Reklamgåta - var med och gissa!


Den enda reklam jag hittills sett där en gärdesgård får vara största bilden i annonsen.
Fantastiskt! säger jag, som är från landet och såg morfar sätta upp gärdesgård under
det jag kallar mitt 1950-tal (mitten av 1960-talet, i liten by).
MEN... vad gör annonsen reklam för?
Gissa, och delta i Femtiotalsjaktens andra tävling. Den första vann Rutan.
Pris till den som svarar rätt först är "bara" ett hedersomnämnande  - eller en kaffetår med
kondisbit om det är någon bekant till mig som vinner. Men ni är väl med ändå?
Svar på bildgåtan publiceras så fort någon svarat/gissat rätt (och jag finns vid datamaskinen)
Annonsen är från 1956.
1 Larsson:

skriven

Kaffe?

2 Moster Mjölgumpa:

skriven

En kopp varm choklad gjord på Mazettis ögonkakao, kanske.

3 Gittan:

skriven

Raketost eller annat pålägg?

4 Monet:

skriven

Tror också på mjölkchoklad. Eller apelsiner.

5 Rutan:

skriven

Det är något med färgerna och formen på björkarna som känns bekant... men kommer inte på vad. Jag gissar helt lakoniskt på kexchoklad.

6 farmer boy:

skriven

The sturdy fences seen o often in Roslagen area of Sweden nmade of bitch and sometimes fir are a testtimonial to Sweedish ingenuity and craftsmanshaip and patience. It takes a Swede to build one..

7 Annelis syrra/:

skriven

Jag tror oxå att det är kexchoklad!

8 Monet:

skriven

Du har uppenbarligen suttit vid datamaskinen eftersom du gjort ett annat inlägg. Inget av svaren ovan är därför rätt. Eller håller du oss på halster?



En paus i snö med gärdsgård ger ju precis den sortens associationer som alla skrivit om. Skidtur (fast här ser man ju inga spår eller berg eller så)i soligt väder. Vad bestod pausen av: kaffe, choklad, raketostsmörgås, apelsiner och förstås kexchoklad, gul och brunrutig.



Är det här en annan sorts paus - typ i gärdsgårdsbyggandet? Reklam för den tidens motorsåg, om det ens fanns?



Norrland ser det också ut som med tanke på bergen och sjöarna i bakgrunden. Kan det vara messmör??



Stilla vår oro och ge en hint åtminstone:-)

9 Libby:

skriven

Haha, jo, jag finns vid datamaskinen. Men ingen har gissat rätt hittills.

Det handlar paus för de hurtiga skidåkarna. Och en dryck.

Mer säger jag inte.

10 Rutan:

skriven

Luxus kaffe!

11 Monet:

skriven

Blåbärssoppa förstås. I Vasaloppstider?

12 Ebba:

skriven

Jag gissar på nyponsoppa för jag tycker det är godare än blåbärssoppa! :)



Förresten, denna bokhylla köpte mina morföräldrar på 50-talet eller eventuellt mycket tidigt 60-tal:

http://karibor.dreamhosters.com/annat/livejournal/090127/vrum2s.jpg



Känner du igen den? Kan det vara IKEA? Hyllorna hänger på en enkel stålkonstruktion. Den var ett litet helvete att bygga ihop nu när vi flyttade. :)



I övrigt gillar vi gamla teakmöbler som byrån på denna bild:

http://karibor.dreamhosters.com/annat/livejournal/090127/vrum3s.jpg



och vår älskade tehylla på denna bild:

http://karibor.dreamhosters.com/annat/livejournal/090127/tehylla1s.jpg



Tack än en gång för din härliga blogg!

13 Libby:

skriven

Alla: Inget rätt svar än.

Ebba: Vilka fina hyllor, och söt burksamling! Hyllan ser ju ut att ha "stringben", men är inte av märket String? Jag har sett din tehylla förr, på någon sajt/blogg. Är den möjligen Ikea? Tycker jag känner igen den där böjen på "ramen". Det finns rätt mycket skrivet om the early years of Ikea, googla bland andra Gillis Lundgren och Karin Mobring!

14 Clinen:

skriven

Jag slänger iväg en totald galen gissning nu. Det ser inte ut som en typisk reklam för det men jag får ändå gissa på Coca Cola. /Clinen

15 Clinen:

skriven

Har du postat svaret på gåtan?

16 Libby:

skriven

Ja, här:

http://femtiotalsjakten.blogg.se/2009/february/reklamgatans-losning-is-it.html

Kommentera här: