Min vas Florence är gravid och i gott sällskap


Vad är det här för keramik? Tysk?

frågade jag i förra inlägget.
Svar kom under dagen, från Wanjas Vardagsrum-Wanja
och expertkommentatorn JJ, som båda gav mig den här länken
Fabriken är tyska Bay, serien heter Florence och modellen 
kallas "Pregnant Luise" (på tyska "Schwangere Luise").


Originalet, orkidévasen med namnet "Schwangere Luise" skapades
av Rosenthals Fritz Heidenreich på 1950-talet. Och sedan kom kopiorna,
såklart. Det är ju en oemotståndlig (femtiotals)form.
Bilden: Rosenthals jubileumsupplaga från 2004, som jag hittade
hos fair-kauflich.de.
Ännu en dag med ny kunskap. Ännu en bra dag.



1 Skaffaren:

skriven

Jag hade en "Schwangere" i butiken idag som köpte en pampig taklampa. Jag tycker det är läckert.

2 Tusse:

skriven

Die schwangere Luise :-D



Påminner mig om en ordvits som jag tyckte mig uppfatta i vår franskbok (åk 8) men som min söta franskfröken inte ... förstod. Häng med nu:



"Avez-vous une bonne enceinte?"



I boken menades: "Har Ni en bra (stereo)anläggning?" Men orden kan också betyda: "Har Ni en gravid barnflicka?"



Några månader senare befanns plötsigt frk Lisbeth ha råkat i samma tillstånd ...

3 Heléne Fritz:

skriven

Hej.
Jag är lycklig ägare till två båtformade skålar med lock, ett litet askfat och tre olika typer av vaser, alla tycks komma från serien Florence. Två pjäser har jag fått av mamma, hon hade dem stående hemma utan att ha en susning var hon fått dem ifrån, övriga fyra fick jag av min son i fjol, han hade hittat dem på en loppis i Majorna, Göteborg. Men själv har jag letat som "en röd gris" och hittar aldrig, vare sig i antikaffärer, loppisar eller kuriosabutiker, letade förtvivlat i Berlin där jag trodde man skulle ha bättre tur. Inte heller på nätet finns det mycket info. Några tips hur man får fram mer info om kollektionen, alltså vad det finns mer för modeller samt var man ska börja leta (om man nu inte av ren slump springer på dem)

Svar: Jag har heller inte fått frma någon info om kollektionen. MEN, den heter Florenz, inte Florence som jag skrev i detta inlägg. Jag har gjort ett senare inlägg där F är rättstavat. Om du hittar info, berätta gärna!
Eli Åhman Owetz

Kommentera här: