Sju sorters Helmer (IV)


Hm... vad har vi här? Jo, det är dags igen! För sju sorters Helmer Ringström-dekorer.
Jag samlar ju på fat med Geflemästarens dekorer, och har nu återigen skrapat ihop sju
stycken...


... eller är de åtta - eller kanske bara sex och en halv? Bakifrån: Teve (1961-65), Gulli (1962-64),
Atos (1966-74), Hjärter (1961-65), Amanita (1940-tal), Ruta, kopp med fat (1966-67), Stina (1972-76),
Amanita igen, med koppar. På snedden Ylva (1970).
Ett frågetecken för Ruta. Det finns två olika dekorer som heter Ruta, och det är oklart om min är den som
Helmer Ringström ritat. MEN, den har "that Helmer feeling" så jag hoppas att det är Ringströms Ruta!
Även Amanitas bakgrund är litet oklar
. I den utmärkta artikeln "Tusenkonstnär i fabrikens tjänst"
av Nella Bergström (Antikvärldens specialnummer om porslin 2008) berättas detta om Amanita: 
Tre år innan Helmer Ringström började på Gefle (vilket han gjorde 1944) fanns en variant med svart kant
ritad av Arthur Percy. Helmer Ringström modifierade sedan dekoren till den på bilden ovan.
En halv Helmerdekor, alltså...


Hjärter - min favorit i den här omgången. 


Sju sorters Helmer (I) hittar du här.


Sju sorters Helmer (II) hittar du här.


Sju sorters Helmer (III) - fast egentligen bara sex - hittar du här.

Gulli i detta inläggs diskställ är väldigt lik
Berit Ternells Rondo, se dem tillsammans här.

Men det börjar bli svårare att hitta dekorer (jag är inte på Tradera).
Helmer gjorde cirka 50 dekorer, varav jag nu har drygt hälften.
Nästa två i min samling tror jag blir Ruter och Solbritt,
dem vet jag var jag kan få tag i. Jakten går vidare.

Stay tuned, Helmer Ringström lovers...

1 Cicci:

skriven

Åh, jag är också superförtjust i Hjärter! SÅ charmig! Och nu till en fråga... Hur i HELSKOTTA har du kommit över TVÅ, BLÅ, AmanitaKOPPAR?! Grrrrr! (Avundskjukan ryker ur öronen...) Hihi. (;

2 Liina:

skriven

Najs. Jag anvämnder mest mina fyra spartamattallrikar (har två djupa och två assietter med) och min arkadtallrik. Gillar de fyrkantiga. Mina opal som jag en gång var överförtjust i har jag tröttnat totalt på. Mest för att de är blå. Jag har tröttnat på allt blått. Det brukade vara min favoritfärg. (Numera går mitt hem i brunt och grönt typ. Med lite rött och orange och svart och så... =) Mina tulpangrejer gillar jag fast glasyren är i bedrövligt skick. Mina djupa lansett är också väldigt slitna och jag är inte överförtjust i det mönstret... Av dina skulle jag vilja ha teve (fast oblå och fyrkantig) och hjärter (om den finns i kantig =)

3 Liina:

skriven

Förresten, har du nåt tips på vart man ser vilka dekorer helmer gjort?

4 Sabine:

skriven

Oj, Gulli! Helt otroligt vacker dekor, enkel men breathtakin'!

5 Libby:

skriven

Cicci: I den lilla trevliga butiken Kuriosahörnan i loppisgallerian i Sundbyberg!

Liina: Jag håller med dig om Lansett, är inte så förtjust i den. Men Sparta är fin, liksom Arkad. Vilka dekorer som finns i vilka modeller kan man se i boken Gefle Porslinsfabrik av Tord Gyllenhammar och Björn Holm. Och vilka formgivarna var till de olika dekorerna. Artikeln som jag nämner i inlägget har en lista på Helmer-dekorer, tagen ur samme Gyllenhammars bok Gefle porslin (från 1996, får hittas på antikvariat). Men jag tror att Antikvärldens specialnummer, där artikeln finns, om porslin är slutsålt. Bästa tipset är alltså boken Gefle porslinsfabrik som kom ut 2008.

Sabine: Ja, Gulli är fin. En av mina frukostserviser.

6 anna:

skriven

önskar att mitt diskställ såg ut så där!

7 Elina:

skriven

Åh, Teve är min favvis.. Här hemma har vi Ring :)

8 Maja:

skriven

Åh, Amanita! Det är min favorit! Än så länge har jag bara en blå gräddsnipa i samlingen, men de ska bli fler! Bjöd nyss på en urfin gulkopp på tradera... Som sagt var, jag är svag för prickar:-)

/Maja

9 Anna:

skriven

Kul med nya Helmer! Hans dekorer är så fina!

10 kicki:

skriven

Stina har jag flera av men visste inte att det var Helmer - de är fina trots att de är långt från 50tal. Teve är min favorit i dagens diskställ men önskar liksom Liina att den vore fyrkantig (därför har jag Majlis hemma istället).

11 Nella B:

skriven

Hej, Nella Bergström här som skrev artikeln i Porslinsvärlden. Kul att du gillar Helmer, det gör jag med. Här syns några av mina (urgammalt dock, har inte uppdaterat sidan på mycket länge och har i och för sig inte heller köpt så mycket mer porslin sedan det där skrevs): http://www.antikvarlden.se/nella-bergstrom.aspx?article=8387



Men nog har Gefle en särskild charm, och särskilt Helmers grejer.

Kommentera här: