Sveriges finaste konditori hotat - och de här fiken är redan borta

Av alla gamla fik jag besökt och gjort inlägg om är Rådhuskonditoriet i Söderhamn
det allra finaste. Nu är konditoriet hotat. Fastigheten det ligger i ska säljas och det är oklart
vad som händer med konditoriet när en ny ägare tar över.
 
På facebook har gruppen Rädda Rådhuskonditoriet skapats och där skriver
man så här:
"Rädda Rådhuskondis Söderhamn skapades med anledning att få någon att rädda
Rådhuskonditoriet från nedläggning. Detta unika retrocafé som ligger så centralt måste
bevaras! Deadline ligger på 28 februari. Huset skall säljas och om ingen köpare hittas
kan konditoriet tvingas stänga.
Vill du eller kan du vara med på något sätt och se till så att Rådhuskondis får fortsätta
finnas till...välkommen till gruppen!"
 
Begärt pris är 4 495 000 kronor. Det här får man för pengarna:
"2-plans kulturbyggnad uppförd på 1800-talet inrymmande en vackert rustad
lägenhet i gammal stil på övre plan med höga innertak och höga fönster.
På bottenplan huserar Rådhuskonditoriet med interiör från 1950-talet och
i källarplan ligger bageriet som båda ingår i överlåtelsen
Annonsen här.

De gamla kaféerna med originalinredning lever farligt, eftersom de inte
är K-märkta. Förra året försvann ett av Stockholms allra finaste 50-talsfik.
Konditori Kungstornet. Fastighetsägaren Centrumfastigheter ska göra om lokalen till
”en ny riktigt stor fin detaljhandelsbutik". Protesterna hjälpte inte. Kaféet stängdes
och senast jag gick förbi, för ett par veckor sedan, var det svart film för fönstren.
 
Källströms konditori på Kungsholmen har gått samma öde till mötes. Ï somras höll man på
att renovera och när jag stack in näsan och frågade bedyrade ägaren att den här glaskonsten
skulle bevaras. I höstas var det renoverat och glasskivan fanns kvar, om än uppsatt mot
väggen längst in. Men litet senare läste jag Lars Epsteins text med rubriken "2014 - de nedlagda
konditoriernas år i Stockholm" och insåg att även detta konditori nu är borta.
UPPDATERING 15/4 2015
En bloggkommentar: Goda nyheter angående Källströms: Ja, Källströms är borta men nu ligger
där ett annat kafé i franskt badrums-surdegsbageri-stil och... drum roll.. glasväggen återanvänds!
Jag gick förbi idag och var tvungen att gynna dem då jag såg att glaset var kvar.
Goda mackor och gott kaffe. Rekommenderas.
 
De gamla konditorierna försvinner ett efter ett. Den här bilden är från
40-talsfiket i Kungsör, som förstördes för några år sedan. Även där fanns en vacker
glasvägg som försvann i "renoveringen". Ledsna kommentarer har ramlat
in till det blogginlägget långt efteråt.

Under kategorin Kaféer här på bloggen hittar du 41 kaféer med
originalinredning/snygga retrofik. Men innan du åker för att fika
- kolla att fiket fortfarande finns kvar.
1 Viola_T:

skriven

På Rådhuskonditoriet i Söderhamn brukar vi stanna till när vi passerar. 2014 senast. Då hade fastigheten mitt emot rivits, att något nytt planerades var tydligt.
Jag känner mig vanmäktig inför den förstörelse som sker inför mina ögon. Kungstornskonditoriet i Sthlm var den plats där jag brukade tentaläsa vintertid. Kungsörs kondis har jag missat trots närheten rent geografiskt.
Vanmakt var ordet...

2 Christin:

skriven

Sorglig läsning, och konstigt att inte fler tycker att dom här fina konditorierna är värda att bevara. Bra att du uppmärksammar det!

3 Sara:

skriven

Så otroligt sorgligt. Blir så ledsen när man inte verkar vilja bevara det som varit och bara göra nytt nytt hela tiden. Dessa fiken är ju något som borde bevarats.

Men det gäller ju alla byggnader tycker jag. Såldes ett jättefint 50-tals hus där jag bor, för något år sedan. Allt var original och bevarat och de som bott där hade köpt det tidigt 60-tal. Otroligt vackert med massa fina detaljer. De som köpte det hade rivit ut rubbet inom några månader och såklart målat allt vitt och gjort öppen planlösning. Sorgligt.

Svar: Oerhört sorgligt.
Eli Åhman Owetz

4 Maria:

skriven

En ljusglimt i kondismörkret: Lundbergs konditori i Gröndal, som du gjorde ett fint blogginlägg om, har fått ny ägare som faktiskt har behållit inredningen från 1946 och bakar riktigt gott bröd.

Svar: Härligt!
Eli Åhman Owetz

5 Lars-Gustaf Olsson. Solna.:

skriven

Född i Bergvik. Har fikat många gånger på Rådhuskondis. Hoppas det får vara kvar. Förstår ej denna rivningshysteri. Sorgen,om "Rådis" försvinner,skriker inom mej.

6 Martin Klasch:

skriven

Goda nyheter angående Källströms: Ja, Källströms är borta men nu ligger där ett annat kafé i franskt badrums-surdegsbageri-stil och... drum roll.. glasväggen återanvänds! Jag gick förbi idag och var tvungen att gynna dem då jag såg att glaset var kvar. Goda mackor och gott kaffe. Rekommenderas.

Svar: Kul! Jag uppdaterar inlägget med dina uppgifter!
Eli Åhman Owetz

7 Christina Andersson:

skriven

Glädjande besked: Rådhuskondis i Söderhamn lever vidare. Nyöppnat i vår med närproducerade råvaror. Gott kaffe och härligt bröd.

Kommentera här: