1950-talsstaden Norrtälje (vinter)


Om somrarna intas Roslagen och Norrtälje av några hundratusen sommargäster.
Vintertid är det tommare på gatorna. Men i min smak är Norrtälje vackrast i vitt. Plus litet
kolorering... Förlåt mig,  Lilla torget och Wallinska gårdarna.


Wallinska gårdarnas vänstra granne, det mintgröna snygga trähuset.
I min barndom fanns det två fiskaffärer inom tre minuters promenad från
Lilla torget. I dag finns kommunens enda fiskaffär i Hallstavik.
Sushi - 2000-talets strömming?


50-talscharmigt på Tillfällegatan. Pudeln Prick, farbror Blå, barnen Petter
och Lotta är på väg till leksaksaffären.


Norrtäljes turistmål nummer ett, konditoriet En liten smula. Vackraste bakverken i stan.


Nu tändas åter ljusen i vår lilla stad. Jag tänker alltid på Norrtälje, och
på Posthusgatan i snö och med julbelysning, när jag hör Gunnar Wiklunds
klassiker från 1959. För här har Tillfällegatan övergått till att heta
Posthusgatan. Gatan ska litet länge upp byta namn en gång till.


Vinterhälsningar från Stora torget, Norrtälje.


Abel Edlunds Eftr, tobaksaffären/spelbutiken i hörnet
på rådhuset. Avskalad vy, på sommaren är här
tjockt med folk.


Enlunds skor är en av många klassiska Norrtäljeaffärer. Härlig retrologga.
Här har gatan övergått till att heta Tullportsgatan.


En solitär balkong
ser stolt ut över sitt Norrtälje (off Tullportsgatan).


Här låg på 1950-talet premiärbiografen Rigoletto. Eller, nej, så var det kanske inte. Åhlénsvaruhuset
byggdes häromåret, till högljudda protester som gick ut på att gatubildens karaktär skulle förstöras.
Jag tycker att det blev jättesnyggt och att känslan är oförväget, framåtblickande 1950-tal.


Utforska staden Norrtälje i vinterlugn och du ska hitta vackra trähus och intressanta
bakgårdar.

'
Ja, kom hit och titta på vår lilla stad nu i vinter!
uppmanar tomtarna i skyltfönstret hos antikhandeln
Mormors prylars alla sommargäster.
Fler tips hittar du här, i 1950-talsstaden Norrtälje del I.
Och en Roslagsrunda norröver här.
1 Monet:

skriven

Trevligt inlägg! Som du vet är Norrtälje min absoluta favoritstad, sommar som vinter. Vi ses strax på Ett Glas vid Stora Torg!

2 Anneli:

skriven

Visste inte att Norrtälje var så fint!

3 Inga M:

skriven

Nu har jag läst igenom Din blogg så långt man kan. Himla roligt upplägg! Vi som växte upp på femtiotalet kan ju verkligen frossa.

4 Libby:

skriven

Monet: Och det var nästan lika tomt på Ett glas som på Norrtäljes vintergator...

Anneli: Vi får ta en antikrunda i Norrtälje, finns en trevlig antikhandel med 1700-1800-talsgrejer på en vacker bakgård - något för dig! Och så fikar vi på 50-talsfiket Frankie´s.

Inga: Tack! Kul med beröm från er "som var med". Jag hävdar ju att jag som växte upp i en liten by i skogen på 60-talet delvis växte upp på 50-talet, men det är ju liksom mer Kockumspotta än nylonstrumpor med söm över mina minnen.

5 129E50:

skriven

it is a lovely tour you give us through Norrtalje in winter. the number of footprints in the snow account for more visitors than you credit. . and first destinationMust be the czke Shop as you say.There perhaps caDn be found Little D next to the cupcake case.

Kommentera här: