Trekvart i "Kransen" (helgtips)


Tillbringade 45 minuter i Midsommarkransen en dag förra veckan. Hade gjort ett återbesök
i Västertorp och skannat av Antikbodens hyllor, tittat litet på Fruängen centrum och var på väg tillbaka.
Fick ett infall, gick av tricken och där - snett emot t-baneuppgången låg Kalaskransen!


Konditoriet öppnade någon gång på 1930-40-talet (glömde anteckna). Åh, en sådan vilsam
oas! Spartansk inredning, så som den kunde se ut på enklare fik. Träpanel, brunt, enkelt.
Jag bytte några ord med ägaren, som har ambitionen att återställa i gammalt skick.


Han har tagit bort Coca-Cola-automaten där barnstolen står, och vill byta ut stolarna
som han kallade "taverna" mot stilfullare från 1950-talet. Närmast dörren står en 50-talsstol,
köpt i antikboden som ligger granne med fiket (och dit vi strax ska gå - lugn!).


Jag vill rekommendera morotskakan, saftig
och faktiskt innehållande rivna morötter.
Jordgubbe ovanpå! Och snyggt fat.


Nu är vi nere i källaren hos Möbelgruppen, antikboden bredvid Kalaskransen.
Här grävde jag bland grejerna och kom upp med en Gefletallrik med Helmer
Ringströms dekor "Atos".


Jag gillade lampan skarpt också, glasprydnaderna såg ut som lakritsbitar. Men de var blå
när jag tittade närmare på dem. Men modellen är fin, tycker jag.


En burk att förvara påskprydnaderna i?


Jag skulle vidare, så det blev ingen stadsvandring i "Kransen". Men jag kommer
tillbaka. Ett konditori med 1950-talsatmosfär och en antikbod med en Helmertallrik.
Och en Saab herrgårdsvagn på gatan. Vad mer kan man begära av livet en ledig eftermiddag?

Trevlig helg!
1 Betty Lou:

skriven

jag hoppas jag får tid över nån gång så att jag kan kolla runt där, jobbar längst samma linje. fiket var jättefint!

2 Skaffaren:

skriven

Det ser ut som min gamla 95:a herrgårdsvagn.

Förmodligen har den inte överlevt tills idag.

Rosten verkar trots det bekant.

3 Sven:

skriven

Jag tror det där fiket har altan på innergården också, kan vara attraktivt när det blir riktig vår!

4 Benny:

skriven

Det är synd att man aldig har tid att bara strosa runt i Stockholm en dag, alltid när jag är där så är det jobb, precis som igår. Jag önskar att jag hade tid att följa dina tips som är så bra, jag får nog ta mig tid till en dedikerad kafé-och loppisrunda vid tillfälle med dig som personlig guide! (Nästan som en barrunda, men med kaffe och kakor istället :-) )



Synd att jag inte visste att du saknade Atos, har massor av den! Hur stor tallrik köpte du? Om det är mattallrik så skakar jag fram nästan en hel servis till dig på ett kick, har 9 st såna i nästan nyskick som jag aldrig tagit mig för att rensa ur hyllan!, Nä, nu känner jag att det är dags att fylla en låda till dig igen :-) Du kan hämta upp den när du är här i Gävle-trakten och besöker museet för din guidade tur ;-)

5 randiga tråden:

skriven

Möbelgruppen måste jag ta mig till, har inte varit där. Jag jobbade på Liljeholmsgårdens Dagcenter i slutet på -70 talet.

6 Clinen:

skriven

Låter som en mysig liten tur! /Clinen

7 Tusse:

skriven

Trevligt inslag!

Åratal sedan jag var i Kransen, måste ha varit runt 2001 när jag dammsög Stockholm på jakt efter räknemaskiner.

Finns en motsvarande beige 95-a i mitt grannskap, inte långt från en fyrfärgad Duett (vit, blå, orange, rost) utan bakaxel.

8 Libby:

skriven

Betty Lou: Ja, det har den rätta känslan.

Skaffaren: Tog tyvärr inte registreringsnumret :-)

Sven: Måste undersökas!

Benny: Ja, det vore ju kul! Nästan lika berusande som en barrunda om man fyndar :-) Om Atos: Jag var bara ute efter ett fat, till min Helmersamling. Till samlingen letar jag bara ett fat av varje dkeor, men köper naturligtvis koppar om jag hittar fina till bra pris. De serviser jag letar alla delar till är gul Safari, Tellus och Gulli.

Randiga tråden: Ja, det var ett sådant där brötiogt roligt ställe.

Clinen: Yep!

Tusse: Stackars Duett.

9 Benny:

skriven

Då blir du glad när jag säger att jag fortfarande har kvar en extra gul Safari-kopp..? :-)

10 Libby:

skriven

Benny: Yep, då blir jag glad. Sälj inte den till någon annan!!!

11 Tusse:

skriven

Duetten hade i alla fall bakaxel i höstas:

http://tussetuss.wordpress.com/2009/12/01/sunkigt-humor-i-dag/

Men sedan försvann den! Se kommentar till:

http://tussetuss.wordpress.com/2009/12/14/sunkigt-humor-igen/

12 Anna:

skriven

Kul att konditoriägaren siktade på att bevara det gamla. Ibland så funderar man nästan på om man är ensam om sådana tankegångar (har spenderat för mycket tid på återvinningsstationer).

13 Marija Blidmo Arbman:

skriven

Underbara miljöer och gott! Gå gärna Svandammsvägen över backen till andra sidan. Där finns Wiktoria Axells butik med äldre inredning på Cedergrensvägen och min nýöppnad butik på Tellusborgsvägen. Hos mig märks intresset för äldre design i form av textilier, knappar och spetsar blandat med nytt. Hemma finns det för mycket...

14 Libby:

skriven

Tusse: Ska kolla.

Anna: Jag tror inte jag skulle klara att se vad som händer på återvinningsstationerna. Deppigt.

Marija Blidmo Arbman: Absolut, det ska jag göra nästa gång jag är i krokarna! Tack för tipset.

15 Bevan Berthelsen:

skriven

TRANÅSCAFÈR FÖRR. Bevan Berthelsen berättar om fiken som fanns i Tranås åren 1930 till 1970 på direktlänken http://www.frinnaryd.com/2010%20artiklarna/tranaascafeer.htm

Kommentera här: