Jag kommer att sakna den där högen

 

Förklädet som jag hittade på Huvudsta loppmarknad i går har ett av de mest 
fantastiska 1950-talsmönster jag stött på. Ser ni?
Glasstrutar! Med massor av olika dekorationer.
Jag kan inte se mig mätt på det.
 
I den här högen låg glassarna, granne med Aune Laukkanens fina handduk.
Åh, så många timmar jag har tillbringat här, i textilhörnan på Huvudstaloppisen.
När jag bodde i Solna var jag här ofta, ofta. Allra roligast har det varit när bordet i mitten sett ut
som här: En enda stor hög.
En gång låg ett fint exemplar av duken "Julköping" gömd under diverse oattraktiva
80-talstyger och Hemtexlängder.
 
I går låg roliga 50-talsförkläden utspridda i textilhörnan. Det här med doldisen Bibbi Swahns
tryck som ficka låg på en hylla. Där fick det ligga kvar, eftersom själva förklädestyget var
diarrégrönt. Men nu när jag tittar på bilden inser jag att det ju bara hade varit att sprätta
bort fickan. 
 
Ännu ett förkläde, i ännu ett typiskt 50-talstyg.
Kom de tillsammans till loppisen, förklädena? Antagligen.
Kanske från ett dödsbo efter en kvinna som alltid matchade
hemmaklänningen med olika förkläden?
 
Hel, ren och prydligt vikt låg handduken "Skafferiet" av Ingrid Carling gömd bland en hög
med virkade grytlappar. Typiskt Huvudstaloppisen. Men snart är det slut på det
roliga rotandet. I dag fick jag veta att loppisen ska stänga i sommar. Man ska flytta till
Söder och till Stadsmissionens gamla lokaler i Sundbyberg.
"Fräschare lokaler", säger ägaren i en intervju med Solna Today 
Och jag känner att jaha, ännu ett roligt ställe som går ur tiden och ersätts av någonting
"fräschare". Åh, som jag kommer att sakna den där knöliga högen på bordet i textilhörnan!

Passa på att göra ett besök medan Huvudsta Loppmarknad finns kvar.
Det är utförsäljning fram till augusti och halva priset på allt.
I går var det 20 pix för alla textilier och jag gissar att det också fortsätter.
 
1 Skaffaren:

skriven

Diarrégrönt var en helt ny nyans för mig. Förmodligen inget som går hem i inredningsmagasinen.

Svar: :-)
Eli Åhman Owetz

2 Larsson:

skriven

Min mamma hade handduken "skafferiet" - undrar var den tog vägen?

3 tusse:

skriven

Någonstans har jag en duk signerad Aune Laukkanen. Tror den heter "Julhuset".

Kommentera här: