Bärfrossa på Helmers tallrikar


I söndags vaknade jag ju till ett köksbord fullt av Helmer Ringström-tallrikar. Jag samlar
på denne Geflemans dekorer. Här ser ni nykomlingarna i arbete! Siffrorna inom parentes
är tillverkningsåren.
Först Trio (1957-59), blå. Smultron och turkisk yoghurt. Har aldrig plockat så mycket
smultron som i år!


Sparta (1964-73). Årets första blåbär, tillsammans
med smultron och mjölk.


Tulpan (1960). Röda vinbär, just mognade. 


Trio, röd. Jordgubbar - säsongens sista?
1 Monet:

skriven

Åh, Sverige. Kan det bli svenskare? Jag kan inte så mycket om porslinet, däremot känner jag smakerna! Yum

2 Moster Mjölgumpa:

skriven

Ett riktigt bärår har vi i år. Och var passar läckerheterna bättre än hos Helmer..

3 Benny:

skriven

Kul! Så fint det blir med de färgstarka bären på tallrikarna! Angående smultronen så hann vi smaka en del vi med på väg ner till sjön...mums! Det är läge att åka och plocka lite till veckan innan vi drar vidare på semestern!



Västerbottensturen har för övrigt varit fylld av fynd än så länge...mer än en bananlåda fylld..!

4 NathalieAlice:

skriven

Hej =)



Jag & min smabo var och handlade ett fantastiskt sideboard i Gimo igår och blev tipsade av butiksägaren om din blogg...!

Lite kul.

Kolla gärna in på bloggen där nya bordet finns uppe!



5 Libby:

skriven

Monet: Ja, och välkommen hem!

Moster Mjölgumpa: Smultronen förundrar mest, detta bärår. Det verkar ha dykt upp nya smultronplantor på en massa ställen. Underbart.

Benny: Ser fram emot att se uppackningen av lådorna på din blogg sedan!

NathalieAlice: Men, vad kul! Ja, jag gjorde ju et inlägg därifrån, Risingeboden i Gimo. Ett ställe med riktigt fina saker, otippat mitt ute på "vischan". Kollade på sideboardet på din blogg - perfekt!

6 NathalieAlice:

skriven

Tack =)

Ja, mkt trevlig färg...!

7 Cherry Cupcake:

skriven

smultron det är svensk sommar på hög nivå.

8 Inverness:

skriven

Hej! Får jag fråga om Dill i den serien du har tallrik på bild av? Jag har en kanna och en såssnipa av dem (alltså INTE den nyare med spiraler mellan dillkronorna och som tål maskindisk!). Nu fick jag ju åren, 64-65, och att det verkligen är Helmer Ringströms design. Men värdet? Kan ju vara kul att veta hur mycket jag har i skåpen ;) Tack!

Svar: Oj, svårt med värde. Kan vara allt från några tior på loppis till betydligt mer på Tradera om ngn som samlar just på den dekoren. Men generellt kommer aldrig Helmers dekorer upp i t ex Stig Lindbergs.
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: