Vilket toilettbord passar just Er?


Det har handlat alldeles för litet om toilettbord, toalettbord, sminkbord, eller vad du vill kalla
möbeln, här på Femtiotalsjakten. Det tar vi igen i dag! Först ut ett trevligt litet bord som står hos
Funkisboden och väntar på en köpare. Det visar att sminkbord kan funka som skrivbord också.
Visst är det snyggt mot det röda elementet?


"Detta är Strings enkla och billiga lösning av toalettbordsfrågan."
Femina, 1957. Ja, säg det som inte finns i String! De små gavlarna
kostade 4:85 kronor styck.


Alla gjorde toalettbord. Yngve Ekströms bord för Emmaboda
möbelfabrik var "marknadens bästa och billigaste, i teak och
naturell bok". Kostade 195 kronor.


Teakbord av arkitekt Ove Feuk för NK. Rymliga sidofack
och nedfällbar spegel. Kostade 395 kronor.


Perstorsplatta, färgglada gardiner (är det inte Viola
Gråsten vi ser igen?) och lurvig vit matta. Ett läsarbidrag
i "toalettbordsnumret" av Femina.


"Gör det själv-bord" med rynkad kappa och rysch kring
spegeln i samma tyg (två blå nyanser på vit botten) från Svenskt Tenn.
Ur Lena Larssons och Elias Svedbergs bok "Heminredning" från 1955.
Där får vi tips, som direkt diskvalifícerar det bordet:
- Ett toalettbord ska inte bara vara som en krokan, det ska ge god och
tillräckligt stor, väl belyst spegelmöjlighet.
- Toalettbestyren är ganska dammande, puder lägger sig som ett moln
över omgivningen. Undvik därför alltför tygrik toalettbordsutstyrsel eller
en långhårig mattyp.


Tillbaka till i dag. Eller, nu på måndag. Då går detta bord med spegel
och pall på auktion hos Metropol. Startbud 300 kronor. (Känns mer som ett
skrivbord med spegel?)
Sminkbord från 1950-talet är ganska lätta att få tag i till rimliga priser.
Det producerades uppenbarligen många bord, och det är ju inte en möbel som
alla känner sig bekväma med i ett modernt sovrum.


Men det här skulle vara litet roligt i blå gästrummet på landet.
Toalettbord i rokokostil, 1900-tal. Under klubban i morgon
söndag på Kolonn. Utrop 600 kronor.


Ibland ser man en spegeldel ensam på loppis. Den här fanns i Loppisgallerian
i Sundbyberg.


Nå, så till frågan: Vilket toilettbord passar just er?

1 Tusse:

skriven

Toilettbordet i form av ett klaver så klart ... ja jag vet att detta delvis är en intern kommentar ... övriga läsare informeras om att det på 1800-talet tillverkades en kombination av piano och toalettbord och själv skulle jag vilja ha en kombination av orgel och dator (jo jag vet det finns midi-keyboards, men det blir så bökigt med lösa enheter och kabelhärvor)

2 Helena:

skriven

Jag skulle nog ha haft det uppfällbara. Piffar mig ytterst sällan och när det väl händer så brukar jag upptäcka att tonårsdottern snott mina saker. Ett lock ovanpå vore inte fel, då mitt lilla mögel är för lat för att leta alltför länge efter mamsens prylar!=D

3 marie:

skriven

Toilettbord vet jag inte riktigt vilket som skulle passa...hmmm blir nog det från Metropol....

MEN det gröna glasfatet(vid spegeln) skulle jag gärna vilja ha!

4 Erik:

skriven

Det finns småsaker som kan förgylla hela ens dag!

Läser din blogg flera gånger i veckan, den är tillsammans med porslinsbloggen de enda bloggar jag verkligen följer. Så sitter jag här och läser om toiletborden och så ser jag: hör och häpna! ett precis likadant bord som jag jag själv sitter vid (det som ligger på aktion på metropol tillsamans med spegeln och pallen)och har som skrivbord/databord i vårt folkhem! som stol har till har jag en liten ikea stol från snet 50, tidigt 60-tal skulle jag tro, jag har för mig att du har haft en bild på en likadan tidigare i bloggen.



Anyhoo, Tack för en jättefin blogg du gör ett kanonbra jobb! /Erik

5 Libby:

skriven

Tusse: Intressant!

Helena: :-D

Marie: Ja, det var stort och fint.

Erik: Tack! Med din kommentar förgyllde du sannerligen MIN dag! Och tanken med att ta med många bilder i sådana här inlägg är just att läsarna då har chansen att hitta sitt toilettbord/sin stol/sin Stringhylla. Och nu hände det igen! (För övrigt tycker jag ditt skrivbord är väldigt snyggt - som skrivbord.)

6 Åsa:

skriven

Jag skulle kunna döda för att få plats med ett sådant sminkbord. Den översta och den 50 talaren som skulle gå på auktion med start på 300kr - VILL HA!!

7 Lill Engström:

skriven

Vilken tur att jag hittade hit. Haft en trevlig nostalgitripp !

8 Libby:

skriven

Åsa: Jag förstår känslan.

Lill Engström: Kul! Välkommen tillbaka!

9 Clinen:

skriven

Jag tror bestämt att det översta toalettbordet faller mig i smaken! Jag gillar formen hela möbeln har och spegeln är underbar. Ett sådant hade mer än gärna fått bosätta sig hos mig! /Clinen

10 linnea:

skriven

detta är mitt sminkbord:http://moncheriblogg.blogg.se/2009/october/lordag.html



När tror du det är ifrån? Jag har gissat på 30tal, men vet inte rikitgt...

Om du vill får du gärna säga vad du tror =)

11 Libby:

skriven

Clinen: Ja, jag gillar också det.

Linnea: Jag har faktiskt ingen aning, men det var väldigt fint! Elegant.

Kommentera här: