusit för tredje gången och jag hoppas att vi ska kunna åka ut med sparkstötting
i mellandagarna. En av mina sista signeringar för året var hos Akademibokhandeln i Lidingö, och dit hade
jag med mig min nyinköpta signeringspenna.
När nu året går mot sitt slut och jag ser tillbaka så inser jag att 2014 nog har varit
ett av mina bästa år någonsin hittills.
2015 är ett helt oskrivet blad. Jag söker nytt jobb och hoppas hitta ett där jag får använda både
min erfarenhet, min energi och min kreativitet.
Följ mig på Instagram @femtiotalsjakten så får vi se vad som händer ...
 
 
 
 
1 Anonym:

skriven

Härligt att ha haft ett tipptopp år! Håller tummarna för 2015! God jul osv. ;-) /Martina

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

2 Christin:

skriven

Vilket toppenår du haft! God jul och gott nytt år!

Svar: Ja :-) God jul och gott nytt år till dig också!
Eli Åhman Owetz

3 kiosktanten Åsa:

skriven

Vad jag blir glad i hjärtat när man får läsa att någon är så äkta glad att det känns genom det skrivna ordet. Jag är också nöjd
jag önskar ett nytt bra år till dig och din
käraste och en härlig jul, hoppas Tomten hittar till dig

Svar: God Jul till dig Åsa och hoppas att du får ett fint 2015!
Eli Åhman Owetz

4 Anta Snaque:

skriven

God fortsättning på helgerna och lycka till med det nya årets alla utmaningar! Hoppas du om ett år återigen får skriva att det gångna året varit fullt av lycka och glädjeämnen.
Du fortsätter väl att skriva även på bloggen?
Ha det gott!

Svar: Tack! Ja, jag kommer att fortsätta blogga. Men det blir dom sagt glesare med inlägg. Önskar dig också ett härligt 2015!
Eli Åhman Owetz

5 Maria på tid & rum:

skriven

Gud vilken mysig och maffig tillbakablick! Fina bilder och berättelser! Nu kommer längtan efter 2015 och alla loppisar och auktioner farande i en hög fart! :)

Svar: Tack! Ja, pirret när man tänker på våren och alla loppisar...
Eli Åhman Owetz

6 Victor:

skriven

Fin sammanfattning av året! Tänkte tipsa dig om en ny köp-och-sälj-sajt som heter Yardsale.se, tror det kan finnas lite begagnade grejer som kan intressera där :)

Kommentera här: