Duken svänger lika bra som blandbanden


Om jag säger BASF - då säger ni som var med på 1970- och 1980-talen kasettband. Men banden
var bara en liten del av tyska kemiföretaget BASF:s verksamhet. Den här reklamduken, som
jag hittade på loppis i Grindtorp, Täby, berättar om färgtillverkningen.


Jag gissar att vi här ser odling av växter som används i färgtillverkningen...


... som sker i BASF-fabriken...


... där tyska vetenskapsmän laborerar.


Tyger i allsköns kulörer.


Även läderprodukter får fin färg. BASF-bilen kör iväg med de infärgade varorna...


... till varuhuset.


Se, så tjusig man blir i plagg där BASF-färger använts! Jag gissar att det är 1950-tal


Men tjusigheten fanns redan på 1800-talet. BASF, BASF grundades 1865
som Badische Anilin und Soda Fabrik. År 1901 presenterade företaget
Indantrenfärg (se text på duken) som ersatte indigofärgerna.


Visst är det roligt med dukar som berättar en historia?
("Stryk den!" hör jag Empire-Amelie och Monet teaterviska. Jaja, jag ska!)

En annan duk med fina bilder är min svenska vinterduk, signerad Kajsa Nordström.
1 Helena:

skriven

Stryka? Såna där dukar blir bäst om de manglas! Jag suktar efter en mangel men kämpar än så länge med mitt gamla strykjärn. Supersköna färger på din duk. Och jo... Kul med en historia!=)

2 Larsson:

skriven

Så skall en duk se ut...

3 Tusse:

skriven

- En anilin och soda, tack ...



Tack vare BASF vet jag precis vad Berlingrannen hade för sig på 1950-talet, åtminstone hur det gick till på deras fester. Undrar om grannen (som jag träffade i somras) skulle bli lika förtjust om hon fick veta det?

4 Mira:

skriven

Den duken var verkligen härlig!

5 Husmorsskolan:

skriven

Vilka roliga dukar! Som små bild-berättelser... Tyckte vinterduken var helt fantastiskt vacker!



/Maja

6 Agata:

skriven

Åh, vad fin!

7 Libby:

skriven

Helena: Jag skänkte faktiskt bort en 60-talsmangel förra året. Den stod på landet, min faster fick den. Nu ångrar jag mig litet. Men bara litet - jag skulle ändå aldrig stå där och mangla.

Larsson: Yep!

Tusse: Vad hade de för sig då?

Mira: Ja, man blir glad av den!

Husmorsskolan: Den är en favorit.´

Agata: Ett litet fynd.

8 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

T:Ja det undrar jag med! Vad hade de för sig!?



L: Kul historia om BASF! Alla bra företag startade på 1800-talet, nej skämt åtsido, vem minns inte blandade band från "Ring så spelar vi" (fast då var det väl mest Jockmock-Jocke..) och Kvällstoppen, och andra program, jag minns inte vad de hette.

Sparade dessa blandband ganska länge, men nu är de borta för alltid.

9 Carola:

skriven

Tänk mig får som alltid lär sig något nytt. Kul :D

10 Cicci:

skriven

Åh vilken härlig! En sådan där duk som man kan titta på ett bra tag men som fortfarande är lika intressant. Fast min absoluta favorit är din vinterduk, den skulle jag kunna döda för!

11 Rexxie:

skriven

Mangla som är så roligt?!



(jaja, nu tror ni säkert att jag är ironisk, men jag menar det verkligen!)

12 randiga tråden:

skriven

Kul historia duken berättar,vilket fynd.

13 Tusse:

skriven

Festbandet börjar med bordstalare som harklar sig, fortsätter med lättare dansmusik och urartar i allsång till marschmusik.



Och apropå duken är jag förvånad att den inte tillverkades av något strykfritt material.



Stenmangel skall det vara! Har en sådan i källaren!

14 Tusse:

skriven

Bilder kan ni se här:

http://tussetuss.wordpress.com/2010/02/24/mangelen/

15 Christin:

skriven

En sån fin duk !

Både intressant och snygg....ja den som vore det ;-)

Den här bloggen förgyller verkligen alla dessa grå vinterdagar, tack för det !

16 Libby:

skriven

Anneli: Man borde inte ha slängt blandbanden.

Carola: Ja, litet tysk industrikunskap :-)

Cicci: Döda inte, kolla Tradera, den har dykt upp där nån gång.

Rexxie: Jag tycker det är roligt att tvätta, men inte stryka och mangla.

Randiga tråden: Ja. 10 pix.

Tusse: Ruggig mangel det där.

Christin: Kul att du tycker det. Tack!

Kommentera här: