Reijmyre mycket mer än Bratt och rött

Reijmyres klarast lysande stjärna, Monica Bratt, in action. Vi befinner oss på glasmuseet
i Rejmyre, där jag gjorde ett stopp på förra veckans researchresa. Det var första besöket för mig,
och jag blev glatt överraskad. Där fanns mycket att se, från den äldsta produktionen och framåt.
 
Går man på loppis presenteras ofta allt som är rött och allt annat också som "det är Monica Bratt".
Men på museet var det litet uppfriskande att hennes monter inte var fylld med rött glas
utan innehöll en bredd.
 
Och allt rött är inte Bratt. Här heter upphovsmannen Björn Trägårdh.
 
Något som är väldigt roligt med besök på glasbruksmuseer (se länk i slutet till gamla inlägg
från Glasriket) är att formgivare som man inte hade en aning om att de jobbat i glas dyker upp.
Här helt ljuvliga vaser och skålar av Berit Ternell, som jag främst känner igen från Gefle porslinsfabrik.
 
Och de här är Josef Franks.
 
Glas tillverkat i Reijmyre glasbruks filial i Gryt i Närke. Gryts glasbruk hade en kort levnadstid,
fem år mellan 1897 och 1903, då det förstördes i en stor brand.
 
Den trevlige mannen som svarade på frågor i museet visade på hästen. Den är intressant
för att de italienska bröderna Marcolin var de första att göra glasdjur med utdragna former,
som hästens ben.
 
Men det som fascinerade mig mer var speglarna. av samma bröder. Jag insåg att jag har
sett sådana, på någon mässa. Men inte för ett ögonblick anat att de var svensktillverkade.
De är som korallkarameller!
 
Åh, så fint. De här pjäserna stod i montern med texten "Glasslipningens fulländning. Slipat glas
från 1800-talets senare del - sekelskiftet 1900".
 
En skönhet till.
 
Ja, jag vill rekommendera ett besök i Rejmyre, några mil utanför Norrköping.
Här finns mycket mycket mer att se än det jag visat. Paul Kedelv, till exempel, har två
montrar. En med Reijmyreglas, och en med glas, metall och trä som han formgav för andra företag.
En trevlig antikbutik med mycket glas men även annat finns på glasbrukets område,
där man också kan fika och äta.
Länk till glasbruket här.
 
Ett nytillskott till referensbiblioteket. Boken med många bilder reades
för 200 kronor på museet. Ett kap. Glasen (samba eller Mambo, jag lär mig aldrig, får väl
ta och titta i boken) hade vi sedan tidigare. Goda att dricka champagne ur!
 
Tidigare inlägg från glasbruk, Glasriket i Småland, från 2010:
Pukeberg
Kosta
Orrefors
Johansfors
Erik Höglund i Boda
Lindshammar

Och ett från förra året:
Rosdala
 
 
 
1 gila:

skriven

Var där för några år sen och blev hänförd...så mycket fint!

2 Bella:

skriven

Vi bor ju i närheten (Finspång) men jag har bara varit där en endaste gång! Och det var under mellanstadiet dessutom. Ett besök nu i sommar kanske vore på sin plats!

Svar: Ja det tycker jag!
Eli Åhman Owetz

3 Micke:

skriven

Rönnbärsvasen gillar jag, den skulle passa hemma hos mig!

4 Christin:

skriven

Fick trycka näsan mot fönstret och kika in för några år sen när vi var där. Butiken var fortfarande öppen men museet var stängt för dagen.

Svar: Ah. Hoppas du kan komma dit igen!
Eli Åhman Owetz

5 Christina Löthman:

skriven

Vad roligt att du uppskattar museet, vi åker ofta dit, för tillfället har vi några pjäser utlånade till museet. 2/5 på glaset dag ska vi vara på plats. Det ser vi fram emot! P. S tack för besöket hos oss för några år sedan på 4:ans Loppis i Örbyhus.

Svar: Hej Christina! Vad kul det låter med Glasets dag i Reijmyre! Kanske tittar förbi Örbyhus i sommar!
Eli
Eli Åhman Owetz

6 Anonym:

skriven

Museet är jättefint, samlar själv på pressglas från gryt och reijmyre. Tar tacksamt emot tips om nån vet om nått märkt GRYT till salu.

Kommentera här: