Veckans fynd + Månadens borde ha köpt


Sedan tre dagar tillbaka ler jag varje gång jag går in i köket. Där på spisen står
Kockumskannan som hittade mig när jag rotade omkring på hyllorna hos butiken
Second Half i Älmsta. Kärlek vid första ögonkastet.
Nu håller jag på att lära mig koka kaffe. Jag ska inte gå in på vad jag tycker om smaken
på det kokkaffe som jag hittills presterat. To be continued...
Läs gärna alla engagerade kommentarer i mitt förra inlägg om kokkaffe!
(Handduken, Åhléns, hängaren Designtorget)


Här har vi Månadens "borde ha köpt". Den vackra vackra lampan fanns
på Antikmässan i Kista. Den är ju både kul och har stil! Men jag var litet
mässtrött efter två heldagar och kollade inte ens priset, orkade bara lyfta
kameran. Och glömde skriva upp monternumret.
Om någon av er som läser detta såg den på mässan och kommer ihåg
butikens namn - mejla mig!


Veckans Borde kanske ha köpt? Speceriskåpsburken med
 rött... tryne, ja visst ser det ut så? Omgiven av Orrefors (t v)
och Reda (t h) stod den där utan namn, hos Second Half,
och var charmig.
Någon som känner till fabrikatet? Skulle du ha köpt den?
(Tror priset var en dryg femtiolapp.)
1 mimi:

skriven

Javisst är man lite galen. Jag har lärt mej att mala kaffe i år efter inköp av en underbart snygg kaffekvarn i jugend... Som tur är malar den kaffet så fint att jag kan brygga det i vanlig kokare, men vänta bara tills jag också hittar en vattenkittel i jugend:)Snygg lampa förresten!

2 Libby:

skriven

Mimi: Oj! MALA kaffet också - nu snackar vi överkurs och jag är djupt imponerad.

3 Moster Mjölgumpa:

skriven

Speceriskåpsburken med det röda locket är också av fabrikatet Reda. Om du kollar noga på bilden, fast i lite större format, ska du nog kunna läsa att det står Reda på den bakre sidan. De lockförsedda burkarna finns i stor- och mellan-storlek. Jag undrar vad det är tänkt att man ska förvara i dem.



Kokkaffe, eller kogekaffe som man säger här nere, har jag aldrig smakat. Kanske skulle man prova någongång.

4 Syltan:

skriven

Har redan... :-)

5 Staffan H:

skriven

Den lockförsedda "speceriskåpburken" av Redas tillverkning hade mått som gjorde att den passade in i de kryddhyllor de tillverkade. Om jag minns rätt, passade två sådana burkar i bredd precis in i kryddhyllan.



Tydligen fanns de med olikfärgade lock, men jag minns dem bara med blanka. Det kunde vara praktiskt med olikfärgade lock för att exempelvis kunna skilja på socker och salt.



Anledningen till att jag fortfarande minns dessa burkar från köket på Stadsgården är att i en av dem förvarades kakaopulvret.

6 Sara:

skriven

Fin kanna! Jag hittade faktiskt en i samma stuk när jag var hemma hos mamma och pappa i påsk. Den var dock högre och lite mer långsmal, som en cylinder ungefär. Kommer nog att visa den på bloggen så småningom.

Kommentera här: