Vad är ett fynd? Och välkommen till Femtiotalsjakten!

Jag skriver romaner där huvudpersonen är proffs på att loppisfynda och jag har bloggat
om retro och loppis sedan 2008. Så när tidningar intervjuar mig i egenskap av "loppisexpert"
kommer ofta frågan: Vad är ett fynd för dig?
Kort svar: Ett fynd får dig att må bra så fort du lagt vantarna på det.
Ett fynd är också något som åker upp ur loppiskassen, ner i diskhon och sedan direkt upp
på en hylla eller ett bord. Något som kommer till användning, alltså. Som Berså-skålen för 20 pix.
Ett litet nagg, men ingen kommer någonsin att se det bakom frukten.
Skålen till vänster är Helmer RIngströms dekor Safari, Gefle.

Välkomna till min blogg, förresten, ni som hittat hit genom mina romaner
i Anna-Lisa-serien! Här sitter jag, hemma på gården i Roslagen.
När jag växte upp drev mina föräldrar och min morfar ett litet lantbruk.
I dag består gården bara av en åker och några få hektar skog. Sedan två år tillbaka
bor min man och jag här. Jag är en återvändare och lycklig över att få bo
hemma på gården igen, min plats på jorden.
Jag skriver med utsikt över vår lilla sjö. Framför allt böcker, men när jag hinner
ett blogginlägg då och då.
Det här är sådant jag bloggar om:
 
Loppis-, mäss- och auktionsfynd.
 
Fina miljöer. Här är Thor Modéen-rummet i vandrarhemmet i Regna, som finns med i
"En sommar på luffen". Här ett blogginlägg från researchresan inför att jag skulle skriva
den boken.
 
Helmer Ringström, förstås. Mästaren från Gefle porslinsfabrik har en egen kategori,
där jag visar min samling av hans dekorer (på bilden Gullan i tre färger).
 
Och så kaféguiden, förstås, med över 40 fik dokumenterade  En del tyvärr stängda nu, men
de flesta igång, som fina Lanemos i Linköping (bilden).
Här hittar du kaféguiden.
 
Och ibland dyker det upp en amerikanare eller två. Det här är en Chevrolet Thriftmaster,
en sådan som Ralf kör i En sommar på luffen (fast hans är grön och rätt risig).
 
Och så springer jag förstås på antik & retro-mässor med mobilen i högsta hugg.
Mässreportage från sex år finns här.

Så, välkomna till Femtiotalsjakten!
Men det är lördag, så ut och fynda nu....
Själv hoppar jag över loppisarna idag och skriver ett kapitel i nästa bok.
/eli
 
1 Anta Snaque:

skriven

Precis så beskriver jag också ett fynd!
Önskar dig härliga dagar i försommargrönskan!

Svar: Detsamma till dig!
Eli Åhman Owetz

2 Larsson:

skriven

Fynd kan även i vissa fall kosta skjortan! Tex om man fått tag på något som man letat efter länge och betalat en hel del och ÄNDÅ känner sig tillfreds. Fast trevligast är det naturligtvis om man hittar prylar för nästan ingenting ;-)

Svar: Ja, fynd kan kosta skjortan. Men det är ofta möbler/grejer man kommer att ha med sig hela livet = låg kostnad över tid.
Eli Åhman Owetz

3 Erik N.:

skriven

Även fast framträdande bloggare ogärna nämner den ekonomiska biten i fynd, så finns den där. Tillfredsställelsen när man inte behövt betala Tradera-pris, för den där prylen som gör en så uppåt! Som t.ex. när ett par bekanta ögon tittar på en , ur byns metallskrots-återvinning.. En precis lagom patina har gett åt kakao-burken! Utan sandpapper och saltlösningar. Räddad, inte förstörd.

Svar: Toppen!
Eli Åhman Owetz

4 Madde / Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna:

skriven

Själv fyndade jag i morse mitt i min powerwalk bara 5 minuter hemifrån hade någon slängt upp en loppis med "tag vad du vill och swisha ditt pris". Så strax innan nio bar och konkade jag, svettig och efter några minuter till ännu svettigare hem en ny kontorsstol och en sackosäck! Det var en lycka det med!

Svar: Wow! Grattis!
Eli Åhman Owetz

5 Skaffaren:

skriven

En studie i rött. Jag skulle kunna leva med Chevapickisen.

Svar: Jag med!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: