Rapport från researchresan: Fjorton timmar i Regna

Förra helgen åkte jag på researchresa för att kolla miljöer och hämta inspiration till min nästa roman.
Det blev tidvis tre ganska hektiska dagar eftersom många ställen skulle kollas upp. Men när jag kom till
östgötska Regna tidigt på söndagskvällen rann all stress av mig.

 
Den gamla kyrkbyn är en blandning av fint renoverade hus, pågående projekt och några
byggnader i limbo. Det gamla gästgiveriet väntar på bättre tider.
 
Regnagården revisited. Sommaren 1989 arbetade jag på Norrköpings Tidningars
lokalredaktion i Finspång. Det var mitt första journalistjobb. En av artiklarna jag skrev handlade
om att det gamla ålderdomshemmet i Regna skulle bli vandrarhem.
 
Nu, 25 år senare, återvänder jag. Natten innan hade vandrarhemmet haft fullt,
men den här kvällen är det bara jag som checkar in.
 
Eftersom jag är en bekväm person, som inte tycker om att dela dusch med främmande
personer, så väljer jag i normala fall alltid hotell framför vandrarhem. Men nu - bingo! - hade
jag hela stället för mig själv. Och ett rum som var trivsamt på ett sätt som moderna
hotellrum, där alla möbler är nya, aldrig kan bli.
 
I tv-rummet stod tv:n på, med VM-fotboll. Jag nickade gillande mot de gröna sofforna,
men avstod televison.
 
För junikvällen var ljus, och en promenad på byn lockade.
 
Och ljuset var jag glad över. Att bo helt solo på ett vandrarhem mitt emot en kyrkogård
- njae, det hade känts litet kusligt.
 
Regna hembygdsgård hade många fler byggnader än de här. Jag tog ett varv runt gården,
innan jag fortsatte.
 
Jag vet faktiskt inte om det finns så mycket finare saker än ett mörkt falurött hus
en sommarkväll.
 
Nere vid sjön låg bygdegården. Vilket läge!
 
Ruinromantik i strandkanten. Nu började det skymma och jag promenerade tillbaka till
Regnagården. När jag släckt och skulle sova var det så tyst att tystnaden hördes, och en
doft av fläder letade sig in genom det öppna fönstret.
 
På morgonen dukade värden Staffan upp en hel frukostbuffé bara för mig.
Kaffet var gott, och inifrån köket hördes radions P1 med röster från Almedalen.
Jag satt länge i frukostrummet och bara njöt av lugnet.
 
Och beundrade tapeten.
 
Regnagården har ett Thor Modéenrum! Det är granne med frukostrummet, och är inrett
med inspiration från den klassiska pilsnerfilmen "Pensionat Paradiset".
 
Här skulle man kunna leva pensionatsliv. Spela kort med andra gäster, eller sitta med
halvslutna ögon och notera vilka som kom in i rummet.
 
Lyssna på radio, låna en bok.
 
Eller bara kontemplera.
 
Rara lampor.
 
Så var jag ju tvungen att kolla in gästköket. Och blev
allldeles glad över att de fina 50-talsskåpen fått vara kvar.
 

Innan jag lämnade Regna tittade jag in i kyrkan,
och begrundade orden på predikstolen.

Fjorton timmar i Regna gav mer än hela den övriga resan.
Jag kommer tillbaka.
Och det ska inte dröja 25 år den här gången.
1 Skaffaren:

skriven

Vi gillar samma saker :-)
Udda med jordkällare på kyrkogården.
Om alliansen haft möte i Regna i stället för i en badtunna, hade Sverige sett annorlunda ut då?

Svar: Ställen med själ. Jordkällaren, ja :-) Annorlunda? Tror inte det?
Eli Åhman Owetz

2 Larsson:

skriven

Ett alldeles utmärkt resereportage!

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

3 Viola_T:

skriven

Regna har jag själv fascinerats över men aldrig övernattat på vandrarhemmet. Det ser ut att vara ett "måste". Att Modéenmuseum fanns visste jag inte. Likboden försänkt i jorden som en sval källare. Istället för nutida kylrum. Smart.

Det händer rätt ofta små platser ger mer än de tar :-)
Tack för bildberättelsen!

Svar: Ja, vandrarhemmet är värt en övernattning. Det är inget museum, men ett rum inrett med inspiration från filmen Pensionat paraiset med Thor Modén. Men vackert så!
Eli Åhman Owetz

4 Tant Emma:

skriven

Underbart blott och bart!

5 Christin:

skriven

Fint reportage. Det ser både mysigt och lite ödsligt ut där. När jag kollar på en karta inser jag hur nära Regna vi var när vi semestrade i Östergötland för ett antal år sen. På Hammenhögs Gästis har dom en fin bar i 50-talsstil och förut fanns i anslutning till det ett tv-rum i 40-talsstil, lite typ Thor Modeen-rummet, men förra sommaren var rummet förvandlat till ett kalt vitt rum. Lite av en chock. Måtte inte baren där gå samma öde till mötes!

Svar: Tack för tipset om Hammenhög. Och låt oss hoppas att de inte förstör baren!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: