Lyckad loppislördag

I lördags var det äntligen dags för en riktig loppisrunda, den första på länge. Nytt jobb,
köksrenovering och en åker som behöver röjas har gjort att lördagarna behövt vara
sovmorgnar. Men nu slog H och jag till med en rejäl runda och jag gjorde det finaste
fyndet direkt, kl 9.05. Den stora lila Erkerskålen i toppskick, för 10 pix. De andra skålarna
på bilden stod redan hemma i skåpet. Den lilla fanns på matbordet i min barndom, mamma
använde den till inlagd gurka. Nu letar jag vinröda, och kanske en svart också.
Skålarna formgavs av Arne Erker för Kockums 1956.
 
 
De allra bästa loppsirundorna är de där man upptäcker något mer
än retrofynd. Det här var en sådan dag. För första gången var Lohärads
hembygdsgård öppen när vi passerade. Huset från mitten av 1850-talet,
bebott fram till 1970-talet, var ljuvligt.
 
Det här var den finaste av många vackra originaltapeter.
Lohärad är en lyckligt lottad bygd som både har en sådan hembygdsgård
och en fantastisk bygdegård med 50-talsinredningen kvar.


1 Skaffaren:

skriven

Härligt med en loppisrunda! Här i Skåne har lusten äntligen kommit tillbaka efter en svacka.

2 Jessica:

skriven

Hej, jag undrar om du gillar alla slags broderade tavlor och om du är intresserad av fler?

//Jessica

Svar: Nej, men tack för att du frågade!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: