Lugn, bara lugn...


Lördagens loppisrunda spårade ju ur, som jag berättade här, med bygdesnickarempire 
från 1900-talet och superkitschig klocka. Men från loppisen i Görla, Norrtälje, hemförde
jag också en del annat, mer Femtiotalshjakten-traditionellt gods. Tillbringare och glas,
1960-tal (vet jag, för vi hade en likadan i mitt barndomshem), två blomkrukor och ett gäng
solglasögon. Kökshanddukar som känns som 1950-tal fanns på flyttloppisen.


Några rara saker lämnade jag kvar. Symaskinen med väska kostade
facila 250 kronor. Jag frågade inte, men antar att den fungerar. 
Fin, eller hur?


Åhhh, 1950-tal! Vasen från "West Germany" fick man ge
75 pix för. Inte riktigt loppispris, tycker jag.


Termosar från olika decenneir. Den knubbiga hade 
kvar sin Skaraplastetikett, dock ingen kork, kostade några
tior.


Fem pix styck är de värda. Empire-Amelie och jag hade liknande på 
1980-talet. Men aj! prislappar på "glaset", de visade sig vara väldigt svåra
att få bort.

Jag blev förtjust i den röda krukans flammiga mönster. Det är en
Scheurich, dock inte "West Germany" utan en rätt ny "Germany".
1950-70-tals-Scheurich (vilka godbitar!) ser du här. Krukorna gav
jag 10 kronor styck för. Jag gillar Pingstkyrkans loppis i industriområdet
Görla i Norrtälje. Den ligger väldigt off, men det finns fyndpotential.
1 Yvonne:

skriven

Härligt!



Vill du ha världens bästa tips för att ta bort prislappar och deras klister?

Olivolja!!!!

Olja löser klister och sedan är det bara att ta lite Yes för att ta bort oljan, klart!

2 Agata:

skriven

Jag använder möbeloljan BJÄRNOL för att ta bort klisterfläckar och dylikt på alla möjliga underlag! Vet dock inte om Bjärnol finns i handeln längre, själv har jag bunkrat.



Men det kanske kan funka med någon liknande olja eller polish...

3 Libby:

skriven

Yvonne och Agata: Tack för tipsen!

4 Little Rascal:

skriven

Jag har samma glas, alskar dem.

Ar mycket avis pa din tillbringare.

Grattis till fynden!

5 Gila:

skriven

Den blåa krukan är från Steninge. Samlar på just den modellen fast i vitt.

6 Libby:

skriven

Little Rascal: Finns det en, finns det fler. Ska hålla utkik efter en tlllbringare till dig.

Gila: Aha. Den finns då antagligen med i Blomkruksskolan som Porslinsbloggen, 50-talskeramik och Upsala-Ekebysamlarna kör.

7 Eva:

skriven

Funkade inte på Ikeas jättesnygga hängamplar. Tyvärr!

Kommentera här: