En dejlig helg - här är superfyndaren Sune från Danmark

Låt mig presentera: Sune Riishede, dansk retrovän som driver
butiken Retrogaragen i jylländska Braedstrup. Han har skrivit
gästinlägg här på Femtiotalsjakten och vi har haft mejlkontakt om diverse
retrospörsmål. Men i helgen sågs vi för första gången, då han bodde hos
H och mig under Roslags-etappen av sin bilsemester i Sverige.
 
Vi möttes i Norrtälje på fredagseftermiddagen. Då kom Sune från Älmsta, där han hade sovit
en natt på vandrarhemmet Hagagården (ett av Sveriges äldsta vandrarhem) och lyckats få köpa
loss sex 70-talslampor som hängde i receptionen. Han hade också gjort Hallstavik, där han hittat
en dansk designerlampa för 45 kronor. Jag förstod att vi fått besök av en  mästerfyndare.
I loppisen bakom silona i hamnen stod det här fina trädgårdsmöblemanget, men 4 500 kronor
var några slantar för mycket både för Sune och mig.
 
På vägen ut spanade jag in dockgarderoben, söt och med kurbitsdekor
som matchade hästen bredvid. Vi tog en vända upp till Returskänken på Campus
Roslagen, där fyndade Sune assietter till en Karlskronaservis där han redan hade
koppar och fat. Jag kände lättnad. Ni vet hur det är, när man ska ta med andra
på loppistur - det känns som om det är ens ansvar att de hittar något.
 
Ni vet också hur det är när man umgås med andra retromänniskor - man lär sig en massa.
Jag hade inte lagt märke till setet i fönstret hos Norrtälje Begagnade Hem på Roslagsgatan om inte
Sune pekat på fatet. Italienska Desimone borde jag säkert känna till, men det gjorde
jag inte. Nu fick jag upp ögonen för den glada formgivningen.
 
På lördagen var det American Car Show i Norrtälje, något som H och jag ogärna missar.
Medan Sune rejdade bakluckeloppisen i Norrskedika och en hoper loppisar till norröver
tittade H och jag på bilar. Och husvagnar. Precis en sådan här SV10, fast en gul, har en av
huvudpersonerna i min roman "Flickorna i speceriaffären", som kommer ut i mitten av augusti.
 
Inuti. Åh, så fint.
 
Ja. Man ska ha husvagn, och en matchande bil. Vi gick i timmar och beundrade
bilar, husvagnar, traktorer, lastbilar.
 
Och så dagens glada överraskning. Espresso House har
kommit till Norrtälje - och även om de helt har byggt om den klassiska
skoaffären Enlunds så har de behållit de gamla dörrarna med 50-talshandtag.
Sådant gör mig lycklig. Och att Norrtälje äntligen, år 2014, har ett fik som
är öppet till kl 22 på kvällarna. Civilisation.
 
Bilden jag verkligen ångrar att jag inte tog är den på Sunes skörd från lördagens alla loppisbesök.
Han bredde ut ett stort tyg och ställde upp ett bord i vår trädgård och fyllde båda. Jag var djupt imponerad.
På söndagen åkte vi tillsammans till bakluckeloppisen på Täby galopp. Medan jag strosade runt
och korkat nog lät bli att köpa den fina "Sju sorters kakor-omslaget-burken" med Ica präglat på lockets
insida (det var Ica som gav ut kakbaksklassikern) scorade Sune igen.
Kryddburkarna han hittade, till ett pris som skulle få er att må illa av avundsjuka, är ett sådant fynd som
man kanske gör en gång om året.

Sedan for vi vidare till Roslagsstoppet, där jag återigen lallade omkring och bara hittade ett
servettställ från Gefle i den gula Tunisglasyren (tack Mangania, som berättade vad jag köpt, inte ens
det visste jag) för sju kronor. Men Sune hittade förstås tre små röda Blå Eld-fat för en struntsumma.
Jag bitter? Nej, verkligen inte. Det var en rolig helg, och eftersom det var mitt ansvar att vår
gäst skulle hitta något på loppisarna så delade jag fyndglädjen med Sune.
Och bredvid mig här på skrivbordet står den rara ciggarasken (10 pix) från Täby som ett
minne av helgen med den danske superfyndaren. (Och i min Helmersamling står en kopp som jag
inte hade, gåva från Sune.)

I morgon bitti beger H och jag oss söderut. För på fredag morgon börjar årets loppisresa.
I år är det femte året som vi, ett gäng retrobloggare, under tre dagar rejdar ett område på alla
loppisar vi ser. Detta jubileumsår är antik- och samlarmarknaden i Degeberga höjdpunkten.
Jag spanar som vanligt efter Helmer Ringströms-dekorer som jag inte har.
Stay tuned...
 
PS. Om en månad kommer alltså min andra roman om retrohandlaren Anna-Lisa
Johansson., "Flickorna i speceriaffären" ut. Redan nu kan du bevaka den
på nätbokhandlarna. Och har du inte läst första boken, "Anna-Lisas Antik",
passa på i sommar. Det är en feelgood-roman om kärlek, kvinnlig vänskap
och med massor av retroreferenser.
 
 
 
 
 
 
 
1 Kaksmulan:

skriven

Kul att läsa och lycka till i Skåne!

2 Madeleine Aiha :

skriven

Jag tror att Sune ær svår att slå i " fyndjagt". Jag ær en svensk retrojægare som bor i Jylland i Dk og Sunes garage ær ett retroparadis!! Hans fynd og kunskap ær guld værd! Mvh Maiha

Kommentera här: