Fantastiskt! (gästinlägg)


Vad? Jo alla dessa antikaffärer
som är fullkomligt nedlusade (ursäkta uttrycket) av
gamla vackra saker. Det är fantastiskt att det finns så mycket kvar ändå, till oss
på 2000-talet. Vad hade vi gjort om våra anfäder hade slängt saker som vi gör idag?!
Vi hade levt i en förlorad "Förlorad värld" men som det är nu är det "bara" en förlorad värld
som man kan återuppleva hjälpligt genom att shoppa de rätta prylarna (läs; de vackra sakerna)
 till exempel från antikaffärerna på Odengatan. Man måste börja någonstans...(den antika
champagnekylaren kommer i ett senare skede). Bild från Afrodite Antik.



... så i går spenderade jag  lite riksdaler (hoppas vi inte får euro!) på en äkta
matta till mitt Empire-badrum, hos Vita valvet. Som vi har sagt tidigare så
handlar vi bara av trefliga människor. Finns en hund i butiken så är det ett
plus då jag älskar hundar. Bilden på mattan tog Libby på Valand, senare.



Hos Afrodite Antik som var i särklass vad det gällde färg och form, eller kalla det
underskön scenografi, så fanns nästa trevliga antikhandlare. Där övertog jag för en
penning  två av hans 1860-talskoppar. De ska ingå i min blygsamma 1800-talssamling
av porslin med namn som "Svart Sverige" (Rörstrand) och fransk empire.
Jag fick på köpet två annorlunda Arabiakoppar med fat (de syns underst på bilden)
 vilket jag tyckte var fantastiskt snällt! Tack!

Snäll är också Libby som köpte en present till mig på Mormors Spegel.
En kanelsarkofag från Arabia, 1920-tal, är nu min. Även i denna affär på
Odengatan fanns en butiksägare som var rolig och trevlig. Så jag...


... kunde inte låta bli att köpa en enkel men ursnygg kniv med skaft av frigolit,
höll jag på säga. Ha,ha.. Nej, bakelit förmodligen och stämpel från Eskilstuna.
Kan vara från början av 1900.
Ok, det var allt för idag! På återseende!
(Libbys inlägg från denna antikrunda hittar du här.)


P.S. igen! Ni som inte har sett tv-serien från 80-talet "En förlorad värld" får bakläxa!
Detta är en värld innan 50-talet, men jag har "dispens" på den här bloggen då jag bara
skriver om 50-talet i sällsynta fall. Till exempel mitt kommande mini-reportage från
Café Valand i Stockholm.
Men det jag skulle säga var att "En förlorad värld" finns på dvd och den handlar om...
saker som försvunnit samt en nallebjörn. Säger inget mer då den som vill se serien
har allt spännande framför sig. Men ok, några ledtrådar till bara för att vara
snäll... champagnekylare i silver, ENGLAND, engelsk överklass, Oxford
och queerdandys.
Nu räcker det! Se den!!
Bilden: Libbys tolkning av hur Amelie drömmer sig bort till en förlorad värld.
(Hattaffären på Västerlånggatan i Gamla stan, Sthlm)

Tidigare gästinlägg av Empire-Amelie hittar du under kategorin gästinlägg.

Kommentera här: