Frisersalong med nästan 100 år på nacken


Det var på håret att jag missade salongen. Jag har gått förbi här många gånger, men först
häromdagen tittade jag in genom fönstret när jag passerade Frisören på Hornsgatan 100.


Anno 1912, som det brukar stå i mäklarannonserna. Om två år fyller salongen hundra år!


Det golvet vill jag ha i mitt kök!


Här gäller det håret! Affisch med hårvatten från förr, men hårprodukterna är nutida.
Jag frågade ägarinnan om det är här herrarna och damerna som dansar på Chicago snett över
gatan får håret gjort på gammaldags sätt, men nej, Frisören har ingen sådan specialinrktning
utan är en vanlig, modern hårfrisering.


Askarna har handskrivna etiketter med namn på manliga kunder.
Skrivstilen antyder att de var stamkunder för mycket länge sedan.
Förvarade man sin egen rakkniv och rakborste hos frisören? Jag glömde fråga.


1963, ungefär?


Det finns mycket att titta på, här har min kamera smugit sig nära personalens vrå bakom
salongen. Åhhh, dessa vackra skyltdockor från förr. Och en hel rosenträdgård som tapet.


Sköljdags!


En ljuvlig tapet.


National. Jag lämnar utrymme här för två meningar om kassaapparaternas historia
- tack på förhand, Tusse!

 

Barbie  och skyltdockshuvuden har bara bra hårdagar. Men flickan i Islandströjan
skrattar hysteriskt och har dragit på sig en luva. Precis som jag en gång för länge sedan,
efter en litet för kraftfull permanent.


Uppbygglig läsning.


... eller om man bara vill titta på bilder.


Champonering.


Hej då, Frisören. Tack för att jag fick insupa atmosfären
och ta bilder!

Två tidigare besök på frisersalonger:
Först frissan, sedan fiket och Hair parlour i London
1 randiga tråden:

skriven

Jag behöver klippa mig, tittar nog intill din frisör kanske lite oljeinpackning också. Tack för tipset.

2 Anna | Mormor hade stil:

skriven

Vilket härligt ställe!

3 Clinen:

skriven

Kul inlägg! Jag hittade en frisörsalong i malmö som gick i 40-50-tals stil. Jättehäftig! Men de hade tyvärr ej öppet när vi gick förbi. Det var en herrsalong.



Man kanske skulle försöka se när de har öppet och ta sig in dit med kameran en dag. /Clinen

4 Tusse:

skriven

Okej, kassaapparater är inte min grej egentligen men jag vet att NCR slutade med den förnicklade gjutgodskåpan och övergick till ådringsmålad plåtkåpa omkring 1915. Och att en apparat inte behöver vara äldre bara för att den har "skyltar som hoppar upp" i stället för räkneverk med snurrande siffror.

Om nu salongen öppnade 1912 är den i alla fall helt rätt i tiden.

5 Cicci:

skriven

Nämen så fint! Och det ser riktigt stort ut också? Vi har en frisörsalong här i Uppsala som, i alla fall från skyltfönstret, ser ut att vara en helt intakt 30-40-talsfrisersalong, helt underbar. Blyg som jag är så vågar jag inte gå in bara för att titta, men nästa gång det är klippning då jäklar är det dit jag beger mig!

6 Libby:

skriven

Randiga Tråden: Vad kul! Om inte min frisör var så fantastisk som hon är skulle jag också testa det här stället.

Anna: Ja, verkligen.

Clinen: Om du gör det, låt mig veta så kan jag länka från det här inlägget.

Tusse: Jag förstod inte allt där om kåpor och så - men tack i alla fall.

Cicci: Och så tar du med dig kameran också?

7 Tusse:

skriven

Alltså kåpan är ingen munkdräkt utan ytterhöljet på maskinen, och den på bilden är i förnicklat gjutgods.

Om du minns apparaterna på Titta In på Frejgatan så hade de ådringsmålade plåtkåpor som såg ut som trä (och kassalådan var ju av trä).

Sen kom svart och silver, gröna frostlackerade etc, allt i takt med tiden.

Jag hade förresten en liten National kassaapparat (förnicklad) i min dåvarande bostad i Lund och häromåret tittade jag på ett 4-lådors slagskepp i Svedmyra, dock utan att slå till.

8 Anta Snaque:

skriven

Vilket "klipp"!

9 Synöve:

skriven

Häftigt ställe! Törs man klippa sig där, eller får man en gammaldags frisyr, måntro ...?? ;-)

10 KRCMan:

skriven

Outstanding array of of barbershop pix. Spent many a saturday morning in shops like that and National Cash Registers rang up the damage.Don't go as ofen now to avoid that ssmelly stuff the barbers want to dump on heads. So I switched to a lady hairstylist who gives me little chocolates if I sit still in the chair. It is sort of a news gathering event for me because Kathy is full of her interpretation of the day's news.And I don't have to listen to Good Ole Boys talk about boring fishing trips and car races. She does fill me up with funny stories about how she and her husband ride a motorcycle on the beach, which is not nearby. You asked about the wooden chair. It may have been inspired by some of the chairs one sees at Pleasant Hill, Kentucky USA. That is the Shaker Village that is open to viewing by the public. The shakers hang wooden chairs on pegs that line the walls to make the rooms more "open".

11 Maria Som Sagt:

skriven

Åh, jag var där och klippte mig här om veckan. Blev så nöjd och glad av både lokalen och energipillret till innehavare - Sarah!

Jag skrev ett inlägg om det och länkade hit, hoppas det uppskattas!



Med vänlig hälsning Maria

Kommentera här: