Äntligen är Retrorummet öppet igen


Äntligen! Norrtäljes roligaste butik är öppen igen. Jag skrev om "Retrorummet" i höstas, och blev sedan
kontaktad av ett inredningsmagasin, ett tv-program och flera bloggare som undrade när det var öppet.
Fler än jag uppskattade retromixen hos Rerorummet. Tyvärr var butiken stängd hela vintern (ägaren Jonas pluggar), men nu i sommar är den öppen igen. Mån-lör kl 10-18 i juli-augusti.


En ny bekantskap. Kanske vet alla utom jag att de två stolarna längst fram är "Tallåsenstolen",
formgiven av Jan Hallberg. För när jag googlar kryllar det av Tallåsenstolar. Men jag hade aldrig sett
eller hört talas om dem tidigare. Googlar mig blå men hittar ingen information om vare sig stolen
eller Hallberg.


En anledning till att jag blev så förtjust i Retrorummet var porslinet. Mer Gefle än man brukar
se. I dag hittade jag två Helmer Ringström-tallrikar (vilket innebär att jag bara är två dekorer från inlägget
Sju sorters Helmer V). Jag höll på att svimma när Jonas, butiksägaren, sa att han precis sålt 35 delar
"Safari" - men puh! det var gröna "Safari". Hade det varit den svårfunna gula varianten hade jag
(nästan) brutit ihop.


Jag glömde fråga vad det var för skåp. Ovanpå står diverse gula godbitar. Retrorummet
(och nu börjar detta låta som ett reklaminlägg, men roliga små butiker ska vi tipsa varandra om,
eller hur?) skäms inte för att sälja udda koppar, vilket är trevligt. Oftast är det ju udda fat man hittar,
kopparna brukar ju gå sönder först, här har man chans att fynda den felande koppen.


"Parken", fint textiltryck av Ilse Roempke.


Och så några tyger/gardiner. Det bruna och vita med trekanter hade en kund
sagt "Ikea, 1970-tal", om. Någon annan hävdade Marimekko. Fint var det i alla fall,
och jag önskade att jag hade behövt det till någonting...

I dag ska jag ut på årets längsta loppisrunda. Stay tuned...

1 Tusse:

skriven

Ilse Roempke keramiker??? Hade jag inte en aaaning om!

Men tanten har jag hört talas om. Har haft ett inramat textiltryck föreställande Maria med Jesusbarnet i mitt sovrum sedan 1965. Minns att jag räddade det undan en loppmarknad för många år sedan när min mor tyckte att det där var väl inget att spara på eller?

2 Lempa:

skriven

Har en sån där stol i garaget med avkapade ben till hälften...perfekt sitthöjd vid mek med min Harley.

3 Gina Americana:

skriven

I know I always say it, but you're blog is so educational! Thanks for the non-stop info on all things retro Scandinavian & beyond.

4 Libby:

skriven

Tusse: Äldre personer (än man själv :-) som säger "det där är väl inget att spara på" ska man hålla koll på så de inte gör någonting dumt.

Lempa: Kul!

Gina Americana: Thank you! So I take it you hadn´t heard of that Tallåsen chair either :-) Good to know I am not alone.

5 Tusse:

skriven

Själv är jag inte bättre - jag har kört riktiga Libbygrejor till loppis t.ex. Ystadskatter och en tevärmare som den man kunde se på din blogg för inte så länge sedan.

6 JJ:

skriven

Aha! Det är så de omtalade stolarna ser ut. Jag kan inte påminna mig om att jag har sett sådana förut. Ryggstöden var klart säregna.

7 David:

skriven

Love the lilla bumling in the fourth picture!

Kommentera här: