Bildsvep från Antik & Kuriosa 2014 - hur många fler blir det?

En slips med Mumin! Nicklas som driver Cederqvists Antik (och kvalitetsbloggen
Antikmonologen) hade en av de ballaste grejerna på Antik & Kuriosa-mässan i Kista.
Mässan pågår till och med  imorgon, men jag gissar att slipsen (850 kr) för länge sedan plockats
upp av någon Mumin-samlare.

Bilderna är från pressvisningen i torsdags. Brittmari Tjernlund AKA @randigatråden
var en av många retrobloggare/instagrammare som bevakade mässan.
#antikochkuriosa2014 Och nu har säljarna fattat suget efter retrotyger, det fanns mer
av den varan än under någon tidigare mässa. (UPPDATERING: Fast tillgången på tyger kunde
tydligen också bero på att de japanska uppköparna inte var där vid uppackningen och köpte upp
buntvis, som de brukar göra.)
 
Alla utställare försöker ha med sig något som står ut, ett blickfång som drar kunder till
montern. A-J Retro-Antik hade mässans märkligaste bord, som andades 1980-tal.
Ursprung okänt. Pris: 6 000 kronor. Kerstin Hörlin-Holmqvists "Stora Eva" i rosa klädsel
var mer nedtonad, men åh, så vacker. 28 papp och den fåtöljen kunde bli din.
 
Det är de små små detaljerna som gör det. Det vackra blå skenet från Erik Höglund-lampan
fick mig att titta in i Modernt & Antikts monter. Lampan hade en prislapp på 1 850 kronor.
 
En av mina mässfavoriter, Korrens kuriosa, hade med sig det här skåpet. String möter Reda.
Kan det bli mer retro än så?
 
Fast det är varken String eller Reda, det är Sonja!
450 har jag för mig att skåpet kostade.
 
Snart öppnar hon retrobutik i Järna, och det kommer att vara värt en resa.
@loppismormor hade med sig bland annat Ystad Metall-katten som tidningsställ. 650 kronor,
och jag var svårt frestad.
 
Nej, jag som jobbat hårt i ett par år nu med att rensa ut roliga loppisfynd, impulsköp som inte får plats
här hemma, börjar fundera allt mer på om inte miniatyrer ska bli min samlargrej.
De här kostade 225 kr/alla tre hos Thelins Antikvitetshandel, som hade roliga fyndlådor med litet
av varje. Undertill fanns ett spretigt W, som står för Wallåkra.
 
Näst sötaste burken på mässan kostade 20 pix och låg i en av de där fyndlådorna.
Och jag köpte inte!
 
Allra sötaste burkarna. 150 pix/st. Även de fick bli kvar.
 
Vi bryter av med något i en högre prisklass. Nostalgia hade Kåges drakar, som många
suktar efter men få av förklarliga skäl har med sig hem från mässor. Har för mig att den
i Argenta-dekor gick på 28 000 kronor.


Dagens plastic fantastic. Pallarna, tillverkade hos Husqvarna plastfabrik mellan 1959
och 1968 fanns hos Jan Jönsson. Priset glömde jag kolla.
 
Lasette har alltid en av de snyggaste montrarna. Lampfötterna i glas var från Kosta.
 
Tänk vad reklam var enkelt förr i tiden. Man behövde inte göra några epic splits, bara
en emaljskylt som berättade att man var bäst. Pellegrin fanns hos Östh Hem och Kuriosa,
även här missade jag tyvärr priset.
 
Jag är inte en av dem som samlar ugglor, men den här lilla gynnaren gillade jag
skarpt. Ulla Winblad, Alingsås, 275 kronor. Och nu går det ut med faktadelen
i det här inlägget...
 
... för jag har glömt monter här också, trots att jag pratade en stund med det trevliga paret
som hade kosackryttarna Maxim och Olga av Timo Sarvimäki för Rörstrand. Fina!
 
Och så litet ädel-50-tal! Hos Fäggeby Antikbod var ett av blickfången de här
stolarna. Pris okänt.

Till sist ... undrar jag hur många Antik & kuriosa-mässor till som vi kommer att se.
Från att ha varit både vår och höst är det nu bara en mässa om året. Och det blir färre och färre
utställare. Det var väldigt luftigt den här gången.
Och jag kan också känna en besvikelse över att Antik & kuriosa-mässan ser
likadan ut från gång till gång. Utställarna står till och med på samma ställe varje gång.
Dags för nya grepp? Litet överraskningar?


 
 
1 Randiga Tråden:

skriven

Hej Eli, fint inlägg som du har gjort. Jag hittade lite fina tyger.

Svar: Tack! Klart du gjorde :-)
Eli Åhman Owetz

2 Skaffaren:

skriven

Kul att se lite bilder från Kuriosan.
Jag har sålt både i Sollentuna och Kista.
Höga omkostnader som tillrest säljare gjorde att jag skippade det efter ett par år.
Man ska ha riktigt bra grejer för att göra en skaplig vinst.

Kommentera här: