Tema "Tema"


Just hemkommen. Solen skiner genom nystrukna (nåja) gardiner på min bokhylla "Tema",
Ikea 1955. Ända sedan jag såg den på Liljevalchs Ikeautställning i augusti har jag
önskat mig en "Tema". På Kistamässan i helgen stod den plötlsigt där...


... tillsammans med sin andra hälft. Men min lya är tyvärr för liten för båda, så de fick gå
skilda vägar. Jag hoppas hyllan till höger fick en lika lycklig ägare som min fick.
Mästerby Antik hade "Tema"-paret. Jag gav 2 500 kronor för min bokhylla.

 
  
Hyllpapper från tiden,  Ikeaskruv av fin gammal modell, och gavlar
med vackra skruvhuvuden. Jag är så glad över min bokhylla.
Nu återstår bara frågan: Vem formgav "Tema"? UPPDATERING: Som vanligt svar
från Femtiotalsjakten-läsare! Jag är så imponerad av all kunskap därute.
Simon, som har finfina bloggen Retronu, hittade uppgiften i designregistret i boken "Ikea -
design och identitet". Gillis Lundgren (1929-) formgav "Tema". Han är också mannen bakom
bland annat soffbordet "Lövet" (1955) och bokhylleklassikern "Billy". Med mera.


Litet Ikea-nostalgi hittar du hos Ikea, och hos Smålandsposten.
(Bilden är från Ikeautställningen På Liljevalchs.)
1 Anders Ringnér:

skriven

Var inte IKEAs formgivare väldigt anonyma på den tiden, står det ens i katalogen?

2 Libby:

skriven

Anders: Jo, oftast. Men några var kända, som Gillis Lundgren (soffbordet "Lövet", bokhyllan "Billy") och Bengt Ruda (fåtöljer som "Joker", bokhyllor med mera).

3 Benny:

skriven

Kul! Den är verkligen fin, och trots att det är IKEA inte det minsta "mainstream"! Svart och teak passar bra ihop!

4 kattching:

skriven

riktigt, RIKTIGT, snygg hylla! jag hade mer än gärna köpt den andra hälften...

5 Gila:

skriven

GRATTIS! Snygg! Din lya måste vara sååå retromysig!!!

6 Cecilia:

skriven

Åh den är såå fin! Jag vill också ha en sån...... :)

7 Libby:

skriven

Benny: Ja, det är det som är så roligt, att ha en "han möblerade folkhemmet-möbel" som ser mer design ut.

Kaatching och Cecilia: De finns därute, om än inte jättevanliga. Håll ögonen öppna.

Gila: Nja, delar av den är mysig, som soffan och Stringhyllorna, och köket. Men annars är det väldigt mycket en lya i förvandling, snarare än mysig :-)

8 Henrik:

skriven

Ojoj, vad snygg den är! Grattis!

9 Sabz:

skriven

OJ vad fin! Den var verkligen helt underbar och lätt värd sitt pris :)

10 Pernilla:

skriven

Åh va den såg ut att trivas hemma hos dig! Grattis till fyndet!

11 Simon:

skriven

Roligt fynd! Bokhyllan finns med i boken ikea design och identitet men det står tyvärr inte vem som har gjort den :/

12 Simon:

skriven

Hehe jag hitta precis vem som har gjort den ;)



Det är så klart Gillis Lundgren

13 Carola:

skriven

Underbar bokhylla och Ikea bilder :)

14 Emmy:

skriven

Vad roligt att du äntligen hittat en TEMA, Libby!

Grattis till den!

15 Libby:

skriven

Henrik, Sabz, Pernilla: Tack!

Simon: Du är en hjälte! Var hittade du uppgiften om Gillis?

16 Anna:

skriven

Åh så fin! Visste inte att Tema har en kompis också. Jag skulle gärna byta hu våra Billy mot båda Tema!

17 Yvonne:

skriven

Å vad snyggt!

Hoppas på bilder när den är "möblerad" också ;-)

18 Libby:

skriven

Anna: Du får börja leta du också :-)

Yvonne: Ja, men det dröjer. Jag har bara ställt dit en fruktkorg än så länge, njuter av att se denna vackra enkla bokhylla utan prylar/böcker :-)

19 Conny:

skriven

Hmmm, om man har en sån med 2 svarta dörrar vad kan den då inbringa för pris tro??? Ärver snart en som kanske kommer hamna på Tradera.

20 Libby:

skriven

Conny: Tja, jag gav ju 2 500 kronor och någon köpte den andra hylla på msässan också. Det finns säkert fler som kan tänka sig att ge lika mycket, kanske mer. Min är i riktigt fint skick, kan tilläggas.

21 Maria:

skriven

Tja!

Har precis lagt upp annons på bokhyllorna TEMA. Paret finns men säljer dem separat.

http://www.tradera.com/50-tals-Bokhylla-TEMA--auktion_302542_123793704

http://www.tradera.com/50-tals-Bokhylla-TEMA--auktion_302542_123793847

OM DET KAN INTRESSERA NÅGON...

22 Katarina Florman:

skriven

Finns det ngn som vet var man kan få tag på skruvhuvuden till IKEAs bokylla TEMA, fick tag på en hylla till väldigt bra pris under 1000-lappen men tyvärr saknas det 3 st skruvhuvuden, söker dessa med ljus och lykta.
Kattis

Svar: Gå med i facebookgruppen Frågor&svar om retro och vintage , kan tänka mig att ngn där vet.
Eli Åhman Owetz

23 Anonym:

skriven

Kul att läsa om hyllan. Min morfar hade en sån som jag ärvt eftersom jag tyckte så mycket om den när jag var liten. Hittills har den stått hos mina föräldrar men snart flyttar den nog hem till mig :)

Kommentera här: