Mad about Mathsson


Det här var sommaren då jag hittade Bruno Mathsson. Av allt han gjort var det tidigare
bara fåtöljen Jetson som väckte habegär hos mig. Men vid besöket i glashusen i Kosta upptäckte jag
arkitekten Mathsson, och ville se mer. Så här är vi nu - i Värnamo på Bruno Mathsson Center.


Utställningshallen i Värnamo var Bruno Mathssons första glashus. Inspiration att bygga i glas
fick han under Amerikaresor 1948-49. Hallen stod klar 1950. Den röda dörren är originalingången till
utställningshall och kontor.


Hallen skymtar bakom trädet. I det stora trähuset växte Bruno Mathsson (1907-1988)
upp och lärde sig möbelsnickaryrket. Hans far, snickarmästare i fjärde generationen,
drev firman Karl Mathsson AB.


Kontoret som det såg ut 1950.




Och snyggare än så här blir det inte.


Jag ringer Don Draper och berättar att inget av kontoren i "Mad Men" slår det här.


Jag hade svårt att lämna Bruno Mathssons kontor. Gick omkring, plåtade, tittade,
beundrade. Detta fantastiska ljus. Tänk att få sitta här och arbeta.


Utställningshallen, med den nya tillbyggda delen i bakgrunden. Alla möbler utom de äldsta
och ömtåligaste får provsittas.


I den här journalfilmen från 1951 samlas familjen Mathsson kring en trivsam
brasa i den öppna spisen på förra bilden, och vi får alla fakta om husets konstruktion
och uppvärmning. Filmen är bara 1 min och 31 sekunder lång, så den hinner du kolla på.


I filmen sitter Bruno M själv i fåtöljen och man känner igen mycket av inredningen.


Fönstren är hans egen konstruktion, isolerglaset Brunopane...


Brunopane är ett treskiktsglas med mellanrummen fyllda med isolerande kvävgas.
Fråga mig inte hur det funkar. Men jag kan berätta att även husen i Kosta hade Brunopane.


Tekannan och koppen smälter fint in, men är inte Mathssons design.
Tina Hellman heter keramikern, den prickiga servisen är från 1987.


"Gräshoppan" från 1931 var ett beställningsjobb från Värnamo lasarett. Men otack är världens lön.
Stolen som var Brunos första försök med hängande sadelgjordsmatta ratades av sjukhuspersonalen.
De döpte den till "Gräshoppan" och ställde upp stolarna på vinden.


Stolen är i massivt trä, och jag tycker att den är oerhört vacker.
När Bruno Mathsson slog igenom som möbelformgivare
togs lasarettets stolar ned från vinden igen.


Bara en pall - men åh, vilken pall. I Kosta blev jag förälskad i Bruno
Mathssons arkitektur. I Värnamo såg jag för första gången hans möbler
som andra antagligen alltid sett dem...


...ljusa, med den där mjuka stramheten, underbara i husen med glasväggar
och det speciella ljuset som uppstår.


Yep, här har vi Jetson. Vi är i den nya delen av huset, ett showroom för
Bruno Mathsson Internationals produktion. Guiden berättade om hur Bruno på 1930-talet
på olika sätt undersökte kroppens sittkurva. Bland annat satte han sig i en snödriva
för att studera sitt avtryck. Jetson som lanserades 30 år senare är inte bara en väldigt cool
fåtölj, utan också oväntat skön att sitta i.


Jag tycker alltid litet synd om stolar som inte får något riktigt namn. Men BM65 ser ju
inte ledsen ut för det.


Det är så hälsosamt och stärkande att sova utomhus. Tyckte Bruno Mathsson, som kunde
sova i sin egentillverkade utomhussäng utanför ateljén under maj-oktober.


Ateljén finns på baksidan av huset. Bruno Mathsson ritade glashus åt privatpersoner
under hela 1950-talet men slutade sedan. Svårigheter att få bygglov i kommunerna
där husen skulle byggas var ett återkommande problem och Mathsson tröttnade.
Sorgligt.


Här var jag nära att köpa min första Bruno Mathsson-möbel. Några av stolarna
finns som miniatyrbyggmodeller. Skoj.


Tillbaka till början. Barockstolen gjorde den 23-årige Bruno Mathsson 1930. Sedan blev det
inga fler stilmöbler för honom, bara egna nyskapande modeller. Läs hela historien
om Bruno Mathssons karriär som ariktekt och möbelkonstnär
ScandinavianDesign.com

  
Mer möbler: Sätter du fåtöljen? Stor möbelquiz.
Mer Värnamo:
Europas modärnaste hotell
Mer Bruno Mathsson: Tänk att få bo i Mathssons glashus!

1 The StarChief:

skriven

Mycket snyggt libby, nu slipper jag åka dit när jag sett ditt inlägg. hehe

2 JJ:

skriven

Jag har varit utanför och tittat in när det inte var öppet. Nu vill jag gå in också!



/JJ

3 Anta Snaque:

skriven

Som vanligt ett välskrivet, lärorikt och mycket intressant blogginlägg! Men, Libby, kunde du verkligen stå emot de fina miniatyrstolarna? Jag hade blivit stolbyggare på direkten!

4 Ulf M Eson:

skriven

Visst gillar Mathsson, men hans "Pernilla" är för djup och svår att ta sig ur. Jetson är dock verkligen cool. Yngve Ekströms "Lamino" är däremot min favorit bland svenska fåtöljer. Jag har själv ett exemplar av "Lamino" tillverkad 1957, men den är demonterad inför en planerad renovering och jag har tyvärr inte riktigt koll på var jag har alla delar.

När det gäller Mathssons husbyggnationer så blir jag visserligen imponerad, men min stora idol när det gäller dessa glashus, är Greta Magnusson Grossman och i våras såg jag Arkitekturmuseets utställning om hennes arbeten. http://www.arkitekturmuseet.se/utstallningar/greta_magnusson_grossman/

5 Svenskt Retro:

skriven

Mycket intressant och inspirerande inlägg. Vilka fantastiska stolar.

6 Libby:

skriven

TheStarChief: Det är alltid bättre i verkligheten. åk!

JJ: Bra idé.

Anta Snaque: Tack! Jo, för de skulle ändå bli liggande i asken. jag känner mig själv.

Ulf M Eson: Jag har faktiskt aldrig suttit i Lamino. Måste provas. Jag missade Greta Magnusson Grossman, klantigt, hade till och med skrivit om utställningen innan.

Svenskt Retro: Tack.

7 Larsson:

skriven

Trevligt inlägg och mycket snyggt ställe...

8 lybtar:

skriven

Vilket underbart inlägg Libby.

Helt fantastiska möbler. Allt jag har hemma blir plötsligt så hmmmm inte fint :) Vill ha nya stolar och ett fint skrivbord och en soffa och....

9 Randiga tråden:

skriven

Vad sa Don då?

10 Libby:

skriven

Larsson: Ja, snyggt är det.

Lybtar: Och jag vill ha ett Bruno Mathsson-hus!

Randiga tråden: Han var stressad, sa inte så mycket, skulle iväg och träffa en av byråns kvinnliga kunder på hotell...

11 Tusse:

skriven

Ja här har man vräkt sig i Bruno Mathsson-fåtöljer, t.o.m. spillt kaffe i dem, utan tanke på att de skulle bli kultförklarade 30 år senare ...

Det var inte ens så att man tittade en extra gång när någon butik hade stålrörsmöbler (åh, den Z-formade pallen!) klädda med grön galon.

12 anna:

skriven

Fantastisk Mathsson-bonanza!

13 clinen:

skriven

Kul inlägg. Du ser ut att passa bra vid det skrivbordet! =) Tänk vad mycket man får lära sig i din blogg. Verkligen jätteroligt!

14 Tusse:

skriven

Stålrörspall:



http://www.nirvanafurniture.com/open_window/09/april/pall.htm

15 Libby:

skriven

Tusse: Jag förstår inte riktigt vad stålrörspallen har med Bruno Mathsson att göra?

Anna: :-)

Clinen: Tack. Ja där skulle jag gärna sitta och jobba.

16 Gina Americana:

skriven

That's the coolest fireplace I've ever seen. Note Sven Americana: Must go to the Mathsson Center when we're in Varnamo. As always, love this blog, Libby! Has SVT given you an offer to do a program yet?

17 Libby:

skriven

Gina: No, and neither has any magazine. They really should give me an offer, shouldn´t they? :-)

18 Gina Americana:

skriven

Yes they should! Your blog, knowledge & eye for things has much broader appeal than some of the stuff & people I see here on TV. Listen up SVT: You've got a gem here!

19 Libby:

skriven

Gina: Tack, Gina, det värmer.

20 Clinen:

skriven

Glömde säga att det var kul att se en bild på dig i bloggen. Jag tror inte jag har sett det innan... =)

Kommentera här: