Den sötaste hyllbården


Visst är den söt, hyllbården? Jag hittade den i loppisboden i Örbyhus. Tyvärr är bården bara så lång
att den räcker till en och en halv hylla... Tallriken: Helmer Ringströms dekor "Hjärter".


Jag berättade här att jag i väntan på riktigt gammaldags rutigt vaxat hyllpapper
har klätt hyllorna med presentpapper. Koppen heter "Ester", Rörstrand.


Och nu väntar jag dessutom på att hitta mer av exakt den här hyllbården.
Kopparna: Arthur Percys "Grand".


Bården fanns i gult och grönt också. Är den norsk?


Här en gammal hyllbård av papper som jag köpte på loppis förra sommaren.
Kändes inte riktigt rätt, trots allt. Koppar: "Mon Amie", förstås, och "Bimbo", Rörstrand.
Det finns snygga hyllbårder i nyretro, av Lotta Kühlhorn. På bloggen
Aprill Aprill ser du dem på plats.

Vilken sorts hyllbård föredrar du?

 

1 randiga tråden:

skriven

Din röda hyllbård är finast.Jag har en grön på landet ipapp som jag gillar. Jag köpte en ny som jag visade på bloggen i dec, den satte jag i mitt köks skåp med glas det blev så snyggt. Jag hittade bruna hyllremsor i plast inte så kul.

2 Anna:

skriven

På min lokala Ica-butik så säljer dom faktiskt något som kallas hyllpapper. Det är rutigt, precis som ditt presentpapper. Men jag har inte provat det själv. Den rödrutiga bården var helt underbar, och den verkar mer hållbar än de gamla pappbårderna, vilket är ett plus!

3 Synöve:

skriven

Jag kom över ett helt gäng pappersbårder i början på 80-talet, säkert 30 rullar.

Det var bokhandeln i Sveg som reade ut dem för nån tia ... Det var många blåa, gröna, röda och några med påsk och -julpynt på. De flesta har jag fortfarande kvar, oanvända ...

4 Tusse:

skriven

Så trevligt med en kopp som heter som min textilslöjdslärarinna på 70-talet; Ester Öhrstrand.

5 Momimamma:

skriven

Definitivt den rutiga! Tycker jag alltså. Den påminner om barndomen för oss som är födda på 50-talet. Min mormor hade hyllbård i papper. Tänk ändå vad man månade om trivsel och dekoration förr. Titta bara på hus från början av 1900-talet i städer, vilka utsmyckningar! Skulle inte funka idag tyvärr, blir för dyrt säkerligen.

6 The StarChief:

skriven

Gul är min favorit. Sen får den vara norsk eller ej.

Men en grön hade passat i vårt kök.

7 Anna:

skriven

Hej, jag har spenderat halva dagen med att läsa igenom flera månader av din blogg nu, och så fastnade jag på ditt besök hos syltan & saabmannen, på den där skumma lilla röda prydnadssaken. Faktum är att jag har en grej som bara måste vara från samma serie/designer, den här: http://goddamncherry.com/misc/dsc00369.jpg. fast den här är ju en ljusstake och fyller en funktion, och där står märkt "landstingets verkstäder västerås" på undersidan. mer än så vet jag tyvärr inte så ifall någon vet något mer vore det jättekul att få lite mer information :)



superbra blogg, btw, har som sagt suttit fast i minst en timme här nu ;)

8 Anta Snaque:

skriven

Viken färg man föredrar på sina "hylleborder" beror mycket på kökets/hemmets övriga färger.

Den rödrutiga bården skulle vara läcker i mitt svart-vita kök.

9 Karin:

skriven

Så trevligt att jag hittade hit.

De röda bårderna fanns hemma i mitt barndomhem i skafferiet i köket. En riktig nostalgitripp det här.

10 Clinen:

skriven

Den röda hyllbården var ju underbar! En sådan skulle passa fint ihop med våra ljusblå skåp här hemma.

Den gula och den gröna var också ganska vackra men den röda vinner i längden!



Synd att man bor en bit bor, annars hade jag nog försökt få hem den gula bården. Den skulle också kunna passa i våra skåp.

11 Libby:

skriven

Randiga tråden: Bruna bårder? Kanske till ett skåp med glada orange och röda plasburkar från 70-talet?

Anna: Ja, det är fler som säger att de sett hyllpapper i sina Ica-butiker, men jag har inte upptäckt något sådant än.

Synöve: Ta en bild!

Tusse: Ester är ett fint namn.

Momimamma: Ja, suck, tänker ofta på det, vilket arbete och pengar de la på husens utseende.

TheStarChief: Kanske gula hyllbårder i badrumsskåpet? :-)

Anna: Kul att du gillar min blogg! Och jag har mejlat Syltan så hon kan titta på länken med ljusstaken. Ser ju exakt likadan ut som deras väggsak.

Anta Snaque: ja, svart, vitt och rött är snyggt ihop.

Karin: Välkommen till Femtiotalsjakten!

Clinen: ja, jag gillar verkligen den röda - eller rosa är den nästan.

12 Gina Americana:

skriven

Cute invention! Makes me wonder if we also had it in America...must ask my mama, who was a girl of the 50s.

13 Cicci:

skriven

Jag har en prick likadan bård som den rosa, fast med ränder på längden istället! Den sitter i mina små köksskåp och gör mig glad vareviga dag. Kul att få se fler modeller!

14 Lybtar:

skriven

Bimbo är en så himla (göteborgare som man är) snygg dekor. Äger inget i serien men drömmer. Hjärter har jag inte sett tidigare så det var super kul. Hyllbården var fin men porslinet finare :)

15 Synöve:

skriven

Tack Anna, för bilden! Den ser verkligen exakt ut som vår "konstiga" grej! Ska vända på den vid tillfälle och kolla efter någon stämpel.

Eli: tack för mailet. Och jag får väl fota alla hyllbårder dårå ... :-D

Kommentera här: