Inte en död stund på Antikmässan

En heldag borde väl ändå räcka, tänkte jag, och tillbringade bara en dag på Antikmässan i år.
Men sju och en halv timme räckte bara till ett snabbt svep och en träff med de andra i The Retroblog
Network. Nästa år blir det två dagars mässbesök igen!
 
Dödskallespegeln fanns hos Stockholms Förgyllning & Bildhuggeri.
 
Allt fler utställare har med sig retrotyger till mässorna. Det gladaste tyget satt uppe hos
Rågers  antik och design. "Curvus", från Tampella stod det på en lapp, men UPPDATERING:
Tyget är "Vision" från Strömma. De lär ofta förväxlas.
 
Åh, vilket snyggt sideboard! Tillverkat hos Clausen & Sön i danska Silkeborg. Det stod hos
Rhr Form och Design och hade en prislapp på 14 000 kronor.
 
Min drömfåtölj "Bamse", en klassiker formgiven av av Hans J Wegner,
kostade 75 000 kronor (har glömt antikhandlaren, ge mig namnet om du vet).
Jag brukar trösta mig med att vi faktiskt inte har någon bra plats för en
"Bamse" här hemma.
 
Vad är detta? Jo, det ballaste på hela mässan (eller, av vad jag hann titta på)...
 
Nostalgi-Imperiet sålde en 9,5 meter hög trappa i gjutjärn.
 
Priset? Tja, om man redan pyntat 75 papp för en dansk fåtölj kanske 100 000 pix
för en rejäl trappa inte är något att orda om.
 
 Mässans underbaraste tyg! Jag visade Lata Pigans bild i förra inlägget. Nu fick jag se det i verkligheten.
"Fantasia" heter Mari Simmulsons tyg.
 
 Hos Lata Pigan fanns installationen på temat trianglar. Tyget till höger, Göta Trädgårdhs "Television",
fick många "ohhhhhh"!
 
En av mina mässfavoriter är Leva Antikt. Där fanns bland annat det roliga blombordet.
 
 Handtryckta tapeter visade det här nytrycket av en 50-talstapet. Den bilden blev den mest gillade
av alla som jag lade ut på Instagram. (Tvåa blev bilden på "Television" + "Fantasia").
 
 Mer från Handtryckta tapeter. Kolla deras hemsida, men se till att ha tid på dig, man fastnar lätt.
 
Mer tapeter! I ett dockskåp hos Kenth Lindström Antika & Moderna. Och där fanns mer ...
 
En gång tänkte jag inreda ett retroskåp, men det blev aldrig av, jag är ju inte särskilt pysslig av mig.
Men jag stannar alltid till vid dockskåp på mässor.
 
Kul med ett rosa badrum! 
 
En litet större leksak. Mercedesen fanns hos Antikbygget för 4 000 kronor.
 
 Samlarmän slog sina lovar kring bilen.
 
Hos Halvarson & Lamm sken solen över däckstolarna och Ingrid Bergman.
 
Mer sommarkänsla hos Larshans Antik & Kuriosa (tror jag det var).
 
 Den fina empire-planschen hängde hos Kära-mik.
 
Jag är bra sugen på en "Pynta"-kopp av Stig Lindberg. Hos Thorstensson
kostade de 1 000 kr/styck, vilket verkar vara gängse pris för
den extremt attraktiva koppen.
 
Men! Det är ju vår Corneille! Den hängde hos Fröjel Retro & Design. Vi ropade vi in vår på auktion.
 
Men! En liten Corneille som skulle passa jättefint ihop med den stora! Jag slog till på den
blå kvinnan. Hon fick bli mässpresent till H, som arbetade denna dag. Prutade ner den
till 1 200 kronor hos Rågers antik och design. Den lilla tavlan, två assietter i Helmer Ringström-
dekoren gul "Safari" (som @herrmovarp snällt skaffade åt mig på torsdagen) och en bunt påskkort
från Enebybergs antikbod var mina enda inköp på mässan.
 
Jag avskyr både clowner och färgglatt konstglas av den här typen. Ändå stod jag en stund hos
Nostalgia och var sugen. Man blir ju så glad av den!
 
Några äldre damer hängde framför montern med  Ulrika Hydman-Vallien. Mig säger hennes
saker ingenting. Kommer de någonsin att bli poppis i retrokretsar?
Man vet aldrig ...
 
 
 
1 Stiernadotte:

skriven

Kul att se så många bilder från mässan.
Jag tror inte på "Open Minds" eller hennes andra massproducerade alster. Men man vet ju aldrig.

2 Sven:

skriven

Jag tar nog också en tvådagars nästa gång. Jag fastnade vid köksavdelningen, vilket alla andra också gjorde, så det blev väldigt trångt.

3 form55:

skriven

Jag tror att sideboardet var ommålat i svart. Tyckte det luktade färg fortfarande!

4 Anta Snaque:

skriven

Tack för att du tog mig med på Antikmässan! ;) Jag ser flera saker som kunnat få följa med hem. Men inte dödskallespegeln och inte heller Hydman-Valliens glas. Har aldrig förstått mig på hennes konst. Men hennes makes alster gillar jag.

5 Erica / Mangania:

skriven

Det är bara att konstatera att fast man gått runt i timmar på Mässan så missar man massor.....

6 Anna:

skriven

Så fina bilder! Men var det inte hos Thortstenssons Prylar Pynta fanns? Jag har fotat deras skylt efter kopparna. Brukar göra så för att komma ihåg var allt är fotat ;)

Svar: Tack! Ska ändra!
Eli Åhman Owetz

7 Sanktolof:

skriven

Ser ut som om du hann en hel del. Vilken trevlig bildkavalkad!

Svar: Tack!
Eli Åhman Owetz

8 Eva:

skriven

Åh vad roligt att se så många fina bilder från mässan. Tur att jag inte åkte dit... Det hade blivit dyrt, tror jag. ;) Mycket fint!
/Eva

9 Christofer:

skriven

Empiren, ja det var tider det ... Världen blev sig aldrig riktigt lik efter Wienkongressen 1815 ...

Kommentera här: