En cool loppis - och en bekännelse


Nu var det 1951, kanske. Hos Coola Loppan i Färjestaden på Öland fanns mycket att titta på.


Snyggaste 1950-talsföremålet var bastlampan. Tyvärr inte felfri och
då ger jag inte 345 kronor. Men fin var den, och litet grann ångrar jag mig.


Den här bilden med en femtedels 50-talslampa och en 60-talare i glas
(Fåglaviks glasbruk, berättar JJ i en kommentar). Men framför allt en vit-orange
i omisskännligt 1970-tal som jag tillägnar Simon med bloggen Retronu, som
man alltid blir glad av att titta in på.
UPPDATERING: Samme Simon berättar nu att 70-talslampan är Ikea,
av Gillis Lundgren. Tack för identifieringarna,  JJ och Simon. Om jag visat mer
av 50-talsslampan så hade säkert någon kunnig läsare satt den också!


... eftersom jag inte direkt har järnkoll på 1970-talet. MEN, och här kommer en bekännelse,
jag börjar gilla en del av designen från mitt barn- och ungdomsdecennium. Vissa lampor,
vissa plastgrejer. Som den lilla gula kompositionen på bilden.


De där reklamsparbössorna är söta.
Tidigt 1960-tal? Själv hade jag förstås
en MC-kossa, då på 1960-70-talet...

Det här var sista inlägget från Femtiotalsmannens
och min Kalmar-Öland-resa förra helgen. Tidigare inlägg:
På kondis i Kalmar.
Uppsnappat på loppis i Kalmar.
Öland - en lång kärleksaffär.
1 Helena:

skriven

DET var en bekännelse som heter duga, Libby!;-)

Jag håller med dig om lampan. Det ska vara helt om man ska hosta upp så mycket pengar.... Annars var den helt klart häftig.

2 JJ:

skriven

Lampan med glasskärm som hänger bakom den danska lampan är helt säkert från Fåglaviks glasbruk. Nedlagt sedan 80-talet - jag är uppväxt några kilometer därifrån.

3 Ebba:

skriven

Å va mycket fint! Kaffekannan med gult handtag och lock är så fin, har en röd och skulle gärna haft en gul. Och orangea lampan skulle jag ge en hel del för.

4 kattching:

skriven

orange å gult 70-tal e ju såååååååååå snyggt! :)

5 Syltan:

skriven

Välkommen till 70-talsgänget då! :-)

Jag är t.o.m såld på b b b bruna saker! Ihop med orangea toner! (Jag är väl lite sjuk...)

6 Benny:

skriven

Visst är det lustigt det där, det börjar med saker man kommer ihåg, sen ser man det fina i designen, bra design är tidlös kan man konstatera! Nostalgifaktorn får man också beakta förstås, hur kan jag annars förklara att jag gillar skarpa färgkombinationer och vissa såna mönster som betraktas som hiskeliga? Igenkännande såklart!



Alltså Libby, inget att skämmas för!

7 Dödergök:

skriven

Åter igen tack för den fina boken, jag blev jätteglad!

Jag skrev ett tack när jag fick den men jag tror att det försvann i cyberrymden.

Det blir nog lite vintagestickat framöver.

//Dödergök

8 Staffan H:

skriven

En bra loppis var det garanterat. Taklampan från 70-talet fick mig att tänka på den Ikea-variant jag hade i taket i mitt rum. Grällt orange och av lövtunn plast naturligtvis. En orange läslampa har jag faktiskt fortfarande kvar, men annars är det tunnsått med prylar från den tiden. Mycket var nog designat för att synas och finnas en kort tid och färgkombinationerna var visserligen läckra, men i längden omöjliga i ett civiliserat hem.

9 Libby:

skriven

Helena: Ja, jag höll andan när jag tryckte på publicera-knappen :-)

JJ: Tack, lyfter upp den infon i inlägget.

Ebba: Ja, den gula kannan är så glad.

Kattching: I alla gult :-)

Syltan: Hm. Brunt. Hm. Burr.

Benny: Tack, Benny, för förståelsen.

Dödergök: Vad roligt att den kommer till någon som vet att uppskatta den och använda den!

Staffan H: Haha, "civiliserat hem".

10 Lisa:

skriven

Tänk, i mitt fönster har jag en bastlampa (dock inte lika snygg som den på bilden) bredvid en precis en sån där vit blomkruka med tillhörande svart fat. Intresseklubben antecknar. Någon sparbössa (eller vad det nu är) bredvid blomman har jag dock inte.

11 Svenskt Retro:

skriven

"jag höll andan när jag tryckte på publicera-knappen" Ha ha.. dagens skratt.. Fina grejer och du skriver så underhållande. Jag har haft svårt för 70-talets oranga färger och det tunga bruna men jag börjar tina lite i kanterna, har ju ersatt allt porslin hemma med Rörstrands bruna "Tuna". (Rimmade visst)

12 Christin:

skriven

Kul med din "bekännelse" :-)

Jag gillar själv grejer från många perioder och är tydligen inte helt ensam om det...

13 Tusse:

skriven

O att få dyka ned i skivhögen och hitta en G&T (Gramophone & Typewriter) eller en tidig Odeon - som jag för övrigt gjorde just på Öland.

14 Libby:

skriven

Lisa: Vilket sammanträffande! Grattis till basltampan!

Svenskt Retro: Tack! Jag har kanske svårast för den där illande gröna 70-talsfärgen. och brunt. Men som du säger - man tinar...

Christin: Hela 1900-talet är intressant.

Tusse: Vi får snacka Öland när vi gör vår nästa utflykt!

15 Emmie:

skriven

Det såg ut att vara en trevlig loppis! Jag gillar verkligen 50-talet men blandar HELVILT med massa 60-tal och lite 70-tal också. Jag tycker att vi fått till det superfint hemma. Men man får liksom försöka ha öga för vad som funkar.Fortfarande inte helt nöjd, det finns alltid saker man kan ändra på men det är ju ett toppenskäl till att fortsätta vara en sån loppisråtta.

16 Libby:

skriven

Emmie: Precis! Man ändrar och byter, annars skulle det ju vara slut med loppisraiderna.

17 Simon:

skriven

Tack så mycket för dom fina orden!

Snygg lampa, det är ikea och Gillis Lundgren står för designen, lite roligt Gillis och jag har samma efternamn;)

18 Libby:

skriven

Simon: Tack fär upplysningen , uppdaterar inlägget!

19 Pernilla:

skriven

Ja, visst är Öland alldeles underbart och speciellt!! Eftersom min sambo är inbiten fågelskådare så ligger Öland honom extra varmt om hjärtat förstås... enda nackdelen kan vara att det är rätt så neonfattigt på ön...

Kommentera här: