Åhhh, två årgångar 1950-tal


Norrtälje har ju mist sitt fina 1950-talsfik Frankie´s, som jag berättat om i tidigare inlägg,
här och här. Tjejerna som drev kaféet (Någon som letar unga duktiga entrepenörer? Ring
dem!) lät mig köpa Allt i hemmet 1958-59, som låg på Frankie´s stringhylla som läsning
för gästerna.


I går kväll plöjde jag första årgången. Här får man 1950-talet inifrån.
Marianne Fredriksson, sedermera författare, var andreredaktör och
skrev många av artiklarna. Ja, en ser ni i föregående inlägg, om ericofonen.
Artiklarna är genomgående smart vinklade, angelägna, mitt i tiden.
Det handlar om att sätta upp extraväggar så att tonåringen kan få sin egen lya,
om moderniteten frysboxens vara eller icke vara, om hur köket rätt inrett kan
vara syhörna för henne och hemmaarbetsplats för honom.


Och man kan sitta en hel stund framför en förstasida eller
ett reportage och bara ta in 1950-talets färger och grafiska form.
Tapeten! Den matchande pyjamasen! Den där kamelhårsgula filten
(har ett vagt minne av en sådan från barndomen, den var väldigt tjock
och väldigt mjuk)! Kvällspilsner och smörgås, som hon (?) gjort!
Den lilla lampan! Extrafilten i 5o-talsfärger!


Och naturligtvis handlar många artiklar åren 1958-59 om TV-n. Vilken modell är bäst
- fristående tv-apparat eller tv-möbel? Vilken tumstorlek behövs egentligen?
Och hur möblera med tv i rummet?
Inte så olikt reportagen och konsumentjournalistiken kring 2000-talets platt-tv, eller hur?
1 Carola:

skriven

Hej!

Jag har ärvt en svartvit tv av min farmor och farfar. Tror den är 50- eller 60-tal. Hur går man tillväga för att ta reda på värdet och hur gör man om man vill sälja?

2 Elisabet:

skriven

Å, så roligt att titta och bläddra i!



I min dotters svärföräldras utedass .., där finns gamla tidningar från 50-talet och det är en fröjd att sitta där och läsa!

3 ab:

skriven

Åh, den röda kaffekannan... den bulliga TV:n... den cylinderformade lampan på TV-bänken, modern igen!

4 Libby:

skriven

Carola: Ingen aning. Men jag skulle börja med att googla på tv, 1950-tal och köpes/säljes och se om det finns en marknad på nätet. Sedan ringa antikhandlare som har mycket 1950-talsgrejer och några auktionshus. Jag vill minnas att jag såg en tv-möbel med tv säljas i något av auktionsprogrammet i höstas, tror att det var Ernsts. Då var det ett ungt rockabilly-par som köpte den, om jag inte minns fel.

Kanske någon bloggläsare har koll på hur man säljer en gammal tv, och ungefärligt pris?

5 Staffan H:

skriven

Var inte Lena Larsson fackredaktör för Allt i Hemmet?



Jag läste hennes självbiografi (Varje människa är ett skåp) för några år sedan och vill minnas att hon skrev något om hur det gick till när Bonniers ville starta den tidningen och - var det? -Lukas Bonnier dök upp en dag på NK Bo och rekryterade henne dit.

6 Libby:

skriven

Staffan: Jo, visst var det så, du alltid så välinformerade vän. Lena Larsson var fackredaktör, inredning. Kul titel på en självbiografi. Har du den? Får jag låna den? Vilket skåp skulle DU vara om du var ett skåp? Som frågan skulle kunna lyda på en dålig chefs- eller lär känna dig själv-kurs.

Kommentera här: