1950-talshunden nummer ett


Har ni tänkt på hur mycket pudlar som svassar omkring i textilier från 1950-talet?
Jodå, överallt är de. Vi börjar med en bilkudde, som finns i Tusses ägo och som
han plåtat åt mig.


Min fina vinterduk, hela finns här. Vad ser vi för hund?


The poodle skirt, vísste ni att den fanns? Det gjorde inte jag, tills jag snubblade
över ordet. Läs allt om pudelkjolen hos Wikipedia. Den på bilden kan man köpa hos
Anniepoodleskirt.com.


Tyskt dockskåp från 1950-talet, jag skrev om Puppenhäuser här.
Vilken sorts jycke bor i skåpet?


Kuddar av retrotyg finns hos brittiska Jane Foster.
Bland annat den här, med en.... (hundras, fem bokstäver).
(Missa inte hennes nätbutik och blogg, om du gillar retrotyger
från 1950-70-talet. Hög "bli glad-faktor"!)

Håll nu ögonen öppna och ni ska se dem överallt
i 1950-talets värld. Pudlarna.

Men... MissWink håller nog inte med om att pudeln är 1950-talets
hund nummer ett - tror jag. Hon gillar skottar, och har ett inlägg
där hon ber om våra teorier om varför pinups och hundar ofta
följes åt. Fina bilder, kolla in!

Håller DU med? Eller vill du utse en annan ras till
"1950-talshunden"?
1 Skaffaren:

skriven

Jag tror att skottarna är tidigare än pudlarna.

2 Betty Lou:

skriven

åh en av mina fastrar broderade en kudde med samma motiv som den översta!

3 kicki:

skriven

Den vinterduken får du hålla hårt i om Liina kommer i närheten - hon är ute efter en sån (och jag har börjat falla för den med, i min jakt efter en åt henne).

4 Libby:

skriven

Skaffaren: Aha... först kom skottarna, sedan pudlarna. Sedan?

Betty: Ja, det är en klassiker. Jag tror att jag broderade en liknande, på grön bakgrund, i slöjden för 150 år sedan.

Kicki: Dår vi tre på jakt, för min fick små hål efter en maskintvätt i våras...

5 Pernilla:

skriven

Hej Libby!!!

Måste tipsa dig om mitt inlägg idag ifrån min farbror Freddys hem (han med neonskyltarna du vet)

Jag har fått lägga ut bilder ifrån hans 50-talsinredda hem!!! (Ska även hälsa ifrån honom!!!)

Kram Pernilla

6 P-E Fronning:

skriven

Fint inlägg. Jag tänkte också på skottar som alternativ till pudeln men så kom jag ihåg den här:

<a href="http://martinklasch.blogspot.com/2008/06/vintage-ads-tell-judges.html">The 15-Minute Cigarette</a>

7 Svenskt Retro.. 1950-70-tals porslin och design.:

skriven

Intressant. Jag har aldrig lagt märke till jyckarna, men du har säkert rätt.

8 Monet:

skriven

Visste väl det!! Att man är en äkta retro-hundägare:-) Med svarta, lilla Dessi som ser ut exakt som på de första bilderna.



Jag minns också pudlar som 50-talshund, min faster hade förlagan till Dessi, Tufs, den smartaste lilla pudel man kunde tänka sig. Skottarna fanns också men hemma hos oss hade vi TAX, också det en typisk 50-talshund tror jag.



Vi hade svårt att hitta en pudelkennel här i Frankrike, pudelns ursprungsland. Anledning: rasen har varit ur mode en längre tid men nu kommer den tillbaka. Så vi är både retro och à la mode! Hälsar franska Dessi som det går att beskåda på sydfranska bloggen.

9 Libby:

skriven

Pernilla: Ja, det blev ju bra! :-)

P-E Fronning: Kul bild, tack för länken!

Svenskt Retro: Man får spana...

Monet: BÅDE retro och à la mode. Härligt! Klappa 50-talshunden från mig.

10 Miss Wink:

skriven

Åh, pudeln är definitivt en 50-talssymbol!

Skottarna kom lite tidigare, de fick ett enormt uppsving under andra världskriget då president Roosevelt hade sin berömda skotte Fala och besättningen på planet Memphis Belle hade en skotte som maskot.

11 Ebba:

skriven

I slutet av 60-talet verkar det som om Berner sennen-hundarna kom i ropet litegrann, iallafall i detta reportage av Hennes 1966 som jag scannade förra året eller så, fint!

http://www.flickr.com/photos/sanakan/sets/72157604103354197/

12 Staffan H:

skriven

Helt stilriktigt höll sig naturligtvis 50-talets världsberömda personer som till exempel Maria Callas med pudel.

Kommentera här: