Äntligen en god kafényhet - nu kan man fika på (Prins) Henrys igen

Vi hade satt ljus i minneslunden vid Fasterna kyrka där pappa vilar och skulle fika efteråt.
När jag var barn jobbade han i Rånäs. Då och då hände det att han kom hem med en banantårta
(sådan där som har formen av en tjock banan, med smörkräm inuti) från Henrys i Rimbo. Party!
Men det var med tvekan jag gick in på Henrys i går. Förra gången jag var där hade de nya ägarna rivit
ur 1940-50-talsinredningen, det som sker på så många ställen nu och som gör en så ledsen.
Men! Nu visade det sig att de ännu nyare ägarna gjort tvärtom. Rummet en trappa upp har de
gjort om, tillbaka till gammal stil. Och plötsligt infann sig den där vilsamma, avstressade fikakänslan
som man bara får på kaféer som ser ut så här.
.
Kaféerna där man vill stanna i timmar. Bara sitta och prata, ta mer kaffe,
titta ut genom fönstret.
 
Jag pratade litet med en av ägarna, som berättade att de döpt om stället
till Prins Henry´s - för att hylla den Henry som startade kaféet en gång i tiden och som äldre
gäster pratar mycket om.
Och det är ju både trevligt och smart att ta tillbaka namnet Henrys (det hette Rimbobiten ett tag)
eftersom fiket är känt långt utanför Roslagen. Det är här motorcyklar på utflykt står parkerade
i klungor på sommaren.
 
Mer skulle göras med kaférummet, mer grejer skulle in,
berättade han också.
Men här vill jag komma med en åsikt och ett tips:
Gör inte så mycket mer! Lita till lugnet och mysigheten som den gamla tapeten
och uddastolarna från 1940-50-talet ger.
 
Känslan i kaférummet är den hos ett äkta äldre fik. Jag hoppas att man låter det vara
"less is more" och inte gör om rummet till ett nostalgimuseum.
Som finlir skulle jag byta ut bordet som radion står på till en byrå från valfritt decennium av 1930-,
40- och 50-talet. Skaffa en gammaldags barnstol i slitet mörkt trä. Och ställa blomkrukor med
svärmors tunga och elefantöra i fönstret.
Sätta på radion på P1 på låg volym.
 
Två i vårt sällskap åt varsin god räkmacka, fantastiskt snyggt presenterade. Jag tog
en bit prinsesstårta och var också nöjd. Jag kommer tillbaka, nu när det är mysigt att fika
på "Henrys" igen. Prins Henry´s finns på facebook, och det är som lunchrestaurang
med hemlagad husmanskost de marknadsför sig. Med tanke på de fina räkmackorna
gissar jag att maten också kan vara värd ett besök.
  
PS. Under kategorin Kaféer här på Femtiotalsjakten hittar du inlägg från 40
andra kaféer med originalinredning eller inredda i retrostil.
Men OBS! Om du planerar ett besök på något av dem kan det
vara klokt att kolla upp om fiket fortfarande är öppet.
Vissa har slagit igen eller gjorts om. Jag har inte hunnit uppdatera
alla inlägg.(Bilden: Konditori Saga i Arboga)
 
 
 
 
1 Christin:

skriven

Så trevligt! Har aldrig varit där men tittade tillbaka i Kafé-kategorin och upptäckte Fenix i Emmaboda. Där var vi i somras och det var sej likt från bilderna. Dock var det så otroligt varmt att vi fick sätta oss på den skuggiga uteserveringen och där var det inte ett dugg retro.

2 Lars Olsson:

skriven

Växte upp och bodde i Rimbo från tidigt 40-tal till en bit in på 60-talet. Alternerade mellan Henrys och Veras fik - två klassiker. Kul att Henrys åter värnar om sin tradition. Finns fortfarande Rimbo IF:s prisskåp kvar i lokalen?

Svar: Jag såg inget prisskåp, men var inte inne i det innersta rummet där det är restaurangavdelning. Veras hann jag också gå på några gånger, de två ställena var verkligen klassiker!
Eli Åhman Owetz

3 Lars Magnusson:

skriven

En liten upplysning om caféet bara. Det startades redan 1935 av Hans Pettersson och hette Petterssons Konditori. Han avled 1952 i en drunkningsolycka och hans änka, Lisa Pettersson, drev det vidare fram till 1962. Då köpte Henry caféet och drev det vidare som Henry's café! Att det idag heter Prins Henry's är ju logiskt eftersom de flest som lever idag kommer ihåg just det caféet.

Svar: Tack för info!
Eli Åhman Owetz

4 monica Berzén:

skriven

En liten kommentar jo maten är jättebra har ätit där och på en facebook sida så frågade n om något bra lunchställe i Rimbo då rekommenderade de flesta Henrys

och det är väl gott betyg så det räcker..

Jag giCk det en dag efter 18 frågade hinner man äta hur länge har ni öppet? ägaren svarade vi har öppet tills du ätit färdigt. Det är bra service
hur ofta hör man inte annars köket stänger kl si och så

Kommentera här: