Husmors lilla köksbibliotek (och några 1930-talsbokmärken)


Visst ser hon modern ut? Den unga frun på omslaget till "Konservering", en bok i serien
"Husmoderns presentbok" är tecknad av konstnären och illustratören Helge Artelius. Jag hittade henne
och många, många recept och artiklar om hur man bäst sköter ett hushåll när jag plockade fram
mammas gamla kokböcker. UPPDATERING: Hos Denna dagen, ett liv ser du "Värdinnans ABC" i samma serie.
 

Hemmets stora rådgivare är från 1930. Mamma är född 1925 och gick
hushållsskola i slutet av 1930- eller början av 1940-talet, antagligen ingick
boken i kurslitteraturen. Den har allt från GI-recept (kapitlet Dietmat för sockersjuka)
till DIY i hemmet (kapitlet Rensning av fjäder och tillverkning av kuddar).


Många instruktioner har bild.


"Bakning" trycktes 1928, "Prinsessornas kokbok" 1931, "Konservering" 1931.
De två nedersta är ännu äldre, dem fick mamma av sin farmor. "Efterrätter och desserter"
är från 1915 och "Kokbok" från 1909. Visst är de fina?


Bild ur "Konservering". Busvass kepa.


"Kokbok" betingade trots sitt anonyma namn hela tre kronor.
Men den hade ju en jugendkorg på omslaget...



... och vackert papper på pärmens insida.

Detta är märkligt - just när jag sitter och skriver det här inlägget
och varvar med att kolla facebook så ser jag fb-vännen Annas statusuppdatering
där hon gör reklam för sin nya blogg. Den handlar om att hon ärvt sin mormors receptbok,
och ska baka allt i den. "Stora mängder socker, obscena mängder smör och många minnen
av en älskad mormor" utlovas. Bloggen heter Anna och Anna, jag lägger genast
till den i mina favoriter!


"Gillar du bara 1950-tal?" frågar folk. Nej, det vore ju litet begränsat. Jag inreder mitt hem
i 1940-60-tal, men har alltid gillat allt som är "gammalt" och vackert. Och på senaste tiden har "gammalt"
även börjat omfatta glad 1970-tals-design i gult och orange. Mammas bokmärken från 1930-talet
får ni som bonus i dag.
Gamla. Och vackra.


Rödluvan och en krocketspelerska (?).


Romantik från förr.

För nytillkomna läsare, några äldre inlägg med anknytning till dagens:
Hyllning till en hemmafru - om mammas yreksskicklighet
Trendigast - Husmoderns köksalmanack - om almanackornas almanacka
1 Marie:

skriven

Gamla böcker har något visst över sig! Vilka vackra bokmärken! Jag hade alla mina och mammas bokmärken i en skokartong på vinden, men efter en släktings bortgång där vi slängde mängder av grejer som säker betydd mycket för dem (eftersom de sparat...)så fick jag lite ordning o reda stress...jag köpte pärmar och sorterade in alla bokmärken och filmstjärnor och allt annat man sparat. Tänkte att om jag ramlar av pinn kanske det inte bara slängs, utan i alla fall hamnar på en loppis...;o)

2 Maja:

skriven

Jag säger bara: Ååååååååh, vilket fint inlägg, vilka vackra bilder och vilka otroligt fina böcker!!! Om jag vore du skulle jag sitta begravd i dem resten av helgen:-) Husmoderns Konserveringsbok har jag, men resten av böckerna kommer jag att söka efter på framtidens loppisrundor och antikvariatspan...



Tack för alla fina inlägg du bjuder oss på!

/Maja

3 randiga tråden:

skriven

Bokmärkena är så fina, jag har också en del kvar. Kokböckern är ju toppenkul, så fint med alla dessa bilder.

4 Tusse:

skriven

Iförd en mössa av ansenlig höjd

står syster Beata i köket så nöjd.

Sedan hon avlagt en högtidlig bikt

passerar hon moset igenom en sikt.



"Bevare mig väl!" hörs biskopen flämta

från kyrkan runt hörnet. "nu måste jag hämta

min mössa tillbaka - bäst att jag springer

innan passionssöndagsklockorna ringer!"

5 Libby:

skriven

Marie: Bra gjort! Det är så sorgligt med gamla saker som slängs. På en loppis kan de få nya ägare som uppskattar dem.

Maja: Tack själv! Ja, jag tänkte nog att du skulle gilla inlägget :-)

Randiga tråden: Ja, jag tycker bokmärkenas färger är så fina.

Tusse: Bravo!

6 Lisa:

skriven

Jag hittade några Husmoderns presentböcker från 1930-talet bland annat Värdinnans ABC:

http://dennadagen-lisa.blogspot.com/2010/03/hur-man-skall-ordna-ett-kafferep.html



Mycket rolig läsning!

7 husmodern:

skriven

Herre guuuuuud vad fiiint! Jag älskar verkligen sånna där gamla böcker, speciellt att alla damer i böckerna ser så prydligt ordentliga ut i sina förkläden och snibbar.

8 Anta Snaque:

skriven

Vilka härliga böcker! Och Libby, tack för inspirationen! Jag har också en hel del gamla böcker, både om mat och annat, så i dag blev jag en "copycat". Kul! Det blir mer senare.

9 Staffan H:

skriven

Lotten Lagerstedt (f 1840) var känd av sin samtid såsom varandes Sveriges första skolkökslärarinna. Undervisade blivande skolkökslärarinnor gjorde hon också. Trots att kokboken betingade ett pris av hela 3:- blev hon inte särskilt rik på sin pionjärgärning.

10 Catrin:

skriven

Hihi hushållsskola kanske vore trevligt att gå? Eller att starta upp egen hushållsskola en modernare tappning med gamla inslag :)

11 Veronica:

skriven

Hej, måste bara göra mig till synes. En av dina trogna läsare sen någon månad tillbaka. ÄLSKAR allt du visar upp och skriver om. Är själv oxå mycket inne på 50-70 med en blandning av nytt. Känner igen många fina prylar som visas hos dig i mitt hem, å mycket som jag så gärna skulle vilja äga.



Fortsätt med det du gör å sprida glädjen av gammla möbler och ting ändå till Umeå ;)

12 Libby:

skriven

Alla: Roligt att ni gillade nostalgiinlägget med gamla kokböcker, och tack för diverse tilläggsinfo!

13 Tusse:

skriven

Libby: Och kul att du gillade dikten, hoppas bara alla förstod kopplingen mellan passera och passion. samt den katolska seden (mos) att bikta sig före påsk.

14 Libby:

skriven

Veronica: Tack! Blir jätteglad över ditt beröm.

Tusse: Eh... andra kanske kopplade, dock inte jag.

15 Tusse:

skriven

Så går det när man är både utåtriktad (som glada Tusse) och inåtvänd (som sorgsna Husse).

Men intressant är det med etymologi så länge man inte trasslar in sig på Strindbergvis.

Passion (lidelse) är verkligen släkt med patient (lidande) och passera (lida).

Och själv lider jag verkligen när man gör mos av skogsbär t.ex. björnbär eller hallon.

De skall avnjutas ett och ett, som kyssar ungefär.

Kommentera här: