När Rondo mötte Gulli


Det här är Gulli från Gefle. Dekorens upphovsman: min favorit Helmer Ringström.
Servisdelarna fanns hos Risingeboden, och jag trodde först att det var Rondo, fast gul.
Men så vände jag på en tallrik, och där stod det Gulli.
Hemma på gården igen packade jag upp alltihop på köksbordet - och tyckte nog
fortfarande att dekoren kändes bekant...


Rondo, den gråblå, tillverkades 1958-62.
Gulli, den gula, 1962-64.
Visst var Helmer Ringström mer än bara
inspirerad av Berit Ternells Rondo när han
ritade Gulli...
Fina är de i vilket fall, båda dekorerna.
Eller hur?


Nej, jag ska inte börja samlaBerit Ternell också.
Men när jag hittade fyra djupa och en flat tallrik av hennes dekor Satelit
från 1965 för bara 10 kronor styck på Hamnladan i Norrtälje så slog jag till.
Fint bruksskick. Hade redan en tallrik som jag hittade på loppis i somras.
De är så söta, de små satelliterna.

1 Helena:

skriven

Läckra tallrikar..., allihop! Men man kan ju lätt konstatera att Helmer sneglat på Berit när han gjorde sin dekor =D

2 Henrik:

skriven

Riktigt, riktigt tjusigt och stilrent!

3 Anna:

skriven

Snygga dekorer alla tre!

4 Pernilla:

skriven

Gulli och Rondo trivs ju onekligen väldigt bra ihop!! Lite kärlek i luften nästan!

5 Libby:

skriven

Helena: Snegla var bara förnamnet :-)

Henrik: Ja, tidlösa.

Anna: Gefle rules.

Pernilla: Just det. Man kanske ska se dem som en dekor fast en hon och en han. Som Stig Lindbergs Adam och Eva?

6 Benny:

skriven

Man kan nästan misstänka att det är samma formgivare...inte helt otroligt även om Boken säger annat...fel förekommer som sagt i den! Snygga är dom i alla fall!

Kommentera här: