Solgul Ifö och klassiska blandare (gästinlägg)


I dag visar Elof och Helena upp sitt badrum, som de gör om i 1950-60-tal. Svårt avundsjuk
på deras badrumsporslin lämnar jag över ordet till Elof, som har en egen blogg, The StarChief
som ni bör titta in på.


Målsättningen när jag byggde vårt badrum var att mixa funktionalitet med en gammal touch.
Badrummet har jag klätt med klassisk vit kakel och målningen är en ljusgul nyans som skall matcha
porslinet som är IFÖ från tidigt 1960-tal. Även lampetter och lamphållare är IFÖ. Toaborstehållare,
toarullehållare samt badrumskåp är från 1960. Skåpet är daterat den 15 mars 1960 - det köpte min morsa
nytt då det begav sig.
I duschhörnan valde vi kråm och spiralslang. Handtagen är 60-tal, samma som handfatets blandare.
Försäljaren försökte i 30 minuter övertala mig om en modern automatisk blandare, varpå jag sade
att man har ställt in vattnet i 100 år och jag kan nog göra det också.

 
Jag har byggt en bänk efter egen design med underdel för prylar
och en större plats för tvättkorgen.På bänken skall det så småningom stå
ett akvarium som är byggt 1959. Spegeln satt i den damsalong som fanns i den
gamla delen av huset på 1950-talet, lampetterna tillhör resten av badrumsporslinet.
Rakapparatväskan är gammal och fattas bara den gamla hyveln - annars är den komplett. 
Fönen är också gammal och funkar perfekt.


Mot ena väggen som vi klätt med fiskenät och vrakgods har vi satt upp en stol och ett bord,
som även de stod i frisersalongen från 1950-talet. Sedan har jag lackat upp dem i matchande färger,
samt lagt på glaset från en 50-talsspegel lik den som hänger på väggen. Krukan med vass
och sjömotiv är från 1950-talet medan tidskrifterna är från 1960. Om man vill sitta och ta ett glas vin
och läsa lite nostalgi efter en varm dusch så går det nu utmärkt.


Lampett i rundare modell.

PS. från Libby:
Ett inlägg med badrumsannonser från tiden finns här

 

 

1 Clinen:

skriven

WOW! Vilket badrum. Gillar verkligen den krämigt gula nyansen. I det badrummet skulle man stormtrivas.



Lustigt att detta inlägg dyker upp nu när jag bara för någon dag sedan satt och funderade över om man kunde få tag i vask och toalett ifrån 50-60-talet. Då vet jag att det bara är till att leta när man fått ett hus! /Clinen

2 Tusse:

skriven

Så skall det se ut!

Påminner mig om ett hotellrum i Helsingfors sommaren 2005.

Till och med papperet i hållaren var gult.

3 Synöve:

skriven

Åh, jag kommer med handduken! :-D

4 anna:

skriven

Åh! så underbart snyggt!

5 Anta Snaque:

skriven

Så fint badrum ni har! Och grattis till badrumsskåpet, det är ett eftertraktat objekt numera.

6 Skaffaren:

skriven

Det där badrummet kan ni hyra ut.

Folk är mätta på Spa.

7 Larsson:

skriven

Snyggt!

8 Catrin:

skriven

oj vilket läckert & knubbig badrumsskåp!

9 Jenny:

skriven

SÅ snyggt!!!



: )

10 The StarChief:

skriven

Det var så fina kommentarer att man blir tårögd.

Jag har en mindre toalett som jag också håller på att fixa till och där skall jag sätta in Ljusblått

Gustavsberg så det blir väl en bra uppföljare framöver.

Trots denna storlek på badrummet så är det slagsmål på morgonen ni vet 3 tjejer trots att dom två har eget så skall dom ner i MITT. hehe.

11 Staffan H:

skriven

Handfatet med tillhörande pelare (som dolde avloppsröret och vattenlåset) minns jag från min barndom; ett sådant, fast vitt, sattes in i vårt badrum. Jag tycker det ser lika snyggt ut idag som det gjorde då. God stil och form? Absolut!

12 Grandprix63:

skriven

I min farmors hus var det gult porslin. De byggde ut huset i mitten av 50-talet och satsade på ett badrum. Tidigare hade de dass på gården. Allt var gult. Kaklet också. Badkaret var även det inkaklat och de hade dubbelmontage på lampetterna, dvs en fot med två kupor. Tyvärr revs huset i slutet på åttiotalet av de nya ägarna, pga mögel i den gamla delen av huset, och allt kördes på tippen...

13 Moster Mjölgumpa:

skriven

Härligt att du har sanitetsporslin från min hemort. Toastolen heter Carezza. Jag har en likadan fast vit, men spolknoppen skiljer sig från din.

Vackert, vackert...

Kommentera här: