Finskt var finast på Antik & kuriosa

Åhhh, Aalto! Här har ni roligaste montern på årets Antik & kuriosa-mässa, som ägde rum i helgen.
Finska företaget Wanha Tammitori deltog för första gången och hade laddat upp med massor av
Alvar Aalto-möbler. En ljuvlig vikskärm och stolen" Paimio" utgjorde det främsta blickfånget i montern.
Lampan på bordet var en östtysk 50-talare.
 
Varken H eller jag är några fans av glasfåglar, men.... Den här av Oiva Toikka fick oss
att justera vår smak litet grann.
 
Mer Aalto. Och ni skymtar ryggen på en svart Mademoiselle, av Ilmari Taiovaara
för Edsbyverken.
 
Italien hjärta Finland. Ett gäng Aldo-Londi-pjäser passade finfint på Aaltos bord.
Gillar du Alvar Aalto? Då ska du försöka ta dig till Aaltomuseet i finska Jyväskylä. Här ett inlägg
från H:s och mitt besök för några år sedan.
 
Och på hyllorna stod finskt glas och porslin, förstås. Muminmuggen i mitten kastade
jag långa blickar efter. Det var verkligen roligt med en ny och fräsch monter på mässan,
annars är det ju samma företag varje år (och i år färre än under de sju, åtta år som jag
besäkt mässan). Tyvärr skulle inte Wanha Tammitori dyka upp på Antikmässan i Älvsjö
i februari, jag frågade förstås en av de två trevliga männen i  montern.
 
Det fanns Mumin även i andra montrar. Här samsades Mumin med en
racket och en samling kopparkärl.
 
Men vad är detta? Hos Anders Bodin stod denna grej. Skoställ? Jag frågade förstås även
här - det är så man får veta saker.
 
Jo, faktiskt precis det som den såg ut som nedtill - en klädhängare.
Den hade suttit i en butik med mycket högt i tak.
 
Hälsingefilten! Ett fynd för 200 kronor, kan jag berätta som har två Hälsingefiltar.
Stora, mjuka, varma. Köp en sådan istället för den överskattade "Snark"
av Viola Gråsten om du får syn på ett exemplar.
 
Åh, dockskåpsmöbler! Det fanns en hel del på mässan.
 
En blombänk till.

Så, till sist - vad köpte jag då
? Julkort förstås, från Enebybergs
Antikbod. Som traditionen bjuder. Men det blev några inköp till:
 
Väskan var ett riktigt fynd för 100 pix. Den började jag använda direkt!
 
Och jag var ju tvungen att ha Muminmuggen från 2009.
Prutade ner den till 500 kronor och kommer att ha den som kaffemugg
på jobbet hela vintern och ännu längre, och drömma
om en solig vårdag i en björkbacke.
 
 Och så hittade jag till sist en "Zenit" till rimligt pris! 250 kronor. "Zenit" är en av dekorerna
som jag saknat i min Helmer Ringström-samling. Tomten köpte jag i present till H
hos supertrevliga Korrens kuriosa för 100 pix.
 
PS. Fler inlägg från mässor hittar du under kategorin Mässreportage.
1 Antique:

skriven

Kul med ytterligare en Helmer!
Sen gillar jag väskan som gör mig sugen på schackrutor, småkakan vill säga.

Svar: Ja! Schackrutor!
Eli Åhman Owetz

2 Christin:

skriven

Kul att få se lite fint från mässan. Gillar verkligen dockskåpsmöblerna. Dina inköp var också roliga och snygga.

Svar: Tack! Ja, dockskåpsmöbler är så söta!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: