Här är almanackan som varit på tapeten i 70 år

Åh, det är lika spännande varje år. Att sätta upp KFUM-Scouternas almanacka på väggen
på nyårsdagen och känna på den tjocka bunten datumblad. Nu börjar ett nytt år!
 
Och så får man klistra dit det första månadsbladet.
Almanackan fanns i mitt barndomshem och sedan några decennier
köper jag den själv. Almanackan fyller 70 år i år.
Bakgrunden till illustratören Tinna Ahlanders fina teckningar
är ett tapetmönster som ska vara från 1940-talet. Kul!
 
Rolig är också kavalkaden av alla års almanackor sedan 1945, som du
kan se här. En del år är bilderna fantastiska, en del andra litet för präglade
av tidens mode vad gäller motiv och färger.
 
1962 är en av mina favoriter. Inte bara för att mamma den 18 mars det året
 var på BB och hade annat för sig än att rycka datumblad. Jag tycker om
fåglarna på mitt födelseårs kalender (tecknade av Kerstin Frykstrand).
Ofta har djurbilderna varit de finaste.
1 Christin:

skriven

Mysig kalender med massor av härlig barndomsnostalgi!

2 Gila:

skriven

Nostalgi på hög nivå. Minns att vi hade den i klassrummet på lågstadiet och att fröken var scoutledare. Numera kör jag med Retrokalendern.

Svar: Retrokalendern i mitt blivande 50-talsrum. Scouterna i köket!
Eli Åhman Owetz

3 Anonym:

skriven

Åh, de där är fina! När jag gick på lågstadiet hade vi en sträng lärarinna som aldrig lät oss dra av datumen på helgerna på fredagen, för det kunde ju faktiskt inträffa en olycka så vi inte ens överlevde helgen!

Svar: Haha, så bisarrt! Var det inte någon unge som rev av i smyg?
Eli Åhman Owetz

4 Erik.N:

skriven

De där v ar fina!
Påminde mig: Jag måste få tag på datumklossen, den där lilla?
Har kvar min morfars väggalmanacka från Bräcke, där han höll på med billack. Mitten 60-tal.

Skulle vara mysigt att få använda på nytt, i 50-tals-huset.

Kommentera här: