Sådant här förstår inte alla (uppdaterad)


Rödby, Blekinge. Två lador fulla av antikt och loppis. En del rätt fina saker (exempel:
Mari Simmulson-ansiiktsfat). Men var blir jag stående längst, drömmande?
Jo, vid köksskåpen i 1950-talsblått med tickor. Bedagad skönhet.


Jag smeker med handen över träet på översidan, beundrar skåpens färg,
öppnar en låda. Vem är/var Bengt som skrev sitt förnamn och något mer, oläsbart,
i blyerts på lådans kant? Vem la in det gladmönstrade vaxade papperet - och när?


Och så får jag lust att börja samla på de här plastbaljorna
från Husqvarna. Jag har en mindre, blekröd. Den är snygg,
stadig och känns bra.

Jaha, en utriven sunkig köksinredning och en smutsig balja...
Vad är det människan visar upp på bild? Och varför?
Alla förstår inte.
Men Femtiotalsjaktens läsare förstår - eller hur?


UPPDATERING: Klart ni förstår! 12 kommentarer redan på förmiddagen, alla med ett
entydigt "Ja" på frågan. Här är loppisen, Antikgården i Rödeby.


Nej, jag köpte inte skåpen (och kollade inte priset, sorry). Jag har ju rediga skåp i lyan,
det enda som fattas är målning (ni ser gammal ljusblå färg skymta under den gula).
Och en hoper tickor och handtag som jag köpt begagnade av grannen på landet ligger
och väntar på att ersätta plasknopparna.


1 Gunnel:

skriven

Jo, men visst är det nå´t tryggt och rejält över de här köksskåpen. Jag kan känna hur det känns att sätta handen i de här handtagen och dra ut lådan eller öppna skåpsluckan ... Min mamma sålde precis huset där jag bodde som barn. Där fanns just den här typen av skåp och handtag. Blir lite nostalgisk ... Är det handtagen du kallar tickor? Har faktiskt aldrig hört det

2 Libby:

skriven

Gunnel: Nu har jag uppdaterat inlägget, och länkat till ett inlägg om tickor (Ticka-reglar).

3 Liina:

skriven

Jag vill ha ett hus med ett kök med tickor och sneda överskåp!!!

Och ja jag förstår dig precis =)

4 Elin:

skriven

Förstår alldeles precis.. obeskrivbar kärlek!

5 sixten:

skriven

Lägenheten jag bor i har en sådan köksinredning, jag gillar den skarpt. Det var dags för renovering för något år sedan och som tur var kunde jag välja en snarlik blågrå färg för skåpen. Däremot ville de sätta nån sorts standard-tråk-beslag på luckorna! Det lyckades jag sätta stopp för genom att själv montera tillbaka ticka-beslagen och blir kanske skyldig att "återställa till standard", dvs bekosta överspackling av hålen det blir och standardbeslag. Men det är det värt. Varje gång jag går in i köket blir jag glad!

6 agata:

skriven

Det är klart att vi förstår! Jag brukar också hamna framför konstiga saker på loppis, gärna bruksföremål som varit med om något i livet, och som skulle behöva räddas till ett fortsatt gott liv.



Vad köpte du?

7 Ina:

skriven

Oja, jag förstår! Speciellt köksskåpen. Får mig att sakna min förra lägenheten som hade ljuvliga fina 50-tals köksskåp... Men kanske, kanske jag inom överskådlig framtid skulle få fixa ett nytt kök åt mig...

8 Tusse:

skriven

En annan tar för givet att Ticka finns i varje kök och tar i dem utan att reflektera - men någon blir stående i stum förundran och smeker dem stilla ...

9 SaraMay:

skriven

jag förstår verkligen! :D

10 Clinen:

skriven

Snacka om snygga skåp och lådor! Vad hette denna loppis och när hade de öppet? Blev sååå sugen. Var det dyrt? Eller du kanske köpte det? Hahaha nu blev jag alldeles till mig men det märks kanske. :P

11 Benny:

skriven

Jag förstår precis! Vi har en del såna från gamla köket ståendes i både uthuset och i källaren, sånt ska återanvändas minsann! Jag har även redan tidigt införskaffat "tickor" och såna andra handtag, allt ligger prydligt förpackat. Jaga har också en originallåda med såna halvmånehandtag i metall som vi ska ha till köket nere! Snart går arbetet igång, kanske blir det en ny blogg då vem vet, jag brukar vara bra på att fota i alla fall!

12 Moster Mjölgumpa:

skriven

Mina drömmars kök. Köpte du inte dem? Kanske inte plats i bilen?



En tur österut kanske är möjlig för mig nu under semestern. Var loppisen värd att färdas 10 mil för?

13 Skaffaren:

skriven

Det är med sorg i hjärtat som jag ser hur dessa köksskåp dagligen blir utrivna och ersatta av spånskivematerial. Hur många som försvunnit under den senaste tioårsperioden vill jag inte ens tänka på. Småland verkar inte vara ett undantag.

När jag var till återvinningen i måndags låg ett kök i träåtervinningen, ett annat var på väg dit.

Svenska folk, besinna er!

Jo, hrm...jag förstår. Märks det?

14 Libby:

skriven

Alla: Härligt! Alla förstår! Kul! Tack! Är loppisen värd en omväg? Nej, det tycker jag inte. Kökskåpen var det jag tände till på, det övriga var mer det gamla vanliga. Men det är en stor lada med loppis på två våningar, och med en finare antikdel (den man ser på sista bilden). Så är man i närheten bör man åka dit och skanna av...

15 bitte:

skriven

Hej skulle du vilja rösta på min snygga sko i Nellys designa din sko tävling.

Skulle bli väldigt väldigt glad.



http://nelly.com/designyourshoe/?obj=anVSxMNG49hGJyuBNFQvjmqwnpKXz04OnPeYbpdUl9btwJu8O9qv#shoeGallery



Ps kan självklart rösta om du har ett eget bidrag.

kram Bitte

16 Tinkerbell:

skriven

Nostalgi ...

Wow, du har varit på Loppis i mina hemtrakter!!!

Jag bor i Karlskrona ...

17 Christin:

skriven

Här är en till som förstår dej :-)



18 Clinen:

skriven

Ser ut att vara snygga och bra skåp! Blir nog jättebra med ljusblå färg och tickor att öppna med. =) Som du brukar säga "busvasst"! =)

19 Randiga tråden:

skriven

Härliga underbara skåp. Visst förstår jag, vill själv ha.

20 Amanda:

skriven

Åh jag förstår! Älskar ljusblått! Finast med hyllpappret!

21 Lena:

skriven

Allt är ju bara S O L K L A R T!!!! Men man måste ju vara invigd i detta för att förstå..... ;-)

22 anna:

skriven

Klart man förstår :)

Kommentera här: