En sväng till mörka Söder (del II)


Ja, vi var alltså på Söder (del I här).  Hos Södra Skattkammaren på Bondegatan fanns
en alldeles genomtjusig pall i string med tidningsfack. Inte dum, eller hur?


Tre rum, varav ett i källaren, hade Skattkammaren.
Mycket fint att titta på och vända på och rota bland.
På vägen ut såg jag en annan pall, dansk och snygg.
En stående Stringhylla i vitt lockade. Här ett tidigare
inlägg om String.


Nu är vi på Folkungagatan, hos Retro etc och en tapet utöver det vanliga. Stig
Lindbergs koppar, blå och röda Aster, Eva (röd) och Adam (blå) samt Berså, får slåss
med bakgrunden om uppmärksamheten. Eva är min Lindbergfavorit av de grejer jag sett
av honom. Vilken är din?


Kul butik. Nyproducerad retro och saker från tiden i en skön blandning.
Jag slängde längtande blickar på fiskartröjan från 1970-talet. Nostalgi.


Kakeldekoration med riktig 50-60-talskänsla.
Sådant kakel satt i kök där det doftade kokkaffe
och småkakorna plockades fram ur Triettburk.


Plötlsligt, i en annan del av Söder, en Bengt Ruda-fåtölj hos Wigerdals
värld på Krukmakargatan. I bakgrunden (om jag inte är helt fel ute, glömde
fråga) Eero Arnios Pastilli Chair från 1967.


Litet ny kunskap! Frågar man tillräckligt många gånger så lär man sig
alltid något. Vinstället (?) är av Torben Johansson. Nytt namn för mig!
Fast mer än hans namn och att han är/var svensk-norsk formgivare
visste inte killen i affären. Vet du?


Till sist Sanna Roséns vackra stol Solfjädern. Tidigare
visad på Femtiotalsjakten i en annons för Ikea.

Tipsa mig om fler intressanta ställen på Söder!

1 JJ:

skriven

Jag var i Stockholm för två veckor sedan och hittade Nordlings antikbod på söder som hade riktigt fina grejer. Grannen hette Modell Ä och hade mycket småprylar från förr. Rymd interiör var stängt men såg intressant ut. Sedan besökte jag Wanjas Vardagsrum där jag köpte tre saker.

2 Anna:

skriven

Fina saker! Gjorde du några fynd?

Solfjädern är ju helt underbar! Och den danska pallen också. Jag letar en snygg pall till hallen...

Jag har lite svårt att välja mellan Adam & Eva som favoritkopp av Stickan...men röd är ju mer min färg än blå, så det blir nog Eva för mig också!

3 Tusse:

skriven

Och där var de! Flugsvamparna!

4 Libby:

skriven

JJ: Ja, Nordlings är fint. Och inte skrämmande priser heller, med tanke på kvaliteten. Får man vara ofin och fråga vad du köpte..?

Anna: Ja, jag köpte den märkliga "Jesusbarn med tillbedjande kvinnor"-tavlan till vänster om den röda pallen på första bilden. Den är målad att se ut som broderad. Smakfull superkitsch, skulle jag beskriva den som. Kommer att visas på bloggen så småningom.

Tusse: Just det! Tack för tipset! Mer kommer, i höst.

5 Anna:

skriven

Ah, den er fin ut! Ser fram emot bättre bild...

6 Simon:

skriven

Min favorit av lindberg är först berså sen röd aster och sen adam :)

7 JJ:

skriven

Visst får du det! En Domino enligt bild i länken för 450 kr. Nu har jag tio olika svartvita Domino, och det är en av mina favoritserier av Stickan. Den andra är servisen Colorado i limegrönt, svart och vitt. Många vet inte att den även finns i vitt förresten.



Vinstället du har bild på finns även i en mindre variant för 33 cl flaskor. Om jag hittar en sådan för hysat pris så blir det ett inköp!

8 Mimmi:

skriven

Det finns en antikaffär i midsommarkransen där de klämt in en miljon saker. Så om man är söder om söder och vill fördriva tid - är det ett tips. Finns även en finbutik med 50tals möbler mellan kransen och telefonplan på Cedergrensvägen...

9 Skaffaren:

skriven

Flaskpudlar har jag inte sett på länge.

Var dessa nyproducerade eller från tiden?

10 Libby:

skriven

Anna: Kommer framöver!

JJ: Vinstället hade Wigerdal i den mindre storleken också, blålaserat trä, rätt snyggt. Kolla om den finns kvar! Kollade inte priset.

Mimmi: Tack för tipset om Midsommarkransen! Finbutiken måste vara Wictoria Axell, kollade in hennes monter på Älvsjömässan i våras, fint.

Skaffaren: Vad jag lär mig saker av dig! Har nu googlat "flaskpudel" efter att ha suttit som ett levande frågetecken inför din kommentar. Och insett at det var den konstiga hunden i fönstret hos Retro etc som var en flaskpudel.



11 JJ:

skriven

Dominon köpte jag alltså hos Nordling. Bild på alla mina Domino finns nu i länken. Hos Wanja köpte jag en hylla till mitt Italienska badrumsskåp i plast från 1960. Det blev även ett uppläggningsfat i Colorado samt ett glasdjur till en bekant som samlar sådana.

12 Libby:

skriven

Simon: Jag förstår det, Berså är den som passar bäst ihop med 70-talsgrejer :-)

JJ: Hur många varianter av Domino finns det???? Och badrumsskåpet, är det ett sådant där brett med spegel i mitten? Hur gör du med belysning? Insåg igår att om jag ska ha ett sådant där italienskt så måste jag hitta belysning som passar till - vad har man då? Mitt nuvarande moderna badrumsskåp har inbyggd belysning.

13 JJ:

skriven

Jag känner till 18 olika Domino i svartvitt om man räknar med de tre med reklam på. Sedan finns den i brunt, grått och ljusblått också, kanske även i gult.



Belysning till badrumsskåpet har jag inte funderat på - jag har ingen nu. Jag har tre olika skåp - ett med spegeln i mitten (finns i tre storlekar tror jag), sedan har jag ett sådant som du visade här och även ett dubbelt utan spegel. Toapappershållare och krokar har jag också, och nu även hyllan.

14 Libby:

skriven

Du måste ha ett stort - och mörkt - badrum. Tre badrumsskåp och ingen belsynsing. :-)

15 JJ:

skriven

Det är ganska stort men inte direkt mörkt. Det finns en lampa på väggen och en i taket. Men skåpen är inte uppsatta utan ligger i köket än så länge. Huset är byggt -79 och har en ful småmönstrad plastmatta på väggerna, så det skulle inte passa så bra ihop med skåpen. Skulle helst vilja flytta men har inte råd för tillfället.

16 Libby:

skriven

JJ: Aha. Förstår.

17 Simon:

skriven

Jag hitta precis en bild på en gammal kanna på fallande löv som coop hade!

Kommentera här: