Mannen med en miljon saker (Åhhh, Gamla stan!)


Hur många saker finns det hos källarloppisen "Loppman" i Gamla stan? Jag glömde
fråga Dan, som tog över stället i somras. Jag gissar att svaret är omkring en miljon.
Hans företrädare Viking hade haft loppis sedan 1970-talet och hunnit samla på sig ett lager.


Jag har faktiskt aldrig sett så många prylar, åtminstone inte på en så liten yta. Det går
knappt att komma fram i gångarna i det innersta rummet. Man får ställa sig och zooma in
med loppisögonen, scanna av kvadratdecimeter för kvadratdecimeter.


Plötlsigt - en fungerande äggklocka från svenska
 Westerstrands och en italiensk saltströare i maffig 1970-talsstil.


Det lilla valvet med de många böckerna och tidskrifterna ska jag ägna en metodisk timme
åt en annan gång. Hittade vid en snabb genomletning Husmoderns köksalmanack från 1964.
Mitt andra fynd från Loppman får ni se i morgon.


Vintagehörnan. Dan håller fortfarande på och går igenom vad som finns
i hans butik. Han har inte hunnit prismärka om, så en del av prislapparna
är från 1970-talet, och priset kan därför vara lägre eller högre än vad
lappen säger.


En upplevelse, tycker jag, och rekommenderar ett besök på Skeppar
Karls Gränd i Gamla stan, Sthlm. Ta av dig ryggsäcken innan du går
nerför källartrappan, och se till att ha god tid på dig!
Tack till Tusse, som tipsade mig om detta typiska "Tusse-ställe".


Men jag började eftermiddagen i Gamla stan med ett besök hos bokhandeln
på Lilla Nygatan. Förutom brittisk och amerikansk litteratur har de också svensk
litteratur i engelsk översättning.


Mug shot. Men den här dagen blev det ingen skönlitteratur, inte ens en
Agatha Christie-mugg. Jag hämtade ett par böcker om brittisk efterkrigsdesign
som bokhandlaren hade tagit hem på beställning.


"Moderne Magnus" på Storkyrkobrinken har bara öppet på lördagar.
Synd, för det mesta därinne ser intressant ut för en som gillar 1950-60-tal.
Jag får se till att stanna i stan någon lördag och ta en sväng hit.

 
Vid Stortorget ligger Stadsmissionens antagligen mest exklusiva butik.
Fler "fin-saker", stilfullt exponerade. Det här fatet, signerat JaNi, i perfekt
skick kostade 250 kronor. Se faktaklipp från "Antikdeckarna" om
Jani keramik.


Två fina blomkrukor, 100 kronor/st. Jag måste skriva ut Blomkruksskolan
och ha med mig, så jag vet vad det är som står där på hyllorna.


Solgult! Tyska kaffekoppar, en norsk smörask (bakom kryddsetet), och den söta lilla
karotten är Gustavsbergs "Weekend".


Hos Konstexpo på Österlånggatan såg jag Nat "King" Cole och Diana Dors
i fönstret. Där hängde även James Dean och bröderna Cartwright.


En kul blandning av antikviteter och retro har Antikaffären PHM på Storkyrkobrinken.
Taklampan är Alingsås eller Tilgman, jag har faktiskt glömt. Men den är fin.


Plötsligt har jag börjat tycka att Mjölby Intarsia gjorde väldigt fina saker. Inte direkt 1950-tal,
företaget hade sin bästa tid under 1930-talet. Och skåpet för ädla drycker har en Bellmanscen,
inte heller min stil. Men jag beundrar det fantastiska detaljarbetet. Många olika träslag
användes för att få motiven levande. Antikaffären hade skåpet, en byrå, och...


...två lampetter, varav denna är den ena. Tjusigt. Men det som fick
följa mig hem var en lampa från Alingsås. Den ska jag visa en av de närmaste
dagarna när jag tagit bilder.


Till sist, ingen antikrunda utan fika. Det blev anrika Sundbergs vid Järntorget.
Inomhus.



1 agata:

skriven

Tack för loppistipset i Gamla Stan! Dit ska jag krångla mig ner nästa gång jag är i storstan.



Gott nytt år!

2 Tusse:

skriven

O, den som hade varit med!

Loppman och Sundbergs är 2 gamla Tussefavoriter.

Påminner mig om den legendariske Svante Grauers på Korsgatan i Göteborg som staplade böcker ungefär som Viking Loppman prylar.

Sundbergs ja. 1800-talet lever, om än inte lika intensivt som förr i tiden (1986)

3 Ebba:

skriven

Moderna Magnus är en av våra favoritbutiker. Mest för att ägaren är så rolig och det är trångt och mysigt där inne. Har mest köpt småsaker i form av gamla leksaker. Loppman har jag helt missat, måste ta mig dit!

4 Libby:

skriven

Agata: Det krångliga är att röra sig inne i butiken :-) Gott Nytt År!

Tusse: Glömde skriva i inlägget att du tipsat mig. Åtgärdat nu. Hedra den som hedras bör, det var ju ett fantastiskt tips.

Ebba: Han Magnus skriver roliga krönikor i Antikvärlden också. Ja, missa inte Loppman!

5 Marie-Louise:

skriven

Tack för alla bra tips, får bli en tripp in till staden snart. Jag som bott i Stockholm i hela mitt liv och ofta är inne i gamla stan har aldrig sett denna källarloppis :) Ska bli roligt att kika in där. Jag hittade till dig förresten från bloggarmorsan, eller hennes retroblogg för att vara exakt. Vilken fin sida du har.

6 Skaffaren:

skriven

Kul att se vad som dväljs i storstaden.

Lampetter från Mjölby är lättsålda.

Diana Dors hade kunnat få följa med mig hem :-)

7 Sari:

skriven

I acually saved this site to my faves so I can go to those places the next time I´m in Sweden! Lovely lovey stuff!

8 Tusse:

skriven

Loppman var faktiskt en av anledningarna till att jag flyttade till Sthlm när loppmarknaderna Linköping hade tagit slut.

Minns att jag myntade den käcka slogan: "Loppman är en toppman!"

9 Libby:

skriven

Marie-Louise: Jag hade heller aldrig sett Loppman tidigare. Den ligger ju rätt off. Välkommen tillbaka till Femtiotalsjakten!

Skaffaren: Hur ser man att det är Mjölby? Signaturer/stämplar? Jag såg ett par intarsia-lampetter på en loppis nyligen som för ett otrränat öga såg ut som Mjölbys saker. Men de hade ingen märkning.

Tusse: :-)

10 Libby:

skriven

Sari: Feel free to ask for translation if there is stuff you would like to know more about.

11 Ulrika:

skriven

Det var en rejäl loppisrunda. Kul att man kan fynda mitt i stan! Mjölby Intarsia är helt ok. Iallafall 30-tals designen. Själv är jag i Härjedalen. Sorgligt lite loppisar inom räckhåll!

12 sakletarn:

skriven

Massvis med fint! Kul med lite tips, tack.

13 Sari:

skriven

Thanks Libby. Oh well, any place where I can get vintage or antiques besides Södermalm is appreciated, as I know Sofo inside out already. (which does not mean that I don´t drop by there several times when I´m in Stockholm anyway!!!) So I´m glad I found this blog and can keep myself up to date on vintage ;-)

14 Simon:

skriven

Oj oj oj! Jag ser två saker jag hade köpt direkt! Den italienska pepparkvarnen och dom tyska kopparna (jag har kaffekanna i samma mönster) Nää jag måste åka till Stockholm snart! Tack föresten för dom fina orden på min blogg!

15 Libby:

skriven

Ulrika: Ja, jag har bra förspänt som både har Stockholsm alla ställen plus Roslagens loppisar att besöka. Men priserna är bättre ute i landsorten...

Sakletarn: varsågod!

Sari: Well, you´ve probably been to Upplandsgatan. If not, you should explore the stores along that street next time you´re in Stockholm. Both antiques and vintage stores. Quite pricey, but they do have nice things. Roslagsgatan is another one of my favorites - less expensive.

Simon: Förstod att du skulle gilla pepparkvarnen :-) Ja, du får ta en heldag i Stockholm och hänge dig åt allt 1970-tal!

16 Sari:

skriven

Roslagsgatan... I´ll keep that one in mind!

17 Skaffaren:

skriven

Erfarenhet måste jag svara på det.

Jag har aldrig sett några märkta.

Kommentera här: