Som fisken i vattnet i Västertorp


Jag är alltså på Västertorpsvandring, efter tips från flera personer. Steg av vid "Åsen", Hägerstensåsen,
och gick Skidvägen och Terrängvägen ner till Västertorp Centrum. Här står jag med ryggen mot
t-banestationen, svårt drabbad av skönhetschock. Ser ni hur skivhuset liksom lyfter upp mot skyn,
som en ståtlig drake, bara lätt förankrad i de lägre husen på var sida.


"Besökare från Nollberga", av Ulf Lundkvist?  Nej, "Gubben med geten",
av Allan Runefeldt.


Fina fisken, tycker en marsfödd människa som  jag. Detalj ur
Endre Nemes Zodiakklockan på en fasad på Störtloppsvägen.
Hela klockan får du se längre ner i inlägget.


Vad roligt de måste ha haft på stadsbyggnadskontoret
när de gav Västertorps gator namn. Störtloppsvägen,
Isgränd, Puckgränd, Snöbollsgränd, Skridskovägen...
Och kvarteret Kälkbacken. Sött.


Det här är ju faktiskt 1960-talsnostalgi. Bottenvåningen i det höga skivhuset.


Här låg biografen Västan. Annonsen från 1950-talet...

... avslöjade vad som skulle hända med bion.

 
Man blir så glad i Västertorp, det är fortfarande butiker i nästan alla lokaler.


Lundins konditori har rester kvar av den gamla inredningen. Här kan man sitta och titta ut
på folkliv och trafik på Störtloppsvägen


1970-tal? Rustika kakelplattor längs disken.


Alla dessa frisksportarnamn! Blir man
hurtigare av att bo i Västertorp?


Man får i alla fall en liten bit egen glasbetong, och en folkhemsbalkong.


Och en del får fina fönsterluckor.


... eller ett burspråksfönster med petroleumblått foder.


Här tror jag vi parkerar en stund. Vi är på Terrängvägen igen, och jag vill titta in i portar.


Är detta inte vardagsskönhet av högsta klass? Betänk att vi är i ett alldeles
vanligt litet blygsamt bostadsområde i en enkel förort. Men byggt på en tid
då man kunde och ville.


Ljuset som faller in!  Den vackra ledstången - se hur trähandtaget skuttar uppför
trappan, bit för bit.


En liten detaljtitt till bara, portens överljus utifrån...


... och inifrån.


Gå ut ur din port,och titta ner, så får du
dagens första skönhetsupplevelse. 


Västertorp har allt. Till och med en trevlig antikbod, som heter så också.


Varför är du så förtjust i 1950-talet, frågar folk. De här äggkopparna och porten
ovan är en del av svaret. Hantverk och happiness.


Antikboden hade litet roliga saker. Som leksakstvättmaskinen.


Kannan blev mitt shoppingminne från Västertorp. Från Kockums,
i den för det företaget litet ovanligare gröna färgen. Läs mer om mina
Kockumsköp. Antikboden finns på nätet också.


Också på sidogatorna, butiker och verksamheter i alla lokaler. Trevligt.


Damfriseringar också, såklart.


Gesters på Stårtloppsvägen. År 2009....


... och 1968. Min vän Monet, som berättar om sin 1950-talslägenhet
och livet i Västertorp här.


Nu börjar det skymma. Men det  lyser i den gamla Shellmacken, vad händer där? 


Jo, där serveras enligt mina källor Västertorps godaste kaffebröd. Jag tar bara
en kaffe, men gillar miljön. Delar den lilla lokalen med en hantverkargubbe med blåställ,
alltså sådant i tjockt bomullstyg med hängslen som regleras med mässingsspänne, 
en barnfamilj och ett par medelålders killkompisar.


Mörkret faller på, neonen tänds. Borde ha tagit ett neonvarv runt centrum, men det får bli
en annan gång.


Gesters från sin bästa sida.


Till sist en helbild av Zodiakklockan.
Ta dig tid att åka till Västertorp!
Mina andra stadsvandringar hittar du här.


Ni bara måste också titta på bildspelet från Västertorp, från byggstarten
i slutet av 1940-talet fram till 1960-talet. Bildspelet finns på hemsidan 
"En vandring i ord och bild genom Brännkyrkabygd", en kulturgärning
av sidans skapare Lennart Hjelm. Där finns också en berättelse om Västertorp
nu och då, med mycket historia och hårdfakta om hus, konst och butiker.
1 Larsson:

skriven

Trevlig promenad - det gör vi om... :-)

2 Libby:

skriven

Jo, hit vill man igen. Men först blir det nog Hökarängen, har fått tips om att man ska åka dit efter mörkrets inbrott, de har tydligen kvar all neon.

3 Rutan:

skriven

Åh, om jag bodde i Stockholm! Jag skulle gå i dina fotspår varje helg. Fast nu får jag ju text och bild och det är inte det sämsta! Tack för din blogg!

4 Libby:

skriven

Rutan: Tack själv, jag hänger ju ofta på din blogg.

Jo, Stockholm har ju litet fler förorter att utforska än landsortsstäderna. Å andra sidan kan man ta småstad för småstad, samhälle för samhälle när man bor i landsorten. Bilsemester i Sverige i sommar igen? Jaaaaa!

5 Monet:

skriven

Åh, vilken underbar rundvandring. Jag är helt nostalgiskt och kan faktiskt inte fatta att det ser likadant ut nu som då. Att Gesters affär finns KVAR? I mitt fotoalbum från tiden har jag skrivit att det är kakor i påsen och noterat att apelsiner kostar 1.40 kilot.



Jag tror inte då, 1968, att jag förstod i vilket kultsamhälle jag bodde. De var ju inte det då. Vi bara trivdes och allt kändes bra. Sen blev vår lilla mysiga 50-talslägenhet för liten med bebis så då blev det "nya" Täby norr om stan. Som förstås är på väg att bli kult för det blir ju allt så småningom om - men inte än.



Kanske ska man flytta tillbaka till sitt gamla Västertorp på gamla dar?

6 Anneli:

skriven

Jättefina bilder!!!Suss bodde i Västertorp, så för mig känns det lite hemma. Gubben med geten har Rickards morbror gjort. Lite kul!



Blackan nästa?! bara 50-tal (till 95%)

7 Jan:

skriven

Ja, jag bor ju här och stortrivs. Fint att du varit här och dokumenterat och lyft fram sådant som jag ibland blir lite hemmablind åt. Tack för en fin dokumentation.

8 betty lou:

skriven

hej, ang hökarängen så är hela centrumet som ett 50-tals centrum men inte från tiden som jag förstått det som, det renoverades till gammalt skick på 90-talet. men lika fint för det

9 Karin:

skriven

Hej!

Det var mysigt att titta på alla bilder. Jag växte upp i Västertorp. Född 1950. Så allt var väldigt bekant. Jag har nyligen fått kontakt med ett par gamla klasskamrater. Som jag har träffat. Och har även sparat gamla dagböcker. Och när man läser dom så väcks minnena till liv.



Mvh Karin

10 Tommy Högberg:

skriven

Vi flyttade till Västertorp från gröndal 1950, gick i Västertorps folkskola under åren 1952-1958. Vi hade en klassfest i Västertorps Folkskola i september 2008 och nu träffades vi igen, inte alla som var med 2008 men vi 10 gamla klasskamrater som samlades på Monks Café Wallingatn. Klockan vid Västertorps Centrum satt ju lägligt, under låg Hedbergs Ur affär! Bio hade vi, Västan, ja vi hade väl allt utom Systembolag i Västertorp.



Tommy Högberg

11 Anne-Cathrine Wirhagen:

skriven

Vilken nostalgi! Fantastiskt att få se alla fina bilder från ett Västertorp där hela min barn- och ungdomstid finns. Västertorp var tryggheten, min hembygd. Född 1950, började i klass 1 n, då är det lätt att räkna ut att vi var många barn ur min årskull. Förstod inte då vilken kulturbygd vi alla barn växte upp i. Tack för denna publicering!

Anne-Cathrine

12 Åsa Eriksson:

skriven

Åhh och ahh vilken höjdare! Som gammal ( f.-47 )Västertorpstjej i förskingringen är det en nostalgitripp i höjdarklass att återuppleva allt detta. Jag har länge tänkt göra en vandring med min kamera för att återuppleva barndomens trakter. Vi flyttade in på Isjaktsgränd 3 när jag var 3 år. När jag var 12 år flyttade vi till Snöskostigen 20.

Vid nästa Stockholmsbesök i slutet av oktober blir det absolut en tur på "mammas gator"



Åsa

13 Lena:

skriven

Åh....hemma!

Vilken nostalgitripp...tack!

Växte upp i Västertorp (född 1959) så jag kan varenda gatsten och hörn i gamla "Torpet".



Härligt att se!

14 Ingegerd Lundgren (Stangroome):

skriven

Hej!

Vad roligt att se foton fran Vastertorp.

Vi flyttade dit 1950 till Puckgrand 25.

Jag hade froken Granquist, senare gift Wachenfeldt,

fran 3an. Jag gick i Vastertorps skola och gick ut 9an. Hade en lararinna fru Ansinger sista aren.

Finns det nagon som kommer ihag mig?

Hor garna av er.

Ingegerd

15 Micke Andersson:

skriven

Man blir förälskad och längtar in i bilderna, för att igen kunna springa sorglöst ner till Västan och kolla in mattinuttan. Jag saknar Gotthörnan, jag saknar alla kompisarna, jag saknar min barndom (född 1950).

16 Susanne Wickman fd Bäckman:

skriven

Hej,

Jag saknar också Västertorp. Min pappa var vaktmästare på Västan, BioLasse tror jag att han brukade kallas.

Jag bor nu på Kungsholmen men läängtar tillbaka till Västertorp, har så många minnen och tycker på nåt sätt att tiden stått stilla där om man bortser från att bion blivit något annat (skumt) och Gotthörnan en pizzeria tyvärr.



Hälsningar,



Susanne Wickman fd Bäckman

17 Tommy Högberg:

skriven

Fin sida med Nostalgiska minnen, jag har lite bilder: https://picasaweb.google.com/102612010048385545204/VastertorpAndMalarhojden

18 Tommy Högberg:

skriven

Tror nästan att jag minns din pappa Susanne Wickman, jag kom in på en barnförbjuden film tillsammans med min bror, är du 15 år frågade han mig och log, jag tittade bara på min bror som sa "JA han är 15 år"... så kom vi in (!)

19 Anne-Cathrine Wirhagen:

skriven

En liten komplettering till ditt fina fotoalbum om Västertorp:

Där Tommys Fönsterputs på Terrängvägen idag finns vill jag minnas att butiken Jarméus Skor låg.

I andra änden på huset fanns en Bojan´s lek- och presentaffär. I mitten låg Konsum...varifrån jag har ett tydligt minne. På den tiden var det möjligt att få köpa en halv limpa bröd - vilket kassörskan skulle vara behjälplig att dela. I kassan satt hon med förskäraren som hon använde för att dela brödet när vi kom...och PETADE NAGLARNA med den. Min mamma valde därefter att för det mesta göra inköpen hos Sture Lindberg på Skidvägen.

20 Tommy Högberg:

skriven

Anne-Cathrine, vad du minns. Jag minns skobutiken där Tommys fönsterputs ligger nu. Det fanns en skoaffär på Störtloppsvägen också, mitt emot Apoteket. Hette inte den Oscaria?



Bojans lek- och presentaffär minns jag inte men oftast var man inte så "långt" bort från Domargränd där jag bodde!



Det där med ela brödet och sen använda kniven som NAGELPETARE, jo jo!!! Förstår att mamma inte handlade mer där!



Vad jag däremot minns är Konsums bageri på Störtloppsvägen där man kunde se bagarna genom fönstret när dom bakade och man gick dit med mjölkkannan och fick mjölk i den som man bar hem till mamma och pappa. Bageriet låg vägg i vägg med Konsum. Mitt emot låg Gesters, som sen fick en automat där man kunde köpa mjölk på en söndag!!! Inne i affären stod en man och laddade automaten och man kunde ropa till honom vad man ville ha så kunde han i undantagsfall lägga det i automaten. Ett slags förbjudet öppenhållande på söndagar ha ha ha!!!

21 Anne-Cathrine Wirhagen:

skriven

Hej Tommy!

Just nu byggs det upp en grupp på Facebook som heter "Västertorpare". Jag blivit medlem i den gruppen. Efter att ha studerat din otroligt fina "Högbergs hemsida" från Västertorp är det svårt att inte få delge gruppen detta fina material. Därför vill jag berätta att jag har lagt ut din länk i facebookguppen "Västertorpare". Men det är ditt material och du avgör om länken ska få finnas kvar där. Naturligtvis tar jag bor den om du misstycker. Hälsningar Anne-Cathrine.

Kommentera här: