Projekt: 18 kvm compact 50-tal

Välkommen till mitt inredningsprojekt 18 kvm 50-tal! Gästrummet med pentry på nedervåningen
har nu fått nya tapeter (Sven Markelius Prisma från 1950-talet, nytryck) och nytt golv.( Fått och fått, det
är H som satt upp tapet oh lagt golv, själv är jag fullständigt opraktisk.) Tanken är att det
här ska bli en minilägenhet, 18 kvm compact 1950-tal.
 
Rummet är avlångt. I ena änden står Prydno-hyllan, en vacker 50-talare (här fler bilder av Prydnohyllor
i ett gammalt inlägg) som flyttade med från lägenheten. Slagbordet i teak ska ha en duk, och lampan
bytas ut mot någonting i plåt (vet inte vad, men det vet jag när den lampan väl dyker upp).
Köksmattan ligger ...
 
... framför "köket". När pappa byggde huset 1982 använde han luckor som blivit
över, och gott så, det var ju fantastiskt smart att inreda ett gästrum med kök.
(Kokplattor och en liten kyl & frys är numera utlyfta, men kan lätt ställas
in om man skulle vilja.) Men här ska det förstås in 50-talsluckor i en
50-talsfärg med tickareglar och rektangulära trähandtag.
 
Nu står vi på köksmatten och tittar söderut. Vi ser biblioteket och sovrummet.
 
Vad vore väl en 50-talslya utan stringhylla? Här ryms halva mitt referensbibliotek.
Tavlan, av okänd konstnär, föreställer för mig Britta, ena huvudpersonen i min roman
"Flickorna i speceriaffären". Hon sitter i sitt uthyrningsrum i Norrköping, en sommardag
i slutet av 1930-talet. Jag skrev en del av den boken i det här rummet, innan det gjordes
om, och tavlan bidrog till att jag kom in i rätt sinnesstämning.
 
Det var ju så, att ett rum på 1950-talet inte bara hade möbler från det decenniet. Den
gamla bokhyllan köpte mina föräldrar på 1940-talet och jag växte upp med den. Romaner
av Vilhelm Moberg och Jan Fridegård stod där köksalmanackorna står nu.
Så bokhyllan passar fint in i försöket till ett autentiskt 50-talsrum.
 
Det gör däremot inte den alltför moderna lampan, som ska bytas ut när jag hittar någonting
lika klatschigt från 1950-talet. Stolen (40-tal eller tidigt 50-tal) blir kvar men byrån lever
också på övertid. Istället vill jag ha en riktigt busvass 50-talsbyrå med konformade ben.
Radion från Clas Olson är så fin att den får stanna. Överkastet, ja, det borde ha kappa
runt om med rynkad kant.

 
Ett av hörnen som jag är mest nöjd med hittills. Jag tänker ha få saker, men favoriter, i hyllan.
Tjuren är från brittiska Beswick och inköpt av H när vi var på antikmässa i Birmingham. De tyska vaserna
i serien Florenz från Bay ser ut som om de alltid umgåtts med tjuren, eller hur?
 
Men det är ändå den här kompositionen som får mig att känna störst  50-talslycka.
Gardinerna satt en gång på ett pensionat och låg i den låda med 50-talsgardiner
som jag fyndade på pensionatets vind för ett antal år sedan. När H har hjälpt mig få upp
kornischen till "sängkammarfönstret" ska en kappa av samma gardin hänga där
och matcha köksgardinen fint.

To be continued....
 
 
 
1 Erik N.:

skriven

En väldigt bra poäng, att femtiotalet inte bara var nya möbler. Inte IKEA-katalogen kopierad.
I stugan samsas äldre arvegods som släktingar själva gjort, med saker som hör till mitten av 50-talet.

Av praktiska och ekonomiska skäl, blir det en del nutida funktion också.. Känslan hoppas jag ändå skall vara -50.

2 Larsson:

skriven

Ser bra ut detta! :-)

3 Anta Snaque:

skriven

Åh, så fint och genomtänkt! Era gäster kommer att sova gott och ha vackra drömmar i det rummet.
Jag ser fram emot fortsättningen. :)

4 Annica:

skriven

Vad fint, gillar både fönstret och hörnet :)

5 Susanna:

skriven

Hej! Sitter vid mitt köksbord, målar i en målarbok och har precis lyssnat klart på Anna-Lisas antik. Vilken mysig bok! Älskar att hitta bok-serier som denna! Nu blir det en promenad med bok nummer två i öronen :) tack för trevlig läsning!

Svar: Tack! Hoppas du ska gilla Flickorna i speceriaffären också.
Eli Åhman Owetz

6 Christin:

skriven

Så fint ni gjort! Gardinerna och krukan ihop och så hyllhörnan, och tavlan...

7 Sofie:

skriven

Hej!
Säljer du porslin?
Letar efter Atos Gefle assiett, eftersom att jag råkade slå sönder min pappas i morse.

Tack!
Sofie

Svar: Hej! Nej, säljer inte porslin. Har något Atosfat, men det ingår i min Helmer Ringström-samling.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: