Lyckliga familjen


Åhhh, femtiotalets annonsfamiljer - så fantastiskt lyckliga över allt nytt som gjorde
livet lättare och roligare. Någon frågade för ett tag sedan i en kommentar här på
Femtiotalsjakten när hushållspapperet kom. Ja, 1958 fanns i alla fall Edet. Jag har trots
flitig googling inte hittat någon uppgift om när hushållspapperet gjorde entré. 


Att få åka på bilsemester var lycka då, och är lycka nu (tycker Femtiotalsmannen och jag).
Men kanske var det ändå roligare förr...


... när Edet Köks var en modernitet.


Busvassa gardiner! Och en stilig dammsugare hade familjen också haft råd med, eftersom
husmor hade köpt Milda - "godare, färskare och billigare". Milda har funnits sedan 1943,
kan man läsa på Unilvers Milda-sida.


Busvass duk! Och en bordsgrill, tack vare Milda!


Busvasst 50-talskök! Men jisses, så mycket margarin de måste ha satt i sig,
de lyckliga familjerna.


TV - också en anledning till lycka. Reflektion: Barnen var oftast två, och det var storebror
och lillasyster. Här får farmor vara med också. (Busvassa gardiner!)


Härligt typsnitt i "Centrum". Storebror fick följa med
och bära hem teven.


Det ska byggas egen villa! Total lycka. Det enda som oroar nutida betraktare är väl
kanske asbetscementen (eller eternit, som materialet kom att kallas - efter produktnamnet) 
och pappas eviga piprökande, tjusigt på 1950-talet.


Pipan tänd igen. Busvassa blå köksluckor och en Triett skymtar
i bakgrunden.


Här lämnar vi mamma, pappa, storebror och lillasyster och hoppas att de
slutligen slog till på ett stenhus istället. Och att pappa kastade pipan.
1 Tusse:

skriven

Flytta från asbest till radon? Klokt av pappa att kasta pipan i så fall!

2 Slottsträdgårdsmästaren:

skriven

Mm..tänk om det var så att 50-talet inte var så lyckligt som man har minne av...eller som man tror att man har minne av. Det kanske var annons-makarna som gjorde att vi tror att det var ett lyckligt decennium?

Och pappan rökte pipa...

Fin sammanställning du gjort!

3 Libby:

skriven

Tusse: Exakt.

Slottsträdgårdsmäataren: Ja, hur lyckligt var femtiotalet? Det kommer aldrig att kunna fastställas :-) Förmodligen var man inte fullt så upprymd över ett nytt hushållspapper som annonserna vill ge sken av¨... Men den där framtidstron som genomsyrade samhället saknar nog motstycke, före och efter.

4 Larsson:

skriven

Tja, SÅ skall annonser se ut!

5 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Det busvassa margarinköket påminner om mitt här hemma. Tyvärr så har hyresvärden plockat bort orgínalhandtagen i metall (var det tickor de hette?)precis innan jag flyttade in, men jag har dem sparade. Fast de är inte så lätt att sätta tillbaka då luckan är omgjord. MEN jag har kvar orginalhandtagen till kökslådorna. Ser ut som trälister, och syns lite till höger i bildannonsen. Jag tycker att de är skitfina! Hade velat haft en sådan vattenkran som syns på bilden, men den är ett minne blott. Man får vara glad att man har vatten inomhus.

6 margaretha:

skriven

Kikade lite hos Edets (http://www.edet.se/) men hittade inget om hur länge de funnits. Men man skulle ju kunna mejla och fråga.

Frågade min mor, hon trodde nog att det funnits i bortåt 60 år.

Tror att gardinen på Philipsbilden är en syster till den vi hade - vår var röd, och jag har nog fortfarande en klänning jag sydde av den... någonstans.

Margaretha

7 Anonym:

skriven

ååh precis en sån här...hade mormor

http://www.gomer-andersson.se/webauctions/Bid.aspx?AuctionID=324&CurCall=990

8 Tusse:

skriven

Libby: Hmm, frågan väcktes väl på Tusses blogg där det för övrigt också förekommer lyckliga familjer.

Förresten har jag kvar en samtida husskiss av pappa Tuss där det klart och tydligt planeras för just två barn. Det sägs att han byggde en modell också, men den är för länge sedan borta. Och fler Tussar blev det inte.

Din blogg väcker upp minnen, ibland är de smärtsamma.



Anneli: Jo, tickor heter de. Jag hoppas dock att dina överskåp inte är så kantstötta som de på margarinfamiljeköksbilden. vad höll de på med i den familjen när fotografen vände ryggen till?



9 Tusse:

skriven

"Jag har byggt ett modellhus av papp i skala 1:200, det blev ricktigt trevligt må du tro. Jag kom på idén just då jag stod i begrepp att kasta bort pappkartongen till bitsockret."

Skriver ingenjör Tuss på himmelsblått brevpapper den 27 juni 1957. Hustrun befinner sig i Berlin, med liten Tusse i magen.

Ja, den här sommaren lyser solen verkligen genom gardiner ...

10 Karin:

skriven

Det finns en liten hög gamla dasspapperblock liggande längst in i medicinskåpet i släktens fjällstuga med fin blå framsida i papp, förmodligen 50-tal - kanske fanns det hushållspapper i block istället för på rulle också?

11 Libby:

skriven

Larsson:; Just det!

Anneli: Ja, och en Redahylla!

Margaretha: Kul med klänningen. Kanske visar du den på bloggen någon gång?

Tusse: det vill vi inte veta.

Karin: Kanske, fast har bara sett de där dasspapperen i "smörpapper", de fanns i London på 1980-talet på offentliga toaletter.

12 Skaffaren:

skriven

Empire@melie kan få komma och vrida på våra kranar :-)

13 Tusse:

skriven

Inte på mina, ty då skulle jag bliva vred.

14 Joachim Sällström:

skriven

Toalettpappret har funnits i alla fall sedan 500-talet i Kina

http://en.wikipedia.org/wiki/Toilet_paper#History

15 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

Skaffaren: Tack! Ja det var länge sedan jag vred på en kran eller två.



Läs Vävarnas barn av Fogelström så vet Ni vad de hade för "dasspapper" på den tiden. Jag ska inte avslöja hemligheten för då kanske Miljöpartiet snor det uppslaget, då den är extremt miljövänlig. DET alternativet vill jag inte ha tillbaka!



Hushållspapper? Kökshanduk går bra! Eller som syrrans kompis gör; har en gammal telefonkatalog under diskbänken. Perfekt tunna blad. Men finns det fortfarande telefonkataloger? Det var länge sedan jag såg en.



Tusse: Synd att du inte fick några syskon. Som ensambarn blir man lite speciell.

16 Tusse:

skriven

Skaffaren:

Tusse har som vanligt uttryckt sig kryptiskt. Som information meddelas att han i första hand tänker på den stora lyftkranen på runda bordet i vardagsrummet (se inlägget "Hemma hus Tusse"). I kök och badrum har han, sedan stambytet 2003, vattenkranar med bygel i stället för vred.



Anneli: Storasyster har talat!

17 Anneli (alias Empire@melie):

skriven

T: Japp jag är storasyster! Min lillasyster kallas för Syltan här på bloggen. Hennes man samlar också på elgrejer. Jag brukar vända mig till Saab-mannen när jag vill ha ngt fixat i lampväg. Annars har jag en egen verktygslåda, det måste man ha även om man är tjej.

18 Tusse:

skriven

A: Så är det och jag ber om ursäkt för mina ordvitsar. Ibland kan man misstänka att jag är bokstavsbarn och det var inte för inte som jag blev uttagen till kryptör i det militära.

Kommentera här: